سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

بوردو، پدیده فوتبال فرانسه و لیگ قهرمانان اروپا، این روزها بحران بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند؛ اتفاقی که تا یک ماه پیش قابل پیش‌بینی نبود.

 بوردو در پایان نیم فصل اول صدرنشین بلامنازع لوشامپیونا بود، در لیگ قهرمانان بدون شکست پیش می‌رفت و توانسته بود با شکست دادن بایرن و یوونتوس دیگرحریفان اروپایی را هم وادار به احترام کند. روزنامه‌ها پر از یادداشت‌هایی در تمجید از بلان و تیمش بود و روزی نبود که خبر علاقه یکی از باشگاه‌های بزرگ اروپایی به این مربی آینده‌دار به گوش نرسد.

همه کارشناسان از دومین قهرمانی متوالی این تیم در فرانسه صحبت می‌کردند و پیش‌بینی می‌شد پس از حکومت 7ساله لیون، حالا زمان اقتدار بوردو فرا رسیده باشد. ولی فوتبال سرانجام روی بدش را به بلان نشان داد. لغو 2بازی متوالی بوردو در لیگ فرانسه به‌دلیل در پیش بودن بازی مقابل المپیاکوس و توفان غرب فرانسه، این تیم را با تقویم فشرده‌ای روبه‌رو کرد که نخستین عامل سقوط صدرنشین بود. بوردو پس از آن مجبور شد بازی‌های متوالی زیادی انجام دهد که به خستگی، مصدومیت و نزول کیفیت بازیکنان انجامید و نتیجه آن تساوی مقابل مون‌پلیه و موناکو و شکست مقابل اوسر بود.

تلخ‌ترین اتفاق اما برای بلان در 2هفته اخیر اتفاق افتاد و این تیم متحمل 3 شکست متوالی شد که می‌تواند منجر به از دست رفتن 3 جام شود. بدین‌ترتیب پرامید‌ترین تیم فرانسه ممکن است فصل را بدون جام به پایان ببرد. سریال شکست‌ها از فینال جام اتحادیه مقابل مارسی شروع شد که مردان بلان،  استاددوفرانس را با شکست 3 بر یک و بدون جام ترک کردند.

پس از بازی گفته شد  آنها، به‌دلیل درپیش‌بودن بازی لیگ قهرمانان مقابل لیون برای این فینال تمرکز کافی نداشتند، ولی این تیم سه‌شنبه هفته قبل مقابل لیون هم با این نتیجه شکست خورد. در این بازی هم بوردو نمایش چندان بدی نداشت، ولی مانند بازی با مارسی بهای سنگینی برای اشتباهات مدافعانش پرداخت.

مصدومیت پلانوس با تجربه و نزول شدید سیانی جوان که به‌دلیل نمایش فوق‌العاده ابتدای فصلش حتی به ترکیب اصلی تیم ملی فرانسه برای بازی مقابل اسپانیا هم رسید، مشکلی است که بلان فعلا نتوانسته راه حلی برای آن پیدا کند و به لیگ فرانسه هم کشیده شد، به‌طوری که بوردو شنبه شب در خانه به‌دلیل همین ضعف دفاعی با نتیجه 2 بر یک مغلوب نانسی میانه جدولی شد. این شکست موجب شد بوردو صدر جدول را از دست بدهد.

ولی بلان در حالی که برای جبران عقب ماندگی‌اش در لیگ فرانسه هنوز فرصت کافی دارد، در لیگ قهرمانان اروپا در آستانه حذف قرار گرفته.هر چند شکست هفته گذشته در ژرلان نخستین شکست بوردو  در اروپا محسوب می‌شد، ولی همان شکست می‌تواند برای حذف پدیده این تورنمنت کافی باشد، مگر اینکه آنها امشب لیون را حداقل با اختلاف 2گل شکست بدهند.

البته بلان که شایستگی‌‌اش را به‌عنوان یک مربی تازه‌کار با کسب عنوان قهرمانی فرانسه در فصل گذشته نشان داد، در نزول تیمش چندان مقصر نیست. گروه بازیکنان فعلی بوردو توان رقابت در 3جام را ندارد و هنر مربیگری بلان هم برای خنثی کردن اثر تقویم فشرده بازی‌ها و مصدومیت بازیکنانش کافی نبوده. او در بازی‌های اخیر تلاش کرده که با استفاده از سیستم چرخشی مانع خستگی بازیکنان کلیدی‌‌اش شود، ولی این کار با توجه به پتانسیل تیم چندان آسان نیست.

علاوه بر این گورکف و شاماک، بازیکنان کلیدی تیم بدون جانشین‌اند و در بازی‌هایی که بلان به این دو استراحت داده، معمولا تیمش به بن‌بست خورده. او در بازی مقابل نانسی هم از روش چرخشی استفاده کرد و به شاماک و پلازیل در شروع بازی استراحت داد، ولی هیچکدام از این تدابیر برای فرار از سومین شکست متوالی تیمش کافی نبود. بلان پس از این شکست و در حالی که مستأصل به‌نظر می‌رسید گفت: «شادابی بازیکنان ما هم در مقابل فرصت‌طلبی نانسی کافی نبود.

ما خیلی متوسط بودیم، به‌ویژه در دفاع. در چنین مواقعی نکته مثبتی نمی‌توان پیدا کرد و همه چیز منفی است. همه بازیکنان ما ضعیف بودند. کمتر بازیکنی در اندازه خودش بازی کرد. باید این موضوع را بپذیریم و اگر واقعا شخصیت قوی داریم، حالا باید آن را نشان بدهیم. حالا در قعر دره هستیم، ولی با صحبت جدی با بازیکنان می‌توان آنها را وادار به واکنش کرد. به همین دلیل با بی‌صبری منتظر بازی لیون هستم.»

آلو دیارا، کاپیتان لیون هم که گلش برای فرار از شکست کافی نبود، با بلان هم عقیده است و نمایش ضعیف بوردو را می‌پذیرد؛ «ما چیزی نشان ندادیم و مستحق شکست بودیم. با این سطح بازی، نمی‌توانیم انتظار بیشتری داشته باشیم.بسیار شکننده بودیم و با این شرایط مقابل هر تیمی می‌توانیم ببازیم».

دیارا  ادامه می‌دهد: نمی‌دانم این مشکل روانی است یا بدنی، ولی باید هر چه سریع‌تر پاسخ را پیدا کنیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم. این شکست ضربه روحی بدی به ما بود، ولی باید واکنش نشان بدهیم. هر بازیکنی باید درباره عملکرد خودش فکر کند، چون ما مثل تیم قهرمان فرانسه بازی نمی‌کنیم. این نخستین بار است که در 3بازی متوالی می‌بازیم و این نگران‌کننده است. ما رتبه اول را از دست داده‌ایم، ولی باید شرایط را تغییر بدهیم. وضعیت اضطراری است.

بوردو اما در اروپا تنها 90دقیقه فرصت دارد و بلان قطعا امشب بهترین ترکیبش را مقابل لیون به زمین می‌فرستد. بوردو با توجه به پتانسیل تهاجمی‌‌اش و آمادگی شاماک توان زدن 2گل به لیون را دارد، ولی تکرار اشتباهات دفاعی در این بازی نابخشودنی خواهد بود. عبور از سد لیون و رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان هر چند مأموریت دشواری است، ولی به بحران هفته‌های اخیر این تیم پایان می‌دهد. ولی حذف از لیگ قهرمانان اروپا، ضربه روحی بزرگی به بوردو خواهد بود که می‌تواند در تلاش برای تکرار قهرمانی لیگ فرانسه هم برای این تیم مرگبار باشد.

کد خبر 104415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز