همشهری آنلاین: ارتش این توانمندی، قدرت و اقتدار را دارد که از 8 هزار و 700 کیلومتر مرزهای نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع کند و اجازه ورود هیچ بیگانه‌ای به کشور را ندهد.

به گزارش ایسنا امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان صبح روز دوشنبه در یک نشست خبری ـ که در آستانه فرارسیدن 29 فروردین روز ارتش و روز نیروی زمینی برگزار شد ـ تاکید کرد: مردم ما مطمئن باشند که سربازان آن‌ها در ارتش به‌ویژه نیروی زمینی، توان و قابلیت دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران را دارند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ تهدیدات صورت گرفته علیه ایران و شایعات موجود مبنی بر حمله‌ نظامی، به دیدار روز گذشته جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح با فرمانده کل قوا اشاره و خاطرنشان کرد: در تدابیر ایشان، بیشترین تکیه همانند گذشته بر آمادگی‌های رزمی و تداوم آموزش نیروهای مسلح بود. در رابطه با سخنان و تهدیدات اخیر صورت گرفته علیه کشورمان نیز که طی آن‌ها تهدید و حمله نظامی عنوان شده بود نیز باید عرض کنم که این سخنان نشان از ناپختگی، جوانی و شاید کم‌اطلاعی فردی باشد که این تهدیدات را عنوان می‌کند، آن هم در شرایطی که دنیا به سمت صلح و دموکراسی پیش می‌رود.

وی با بیان این‌که " شرایط نیروهای فرامنطقه‌ای حاضر در منطقه مساعد نیست" اظهار کرد: امروز نیروهای فرامنطقه‌ای در عراق و افغانستان با چالش جدی روبه‌رو هستند و اگر نگاه دقیقی به آمار فرار، خودزنی، دیگرزنی و اشتباهات این نیروها بیندازیم متوجه می‌شویم که قابلیت هیچ‌گونه عملیات تهاجمی ندارند و اصلا در شرایطی نیستند که جبهه‌ سومی را آن هم علیه نظام قدرتمندی مانند ایران باز کنند؛ بنابراین این تهدیدات، تهدیدات رسانه‌ای و شاید به نوعی برای بازیابی نیروهای خودشان است.

در اوج آمادگی هستیم

فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: تاکتیک نیروهای فرامنطقه‌ای حاضر در منطقه، عملیات قاطع سریع است و سلاح‌ها و تاکتیک‌های آن‌ها نیز مطابق با همین دکترین است و آفت این دکترین و تاکتیک، جنگ فرسایشی خواهد بود. سال‌هاست که این نیروها در منطقه حضور دارند و بدین ترتیب امروز دیگر توان مقابله و یا بازگشایی جبهه دیگری را ندارند.

هر تهدیدی را در نطفه خفه می‌کنیم

وی هم‌چنین با بیان این‌که " امروز جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در عرصه‌های نظامی درخشندگی دارد" تاکید کرد: هر تهدیدی که بخواهد علیه جمهوری اسلامی ایران جنبه‌ عملی به خود بگیرد در نطفه خفه خواهد شد و این‌ها یک شعار نیست بلکه یک واقعیت است.

نمایش چتر نجات «تندم» در مراسم رژه روز ‌29 فروردین

فرمانده نیروی زمینی ارتش از به نمایش درآمدن یک چتر نجات جدید در مراسم رژه روز 29 فروردین امسال خبر داد.

وی اظهار کرد: بعد از حادثه سقوط هواپیمای رییس‌جمهور لهستان، برای اولین بار چتر نجات تندم که یک چتر نجات VIP است در رژه روز ارتش امسال برای ملت ایران به نمایش درخواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: نمونه‌ این چتر نجات در دنیا وجود دارد ولی اولین بار است که در ایران به نمایش گذاشته می‌شود. این چتر نجات به صورتی است که اگر برای هواپیمای شخصیت‌های کشور مشکلی پیش بیاید، فرد چترباز می‌تواند شخصیت مورد نظر را به خود ببندد و با وی از هواپیما پرش کند. این چتر امروز آماده شده است و در روز رژه در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

نمایش مسلسل شش‌لول جدید به نام گتلینگان

وی هم‌چنین از به نمایش گذاشتن دستاوردهای جدید ارتش در مراسم رژه روز ارتش امسال خبر داد و گفت: یک سری تجهیزات راداری جدید از سوی قرارگاه پدافند هوایی ارتش و هم‌چنین تعدادی سلاح جدید، نمونه‌های طراحی شده نفربرهای سبک جدید و نیز یک مسلسل شش‌لول جدید به نام گتلینگان در مراسم رژه 29 فروردین امسال به نمایش گذاشته خواهند شد.

تغییر در موزیک روزارتش و طراحی لباس استتار کویری

وی افزود: در مراسم رژه امسال ارتش تغییراتی در موزیک داده شده است که به صورت جامع‌تر و گسترده‌تر در طول رژه اجرا خواهد شد و هم‌چنین رژه یگان‌های پیاده برای اولین بار به صورت انبوه و در قالب حدودا 600 نفر انجام می‌شود. در این مراسم رژه هم‌چنین لباس استتار نیروی زمینی با طرح جدید به مردم ارایه خواهد شد. با توجه به این‌که کشور ما بیشتر یک کشور کویری محسوب می‌شود تا جنگلی؛ بنابراین ما احساس کردیم که لباس استتار جنگلی چندان مناسب نیست و در نتیجه لباس استتار کویری را طراحی کردیم که در روز 29 فروردین به نمایش گذاشته می‌شود.

هواپیماها و بالگردهای بدون سرنشین

فرمانده نیروی زمینی ارتش، به نمایش گذاشتن هواپیماها و بالگردهای بدون سرنشین را از جمله دیگر دستاوردهای به نمایش گذاشته شده در مراسم رژه 29 فروردین امسال عنوان کرد و گفت: ما در خصوص هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و تولیدات مناسبی داریم. آن‌قدر سرعت کار در این زمینه بالا بوده است که شخصا در اخبار خواندم که وزیر دفاع آمریکا نسبت به هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی ابراز نگرانی کرده بود. این هواپیماها هم برای شناسایی و هم به صورت عملیاتی طراحی و تولید شده‌اند و بدین ترتیب هم به صورت دوربرد قابلیت ارسال تصاویر آنلاین را دارند و هم می‌توانند مسلح شوند و اهداف مورد نظر را هدف قرار دهند. اخیرا در نیروی زمینی ارتش نیز بر روی بالگردهای بدون سرنشین کارهای خوبی انجام شده است که اخبار تکمیلی مربوط به این مساله متعاقبا به اطلاع مردم خواهد رسید.

برگزاری چند رزمایش در سال 89

فرمانده نیروی زمینی ارتش از برگزاری چند رزمایش در سال 89 خبر داد و گفت: یک رزمایش بسیار سنگین با حضور پنج لشگر و هفت تیم مستقل در دستور کار ما قرار دارد که بناست در جنوب کشور انجام شود. البته درخواست نیروی زمینی ارتش از ستاد کل نیروهای مسلح این بوده است که رزمایش در شرق و جنوب شرقی کشور انجام شود و ما منتظریم که پاسخ نهایی درباره‌ محل دقیق برگزاری این رزمایش به ما اعلام شود. هم‌چنین در اردیبهشت یا خرداد امسال یک رزمایش دریایی در آب‌های دریای عمان اجرا خواهیم کرد.

پیش بینی یگان‌ها و تیپ‌های مختلف برای مرزهای شرقی 

 وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره امنیت مرزهای شرقی کشور اظهار کرد: یکی از کارهای ما در طرح تحول نیروی زمینی، چینش و آمایش دقیق نیروها منطق با تهدیدات است. طبق بررسی‌ها ما مشاهده کردیم که نیروی زمینی تاکنون یگان کافی در شرق کشور نداشته است؛ بنابراین در طرح تحول نیروی زمینی، یگان‌ها و تیپ‌های مختلفی برای مرزهای شرقی کشور پیش‌بینی شده است.

تاکتیک‌ ما در مقابل تهاجم دشمن، جنگ فرسایشی است

وی با بیان این‌که " چشم‌انداز حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان می‌تواند یک تهدید برای ما باشد" تصریح کرد: بر این اساس ما پیش‌بینی‌های لازم را در این خصوص انجام داده‌ایم و برنامه‌های لازم برای مرزهای مختلف کشور به‌ویژه مرزهای شرقی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این‌که " یکی از تاکتیک‌های ما در مقابل تهاجم دشمن، جنگ فرسایشی است" افزود: منطبق با فضاهای موجود، نیازمندی‌های لازم خود و هم‌چنین نقاط ضعف دشمن را شناسایی کرده‌ایم و از همان نقاطی که دشمن در آن‌ها ضعف دارد، ضربه‌ خود را وارد می‌کنیم. مقابله ما فقط مقابله‌ی رویارویی نیست، بلکه ما تمامی منافع دشمن در منطقه را هدف قرار خواهیم داد.

طرح تحول نیروی زمینی ارتش

 وی در ادامه به طرح تحول نیروی زمینی ارتش اشاره کرد و یادآور شد: حادثه‌ 11 سپتامبر دنیا را وارد فاز جدیدی کرد و فضای امنیتی خاصی بر جهان حاکم شد و بدین ترتیب واژه‌هایی نظیر نبرد نامتقارن یا نبرد ناهمطراز در ادبیات نظامی دنیا وارد شد. برای حضور در عرصه‌ نبرد ناهمطراز، نیروی زمینی باید برنامه‌ریزی می‌کرد؛ چراکه این نیرو برای جنگ‌های کلاسیک برنامه‌ریزی شده بود؛ بنابراین به فرموده فرمانده کل قوا، چندین هزار ساعت نفر بر روی جنگ اول و دوم خلیج فارس و نیز جنگ تحمیلی، کار مطالعاتی انجام دادیم و بر همین اساس دکترین خود را طراحی و منطبق با آن، سلاح‌ها و برنامه‌های خود را تدوین کردیم.

وی افزود: یکی از مولفه‌های قدرت ما در جنگ ناهمطراز، دفاع زمینی است که بر روی این مساله در ساختار جدید کار زیادی انجام دادیم و در نتیجه سازه‌های امن را پیش‌بینی کردیم و هم‌چنین سلاح‌هایی که امواج الکترومغناطیس و ترمال برای آن‌ها اثرگذاری نداشته باشند را تعریف کردیم.

وی به دو تاکتیک عمده در ساختار تحولی نیروی زمینی ارتش اشاره کرد و افزود: تاکتیک پدافند در سطح و عمقی یکی از تاکتیک‌های اصلی پیش‌بینی شده در نیروی زمینی است که به نوعی حالت موزاییکی پیدا می‌کند. تاکتیک بعدی، تاکتیک زمین مسلح است. ما در این تاکتیک، زمین را به نوعی آرایش می‌دهیم که نیازی به نیروی انسانی نباشد و تجهیزات این آرایش به صورت کنترل از راه دور پیش‌بینی شده است. ما این تاکتیک‌ها را در مدارس و کتب نظامی خود تعریف کرده‌ایم.

 

کد خبر 104890

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز