شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

علی شاکری: لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران، دومین تجربه‌اش را در تغییر شیوه برگزاری مسابقات باشگاهی از شکل سنتی انجام بازی‌ها در جدول دوره‌ای به شیوه پلی‌آف(حذفی) پشت سرمی‌گذارد؛ رقابت‌هایی که دیگر تکلیف تیم قهرمان در یک مرحله مشخص نخواهد شد

 و همه‌چیز بستگی به شرایط تیم‌ها در مراحل سرنوشت‌ساز پایانی در مراحل دوم و سوم دارد. شیوه برگزاری مسابقات به صورت حذفی، سال‌هاست که در کشورهای صاحب والیبال و به خصوص لیگ‌های معتبر اروپایی رایج است اما مسئولان سازمان لیگ والیبال ایران با الگوبرداری ناقص و بدون بررسی و تعمق در جزئیات آن به دنبال اجرای آن به هر قیمتی هستند. اجرای ناقص برگزاری مسابقات پلی‌آف(حذفی) و عدم مطابقت آن با شرایط جغرافیایی کشورمان در دومین تجربه‌‌ ، با انتقادات  بسیاری مواجه شده است تا جایی که برخی از موافقان اولیه این طرح نیز هم اکنون به دلیل فشردگی مسابقات و افزایش مصدومان در مذمت آن سخن می‌گویند.

یکی از دلایلی که موجبات نارضایتی برخی از مربیان و بازیکنان را فراهم کرده به تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر و به تبع آن افزایش بازی‌ها در دوره مقدماتی و فرسایشی‌شدن بازی‌ها برمی‌گردد. مهمترین مشکل سر راه اجرای یک دوره مسابقات پرنشاط، کمبود زمان است که حتی در گذشته و در شیوه منسوخ شده بازی‌های دوره‌ای هم، فشردگی مسابقات و انجام 2بازی در هفته، همواره شاهد چالش میان مربیان و مجریان برگزاری مسابقات بودیم؛ موضوعی که با چند مرحله‌ای‌شدن بازی‌ها و تداوم رقابت‌های یک فصل به فصلی دیگر نیز نتوانسته باعث پایان دادن به منازعات و مناقشات همیشگی باشد.

ایراد مهم دیگری که به لیگ برتر فصل‌جاری وارد است موضوع نقل و انتقال بازیکنان به طور مستمر در طول برگزاری مسابقات در هر مقطع بدون محدودیت زمانی است؛ کاری که در گذشته تیم‌ها تنها در 2مرحله، آن هم قبل از شروع بازی‌ها و بعد در میان ‌‌فصل می‌توانستند انجام دهند.  در این بین ،حرف‌های ‌مربیان 5تیم اول جدول ‌ در این خصوص نیز شنیدنی‌است.

صائبی:  نقل‌و انتقال بازیکن باید محدود شود

فرید صائبی، سرمربی سایپا با رد مخالفت خود با انجام بازی‌ها به صورت حذفی می‌گوید:«من هرگز مخالف انجام بازی‌ها به شیوه پلی‌آف نبوده و نیستم. ما سال گذشته اسیر فرمول سنتی بازی‌ها به شیوه دوره‌ای در رقابت با پیکان شدیم و این در حالی بود که در رویارویی مستقیم با پیکان، (قهرمان مسابقات) نیز با پیروزی، میدان را ترک کردیم.»
وی با اشاره به بازی‌ها این فصل گفت:«من از فشردگی بازی‌ها و خستگی مفرط بازیکنان گلایه‌مندم. به عنوان مثال من حتی نتوانستم برای یک «ست» به بازیکن تاثیرگذاری چون فرهاد نظری‌افشار، استراحت دهم و همین موضوع باعث شده تا این بازیکن هم اکنون به دلیل مصدومیت، بخشی از کارایی خود را از دست دهد.»

صائبی بازگذاشتن پرونده فصل نقل وانتقال بازیکن را در طول بازی‌ها به ضرر تیم هایی خواند که در مراحل مقدماتی، هزینه سنگینی را متقبل شده‌اند. وی می‌گوید:«با این قانون برخی از تیم‌ها با هزینه کمتر سعی می‌کنند تا در جمع 8تیم برتر صعود کننده قرار گیرند و بعد با جذب 2فوق ستاره خارجی می‌توانند راه قهرمانی را به راحتی برای خود هموار کنند. من فکر می‌کنم شیوه جذب بازیکن باید همانند گذشته در اوایل و میان فصل صورت پذیرد.»

سرمربی سایپا اینکه در مرحله پایانی، تیم بالاتر در جدول دوره‌ای در هر شرایطی باید میزبان بازی سوم باشد را دور از عدالت خواند و عنوان داشت:«در صورت تساوی 2تیم در بازی رفت و برگشت حتما می‌باید میزبانی بازی سوم را به تیمی داد که با شرایط بهتری در مجموع ظاهر شده است.»

کارخانه: هفته‌ای 2بازی باید لغو شود

مصطفی کارخانه،سرمربی پتروشیمی با اشاره به اینکه سطح مسابقات این فصل با هیچ دوره قبلی قابل قیاس نیست، افزود:«من به فشردگی مسابقات معترضم که باعث دلزدگی بازیکنان و به خصوص مربیان شده است.  اگر مسئولان بتوانند با استفاده از وقت مناسب در طول سال برنامه‌ریزی درست‌تری داشته باشند من فکر می‌کنم لیگ باشگاهی ایران یکی از بهترین لیگ‌های منطقه خواهد شد.» کارخانه نخستین قدم در راه رسیدن به این هدف را لغو انجام 2بازی در هفته خواند.

معدنی: با انجام 2بازی در هفته موافقم

حسین معدنی، سرمربی تیم ملی و داماش گیلان جزو معدود مربیانی است که با انجام 2بازی در هفته موافق است. «باتوجه به الگوبرداری از کشورهای اروپایی انجام 2بازی در هفته را برای بازیکنان ایرانی لازم می‌بینم و اگر خواهان حضور بازیکنان کشورمان در بالاترین سطح والیبال جهان هستیم، حتما بازیکنان باید تحت فشار و شرایط سخت، آبدیده شوند.»
وی با قیاس‌  بازیکنان والیبال و فوتبال می‌گوید: در والیبال، بازیکنان زودتر از فوتبالیست‌ها انرژی از دست رفته را جبران می‌کنند ونیاز زیادی  به ریکاوری ندارند.

معدنی مشکل نقل‌و انتقال کنونی در والیبال را ضعف آئین‌نامه سازمان لیگ دانست و عنوان داشت:«باید برای جابجایی بازیکنان در طول سال تعریف درستی داشت و به وضعیت کنونی سر و سامان داد. به عنوان  مثال ما  به همین دلیل در آخرین بازی دور رفت در مصاف با سنگ آهن که به یکباره 2بازیکن بلغاری گرفت بازنده شدیم و این در حالی بود که رقیب اصلی ما پیکان هم در بازی رفت و هم در بازی برگشت، بدون بازیکنان خارجی حریف توانست پیروز شود و این دور از عدالت بود.»

برقی: امکانات برابر نیست

عباس برقی، مربی پیکان و صدرنشین جدول دوره‌ای، درست در جهت مخالف صحبت‌های معدنی معتقد است که از نظر بعد مسافت  و امکانات سفر، نمی‌ توان کشورهای اروپایی را با کشورمان در زمینه تسهیلات و امکانات سفر مقایسه کرد و باید حتما در انجام 2بازی در هفته تجدیدنظر کرد. مربی سابق تیم‌ملی در ادامه افزود:«بسیاری از تیم‌های شهرستانی و تهرانی در طول یک هفته به دلیل میهمان‌بودن حتی فرصت یک جلسه تمرین قبل از بازی را هم پیدا نکرده‌اند. آیا در کشورهایی مثل ایتالیا، روسیه ،  اسپانیا و... هم تیم‌ها با چنین مشکلاتی روبه‌رویند؟»

برقی در زمینه بحث نقل و انتقال بازیکنان هم همانند سایر  مربیان، خواهان محدودیت زمانی مشخصی از سوی سازمان لیگ است و اعتقاد دارد:«اینکه برخی از تیم‌ها با محک زدن حریفان و درست در لحظات سرنوشت‌ساز بتوانند با استفاده از موقعیت پیش آمده زحمات چند ماهه یک تیم دیگر را هدر دهند، دور از عدالت ورزش است.»

عطایی:پلی‌آف ؛ضعف بزرگ

بهروز عطایی، مربی تیم ملی وکاله مازندران شفاف نبودن جزئیات برگزاری مراحل مختلف پلی‌آف را یک نقطه ضعف بزرگ برمی‌شمارد و می‌گوید:«اگرچه اعتقاد دارم هر طرحی در شروع دچار نقایصی است و به تدریج اشکالات اصلاح خواهد شد اما توجیه نبودن مربیان از‌جزئیات مراحل پلی‌آف، خود یک ضعف بزرگ است و ما به دلیل عدم اعلام برنامه بازی‌های پلی‌آف تکلیف خود را برای برنامه‌ریزی نمی‌دانیم.»

وی در موضوع فشردگی مسابقات با سایر مربیان، هم‌عقیده است و می‌گوید:«این فشردگی بیشتر از همه به تیم‌های شهرستانی لطمه می‌زند و ترکش‌های آن برای تیم‌های تهرانی قابل تحمل‌تر است.» عطایی در خاتمه خواستار محدودیت در زمان نقل و انتقال بازیکنان شد و گفت:«لازم است حتما زمان مشخصی برای این منظور درنظر گرفته شود وگرنه ادامه این کار موجب دلسردی مربیان و بازیکنان خواهد شد.»

کد خبر 104703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز