همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خشکسالی بی‌سابقه‌ای را برای قم در سال جاری پیش بینی کرد و گفت: اگر همشهریان خود را به کم مصرف کردن عادت ندهند ممکن است ما به برنامه‌های کاهش مقطعی فشار یا جیره‌بندی متوسل شویم.

«امسال خشکسالی بی‌سابقه‌ای را طی 30 سال گذشته تجربه خواهیم کرد.»

مهندس عبدالحمید توکلی‌بینا، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اظهار این مطلب و با بیان اینکه استان قم در سال‌های 87 و 88 نیز در خشکسالی قرار داشت، سال سختی را از نظر کمبود آب برای قم پیش‌بینی کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم خاطرنشان کرد: حجم ذخیره آب سد 15 خرداد به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر قم در حال حاضر تنها 21 میلیون متر مکعب است که این میزان تنها حدود 10 درصد از کل حجم‌ذخیره این سد است که از این میزان نیز حدود 11 میلیون متر مکعب آن قابل برداشت است.

وی تصریح کرد: البته شرکت آب و فاضلاب از یک سال گذشته تمام توان فنی و مدیریتی خود را به کار بسته است تا از بروز مشکلات ناشی از خشکسالی جلوگیری کند اما اقدامات صورت گرفته به تنهایی کافی نیست و نیازمند همکاری و توجه همه جانبه مردم است.

توکلی‌بینا، احیا و حفر چاه‌های جدید و اجاره برخی از چاه‌های مالکان خصوصی را از جمله اقدامات صورت گرفته برای مقابله با خشکسالی 89 قم برشمرد و گفت: با این وجود برای تابستان امسال با کمبود آب مواجه هستیم و اگر همشهریان خود را به کم مصرف کردن عادت ندهند ممکن است ما به برنامه‌های کاهش مقطعی فشار و یا جیره‌بندی متوسل شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم در بخش دیگری از سخنان خود نهادینه کردن فرهنگ استفاده صحیح از آب را از برنامه‌های وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: در این زمینه برنامه‌های خوبی از جمله آموزش کودکان دبستانی، تبلیغات محیطی، اجرای برنامه‌های آموزشی در مدارس و حضور در رسانه‌ها از سوی آبفای قم به اجرا درآمده است.

کد خبر 104982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز