شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۸
۰ نفر

علی شاکری: در آغاز مرحله حذفی رقابت‌های لیگ برتر والیبال که از امروز شروع می‌شود، تیم‌های با شرایط بهتر در جدول دوره‌ای، میزبان رقبایی خواهند بود که در جدول پایین‌تر از آنان قرار گرفته‌اند.

براین‌اساس و باتوجه به جدول ترسیمی، پیکان تیم اول جدول در مصاف با دیگر تیم تهرانی بانک‌کشاورزی میزبان خواهد بود. وضعیت سایپا هم در دیدار با برق کرمان مشابه با تیم پیکان است. داماش گیلان و کاله‌مازندران نیز به ترتیب به عنوان مدعیان دیگر قهرمانی میزبان تیم‌های بازرگانی جواهری گنبد و پتروشیمی بندرامام هستند. براساس مقررات در مرحله اول بازی‌های پلی‌آف تیم اول با تیم هشتم، تیم دوم با تیم هفتم، تیم سوم با تیم ششم و تیم چهارم با تیم پنجم بازی خواهند کرد.

در جمع مدعیان قهرمانی پیکان با بهترین قرعه مواجه شده است. صدرنشین بلامنازع لیگ برخلاف سایپا، داماش و کاله در دور اول در تهران بازی خواهد کرد. در جمع 8 تیم راه یافته به مرحله دوم نیز بانک کشاورزی بهترین گزینه برای تیم مدافع عنوان قهرمانی است تا آماده بازی در مراحل بعدی مسابقات شود. پیکان در جدول دوره‌ای هر دوبار بانک‌کشاورزی را راحت‌ برد و باوجود قدرت ریسک‌پذیری حریف بازی سوم و چهارم دو تیم در مرحله حذفی متفاوت با دیدارهای قبلی خواهد بود.

بانک‌کشاورزی در هفته‌های پایانی دورمقدماتی چند نتیجه دور از انتظار به دست آورد که می‌توان از آن جمله به پیروزی مقابل تیم‌هایی چون پتروشیمی بندرامام، پرسپولیس و برق کرمان اشاره داشت. اوج بداقبالی بانک‌کشاورزی که یک بازیکن خارجی به نام «گوران» از صربستان را در اختیار دارد آسیب‌دیدگی نابهنگام میکائیل تاجر بود. با غیبت تاجر و رفتن علی مباشری در پست قطرپاسور،کمبود بازیکن جایگزین در پست قدرتی و دریافت، مشکل بزرگ مسعود آرمات، سرمربی جوان بانک‌کشاورزی است.

آرمات با امیدواری و احتیاط از شکست پیکان می‌گوید:«روی تمام فیلم بازی‌های پیکان در حال کارکردن هستیم. خوب می‌‌دانم که چه کار سختی من و شاگردانم پیش‌رو داریم ولی همه تلاشمان را برای پیروزی به کار خواهیم گرفت.»رضانائینی، علی‌مباشری، رحمان‌رئوفی، بهمن‌جهاندیده، گوران، رحمان محمدی‌راد و مسعود‌افتخاری ترکیب اصلی بانک‌کشاورزی را تشکیل می‌دهند.

آنچه که موجبات موفقیت پیکان در جدول دوره‌ای شد همبستگی تیمی مثال‌زدنی بازیکنان باتجربه و جوان این تیم بود که بدون حاشیه در خدمت اهداف تیمی بودند. امیرحسینی، پیمان اکبری، محمدمحمدکاظم، محمد موسوی، علی‌حسینی، حسام بخششی و مجتبی شبان در لیست اصلی پیکان هستند و با بودن آرش‌کمالوند، رحمان داودی وحسین حسن‌پور در روی نیمکت، پیکان نیازی به جذب بازیکنان خارجی ندید. اگرچه گفته می‌شود محدودیت مالی مهمترین مانع بر سر استخدام بازیکن خارجی بوده است.

جدال دارا و ندار

برخورد داماش گیلان و بازرگانی گنبد را می‌توان به ماجرای فیلم معروف دارا وندار تشبیه کرد. داماش که به جز چند بازیکن تیم ملی علیرضانادی، مهدی‌مهدوی، مجتبی‌عطار، احمد‌بابایی، آرش کشاورزی، حمزه‌زرینی و مرتضی شیاری (کاپیتان سابق تیم جوانان ایران) با اخراج یک بازیکن صرب، 2 ملی‌پوش بلغاری را هم با هزینه‌ای سنگین به خدمت گرفته چندان از قرعه‌ای که به آن خورده راضی نیست.

 تفاوت مالی 2تیم غیرقابل قیاس است و با این احوال معدنی، سرمربی تیم ملی و داماش از سختی بازی با حریف در گنبد می‌گوید:«بازی در گنبد برای هر تیمی سخت و دشوار است و ما خود را تیمی از پیش برنده نمی‌دانیم.»داماش در جدول دوره‌ای در هر دو بازی رفت و برگشت با نتیجه مشابه 3بریک توانسته تیم جوان و منسجم بازرگانی گنبد را شکست دهد. گنبدی‌ها پس از رفتن ماندیب سینگ ‌هندی یک بازیکن بلغاری را جذب کرده‌اند و در این مصاف نابرابر به همت بازیکنان و درخشش فرهادقائمی، ادریس‌دانشفر، گل‌ محمد سخاوی و حمیدچوگان‌ دل بسته‌اند.

سایپا به دنبال نخستین قهرمانی

سایپا پرمهره‌ترین تیم لیگ‌برتر با همه فراز‌ونشیب‌های دورمقدماتی به بازی‌های این مرحله امیدوارانه می‌نگرد. اگر آمدن «دنیس‌آنجلو» کوبایی که در ایتالیا بازی می‌کند قطعی شود، سایپا با در اختیار داشتن ملی‌پوش سابق بلغارستان «ایوگنی‌ایوانوف» و با جمعی از بهترین‌های والیبال ایران (معروف، نظری‌افشار، فرهادظریف، محسن‌عندلیب، بابک فیاضی، حمیدجعفری، حامدرضایی وجواد محمدنژاد) می‌تواند بخت اول قهرمانی باشد و برای نخستین‌بار این عنوان را به دست آورد.

حریف دوراول سایپا، برق کرمان است، تیمی که به گفته پرویز‌کاظمی چیزی برای از دست دادن در مقابل مدعیان تراز اول ندارد، با این وجود سرمربی سردوگرم چشیده برق کتمان نمی‌کند که در میان مدعیان قهرمانی بازی با سایپا نبردی نابرابر است. برقی‌ها که سال پیش برای رهایی از سقوط می‌جنگیدند در این فصل با نمایش فوق‌العاده‌شان به حضور در مراحل پایانی می‌اندیشند. عظیم‌جزیده، هادی‌پناهی، محمدولی‌پور، وحید‌سیدعباسی،‌عیسی‌ارمشی، داودخان‌احمدی و دانیلو میرجا، بازیکن صرب در بازی برگشت با سایپا در کرمان در عین ناباوری بازی برده را به حریف باختند و حالا سخت به دنبال جبران آن شکست هستند.

کاله-پتروشیمی جدال برابر

هیچ‌کدام از تیم‌های اول تا چهارم جدول دوست نداشتند که در مرحله حذفی حریف پتروشیمی شوند که در دورمقدماتی برآورنده انتظارات نبود. دلیل این امر نیز حضور مصطفی‌کارخانه روی نیمکت تیم جنوبی بود که در اولین‌سال راه‌اندازی مسابقات پلی‌آف با صنام درست در شرایط مشابه با پتروشیمی امروز در مراحل پایانی، قهرمانی را ازمدعیان آن روز (پیکان، برق و پگاه ارومیه) گرفت. حالا نیز نماینده خوزستان امیدوار است که کارخانه بتواند پس از گذشت 5سال یکی از 3 سکوی برتر را از آن این تیم کند .مشکل بزرگ پتروشیمی پرنوسان ظاهر شدن بازیکنان این تیم است که اکثریت آنان تا قبل از امسال در تیم‌های قبلی خود نیمکت‌نشین بوده‌اند تا بازیکن اصلی.پتروشیمی و کاله به عنوان 2حریف همطراز نفرات خوبی در میدان دارند و جدال خارجی‌های دو تیم نیز جذابیت این بازی را دوچندان می‌کند.

کاله با سرمربیگری بهروزعطایی، مربی تیم ملی و بازیکنانی چون محمدشریعتی، علی‌سجادی، آرش صادقیانی، صابر نریمان‌نژاد، عادل غلامی، ملاکوف بلغاری و ریکاردو دانیل آرژانتینی به دنبال پاک کردن 2 شکست قبلی خود در مصاف با پتروشیمی است و حریف جنوبی نیز با جوانانی چون رضا‌صفایی، شهرام‌محمودی، ساسان‌دژآرا و با تجربه‌هایی مثل علیرضا بهبودی، حسن‌شیرکوند، داود مقبلی در کنار متودی آنانیوف بلغاری و رونالدو هنریک برزیلی به تکرار پیروزی قبلی و صعود به جمع 4تیم برتر فکر می‌کند.

ورود والیبالیست‌های جدید خارجی به ایران

‌همزمان با شروع بازی‌های مرحله پلی‌آف برخی از تیم‌های متمکن با استفاده از فضای باز جذب بازیکن در هر زمان و مکان، بازیکنان خارجی جدیدی را استخدام کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به دو تیم شمالی کاله مازندران و داماش گیلان اشاره کرد.کاله، ریکاردو دانیل از آرژانتین را در بازی آخر مرحله مقدماتی مقابل سایپا و داماش، گاردیناروف و ملوشف 2‌ملی‌پوش بلغاری را در همین مرحله در بازی با پیکان تست کردند. از سوی دیگر خبر می‌رسد که سایپا نیز چشم انتظار ورود دانیل آنجلو، بازیکن کوبایی تیم مودنای ایتالیاست. سایپایی‌ها که فعلا دلخوش به حضور ایوگنی ایوانوف، بازیکن سابق تیم ملی بلغارستان در ترکیب خود هستند، امیدوارند که با جذب بازیکن دوم بتوانند پس از نزدیک به یک دهه با کسب قهرمانی سنت‌شکنی کنند.

‌تمهیدات داوری

مسئولان کمیته داوران والیبال برای برگزاری هر چه سالم‌تر مسابقات مرحله پلی‌آف تمهیدات تازه‌ای اندیشیده‌اند. از جمله این تمهیدات استفاده از داوران موفق مراحل قبلی و اعلام اسامی داوران مسابقات 24 ساعت قبل از بازی خواهد بود. امیدوار حاتمی با سخت توصیف‌کردن مسابقات مرحله پلی‌آف اظهار داشت: «تمام سعی من و اعضای کمیته داوران این است که با بررسی دقیق جزئیات هر بازی بتوانیم چیدمان دقیق‌تری برای کاستن اشتباهات داشته باشیم.»

غایب بزرگ مرحله پلی‌آف

بدون تردید در سرنوشت‌سازترین مرحله لیگ برتر والیبال علیرضا معمری غایب بزرگ در جمع مربیانی است که تیم‌هایشان به مرحله پلی‌آف صعود کرده است. معمری که پس از یک فصل مربیگری در پاکستان جانشین مصطفی کارخانه در تیم پیکان شده درست در شروع نیم فصل دوم لیگ برتر بر اثر استرس و فشارهای کاری قلب خود را به تیغ جراحان سپرد و فعلا به دلیل گذراندن دوران نقاهت نمی‌تواند تیمش را در مراحل پایانی جام همراهی کند.

در غیاب معمری فعلا عباس برقی ناخدای  کشتی پیکان است و بهمن سلطانی و مرتضی عهدی هم نقش دستیاران او را ایفا می‌کنند. یکی از مشکلات پیکان در این مراحل دشوار عدم صدور مجوز پزشکی برای همراهی علیرضا معمری است که  پزشکان به او اجاره نزدیک شدن به نیمکت را نمی‌دهند.‌ حضور معمری  می‌توانست ضریب اطمینان خاطر بازیکنان و مسئولان باشگاه را  در جدال‌های  سرنوشت‌ساز  این تیم در ادامه مسابقات دوچندان کند‌.پیکان در صورت عدم موفقیت در این مرحله بازنده بزرگ رقابت‌های این فصل خواهد بود.

کد خبر 105257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز