پنجشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد:‌ اسرئیل امروز در تنگنایی استراتژیک قرار گرفته که قادر به ایجاد صلح یا آغاز جنگ نیست

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سوریه (سانا)، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگو با شبکه المنار، تاکید کرد:

اسرائیل امروز در تنگنای استراتژیک گرفتار شده که نه قادر به ایجاد صلح است و نه قادر است هر زمان که می‌خواهد جنگ به راه بیاندازد و در حال حاضر هیچ تضمینی برای تحقق پیروزی اسرائیل در هر رویارویی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مقاومت قوی‌تر و بهتر از گذشته است و در اوج آمادگی و فرهنگ و ایمان به سر می‌برد، از ‌آمادگی مقاومت برای مقابله با هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی خبر داد.

وی در خصوص دیدار ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست پیشرو و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در دمشق اظهار داشت: این دیدار به نفع لبنان و اوضاع سیاسی این کشور و روابط لبنان و سوریه است. ما همواره به پیش رو نگاه می‌کنیم و از تجارب گذشته استفاده می‌کنیم.

وی افزود: آنچه امروز محقق شده، نتیجه بسیار خوبی است و از بشار اسد نیز تقدیر می‌کنیم. از ابتدا می‌دانستم که این امر آسان نیست و بحث‌های زیادی در سوریه یا لبنان در خصوص آن وجود خواهد داشت، ولی من دیدم که رئیس‌جمهور سوریه به دور از اعتبارات شخصی و اعتباراتی که ممکن است برخی از سران و روسا در نظر بگیرند، رفتار کرد.

وی بشار اسد را یک رهبر بزرگ عربی توصیف کرد و وی را دارای دیدگاه استراتژیک در خصوص ماهیت چالش‌های منطقه و اولویت چالش‌هایی که در همه روابط حاکم است دانست.

سیدحسن نصرالله با بیان اینکه گفت‌وگوی بشار اسد با شبکه المنار را دنبال کرده، خاطرنشان کرد: سوریه دارای معیارهایی است. نخست آنکه اسرائیل دشمن است و در نتیجه می‌خواهد که لبنان قوی و مستحکم در مقابل هر گونه تجاوز اسرائیل باشد و این بخشی از تعهد ملی آن می‌باشد. بر این اساس آنچه که لبنان را آزار دهد، سوریه را نیز آزار می‌دهد و خلاف آن نیز صحیح می‌باشد. از این رو می‌بینیم که سوریه همواره در سخت‌ترین شرایط در کنار مقاومت بوده و امروز نمی‌پذیرد که علیه مقاومت توطئه‌چینی شود.

وی افزود: در سال 2004 که روابط لبنان و سوریه متشنج بود و فشارهای بین‌المللی برای خروج سوریه از لبنان وجود داشت، به بشار اسد پیشنهاد می‌شد در صورتی که تعهد دهد که مقاومت در لبنان پایان یابد و گروه‌های مقاومت خلع سلاح شوند، تعهدی بین‌المللی به سوریه داده شود مبنی بر این که لبنان متعلق به سوریه است، ولی رئیس‌جمهور این معامله را رد کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص تحولات فلسطین و تجاوزات رژیم صهیونیستی به قدس تصریح کرد: ملت فلسطین ثابت کرده و هر روز ثابت می‌کند که ملتی است که دارای توانایی فوق العاده در صبر و تحمل و پایداری است و تسلیم ناامیدی نمی‌شود. وضعیت عربی و منطقه‌ای و اوضاع بین‌المللی این گونه باقی نخواهد ماند. تحولات مهمی در حوزه گزینه‌ها، دیدگاه‌ها، میزان هوشیاری در جهان عرب و اسلام و اعتبار گزینه‌های مقاومت و پوچی گزینه‌های سازش روی خواهد داد.

وی خواستار توجه به گزینه مقاومت شد که در پایان به آشتی واقعی فلسطینی منجر می‌شود و ملت فلسطین را برای حل مساله بزرگش و آزادسازی اراضی‌اش یکپارچه می‌کند و افزود: ما در مقابل یک گزینه قرار داریم که آن مقاومت است و گزینه‌های دیگر تلف کردن وقت است. برخی طرف‌ها باید به نتایج مذاکرات و زمانی که به اسرائیلی‌ها داده شد، دقت کنند.

وی افزود: اگر انتفاضه فلسطین ادامه می‌یافت، طرح اسرائیلی و تمام رژیم اسرائیل روی خط زلزله قرار می‌گرفت. حمایت از گزینه مقاومت موجب نجات قدس، مسجدالاقصی، کلیسای القیامه و مقدسات مسلمانان و مسیحیان در فلسطین و نجات فلسطین می‌شود.

سید حسن نصرالله اظهار داشت: اسرائیل در جهت تبدیل قدس به شهری یهودی در درجه نخست با ساکنان آن و سپس در سطح نمادهای دینی و تاریخی به ویژه مسجد الاقصی و کلیسای القیامه تلاش می‌کند. امری که بسیار خطرناک‌تر است تا جایی که برای ویرانی مسجدالاقصی نیز برنامه‌ریزی می‌کند.

وی با انتقاد از سکوت بین‌المللی در قبال حفاری‌ها که وقت بیشتری به رژیم صهیونیستی برای ایجاد تغییرات میدانی و دموگرافی در قدس اشغالی ارائه می‌دهد، تاکید کرد: گزینه مقاومت در سطح آزادسازی و بازگرداندن زمام امور و قرار دادن طرح صهیونیست‌ها در دایره خطر بیشترین دستاورد را داشته است.

وی همچنین به شکست سیاسی آمریکا در تحقق صلح و ناتوانی آن از انجام اقدامی عملی برای توقف شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و قدس اشاره کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در خصوص موضوع اتهامات به حزب‌الله در خصوص ترور رفیق الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان اظهار داشت: این اتهامات رسانه‌ای و سیاسی و با هدف ضربه زدن به مقاومت و شخصیت‌های برجسته آن از جمله شهید عماد مغنیه و نقش این حزب در رویارویی با اسرائیل پس از شکست راه‌های گذشته از جمله تجاوز مستقیم است.

وی افزود: اسرائیل همواره اتهاماتی را به مقاومت وارد کرده و این رژیم اولین طرفی بود که در این موضوع به حزب‌الله اتهام وارد کرد و همه سران اسرائیلی و روزنامه‌های عبری تبلیغات گسترده‌ای در این زمینه آغاز کردند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: دفتر دادستان دادگاه بین‌المللی در بیروت در هفته‌های گذشته با برخی از اشخاص تماس داشته که 12 تن از آنها از وابستگان و دوستان حزب‌الله می‌باشند و قرار است شش شخص دیگر نیز احضار شوند که دقیقا نمی‌دانیم از وابستگان ما هستند یا نه.

وی گفت: آنچه در خصوص اتهامات به نیروهای حزب‌الله وجود دارد، اتهامی سیاسی و رسانه‌ای است و تا کنون هیچ اتهامی از سوی دادستان به هیچ یک از شخصیت‌های حزب‌الله وارد نشده است و دفتر دادستان تاکید نموده است کسانی که احضار شده‌اند به عنوان شاهد بوده‌اند نه متهم.

سید حسن نصرالله در ادامه افزود: ‌تحقیقات براساس یک فرضیه که مبتنی بر اتهام سیاسی به طرف‌های مشخصی می‌باشد ادامه دارد و دیگر فرضیه‌ها نادیده گرفته شده که در راس آنها احتمال دخالت اسراییل در این جنایت است. کسانی که تعامل با این فرضیه را رد می‌کنند به اعتبار تحقیقات و حرفه‌گری آن ضربه می‌زنند.

وی همچنین از دادستان دادگاه بین‌المللی خواست تحقیقات به صورت محرمانه باشد و خاطرنشان کرد: تبلیغات گسترده‌ای که برخی روزنامه‌های بین‌المللی به راه انداختند، مبتنی بر جزییات تحقیقات، متهمانی مشخص و توجه به مقاومت لبنان است که برای ترسیم نقشه‌ای از شبکه‌ها و گروه‌ها، ذکر اسامی و جزییات تلاش می‌کند و همه آنها از منابعی در دادگاه بین‌المللی یا منابع نزدیک به شخصیت‌ها و سران سیاسی لبنانی و عربی این اطلاعات را دریافت کرده‌اند.

سید حسن نصرالله با اشاره به شکست اسرائیل در ایجاد تغییر دموگرافی در لبنان و به ویژه در منطقه جنوب در جریان جنگ ژوئیه با لبنان  [پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه با اسرائیل]و خروج پیروزمندانه مقاومت از درگیری‌های داخلی و ایجاد فتنه‌ طائفه‌ای در لبنان برای ضربه زدن به مقاومت، تاکید کرد: طبیعی است که مقاومت امروز بیش از هر زمان دیگری مورد هدف قرار گیرد، زیرا تاثیر و عملکرد آن در درگیری‌های منطقه غیرقابل انکار است.

وی تصریح کرد: اسرائیل تلاش می‌کند با ایجاد فتنه طائفه‌ای در لبنان و تخریب وجهه‌ی مقاومت با تبلیغات بین‌المللی که یک بار مقاومت را به حمایت از تروریسم و بار دیگر به تجارت مواد مخدر، پولشویی و جعل اسکناس متهم می‌کند، این مقاومت را نابود کند.

وی تاکید کرد: حزب‌الله از دادگاه بین‌المللی نمی‌ترسد، ولی این احضارهای قانونی همزمان با اطلاعات سیاسی و امنیتی، ما را بر آن می‌دارد که این سوال را مطرح کنیم که این طرف‌ها چگونه به این اطلاعات دست یافته‌اند و در نتیجه شناخت این طرف‌های سیاسی - امنیتی در لبنان ممکن است؟

وی دادگاه بین‌المللی را مسوول انتشار این اطلاعات دانست و خاطرنشان کرد: تاریخ کمیته تحقیق و دادگاه بین‌المللی سرشار از این گونه اتفاقات است، زیرا دادگاه بین‌المللی چارچوب منسجمی در اختیار ندارد.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: حزب‌الله در قبال هیچ اتهام سیاسی یا رسانه‌ای ساکت نخواهد ماند به ویژه آنکه قدرت سیاسی در دولت لبنان و پارلمان این کشور به شمار می‌رود و هر گونه اتهامی موجب تخریب وجهه مقاومت می‌شود و ما با هرگونه اتهامی به شخصیت‌های داخل حزب نیز مقابله می‌کنیم، زیرا این گونه اتهامات آثار بسیاری در سطح سیاسی، ‌اجتماعی، معیشتی و حتی در سطح لبنان و منطقه به جای می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: ما خواهان همکاری با دادگاه بین‌المللی برای مقابله با هرگونه تحریف تحقیقات هستیم.

دبیرکل حزب الله لبنان در پایان با اشاره به موضوع توافقنامه امنیتی لبنان و آمریکا، آن را دارای محتوایی خطرناک دانست و گفت: مقاومت راهی را که براساس آن با این موضوع برخورد کند بررسی می‌کند، به ویژه آنکه این توافقنامه به دولت آمریکا اجازه می‌دهد به دستگاه‌ها و تجهیزات نیروهای امنیتی لبنان بدون هرگونه محدودیتی دسترسی داشته باشد.

سید حسن نصرالله افزود: از کابینه می‌خواهیم که توافقنامه‌ امنیتی با آمریکا را یا اصلاح کند و یا لغو کند. هیچ کس خواهان تضعیف نیروهای امنیتی به بهانه حفظ حاکمیت و امنیت ملی نیست.

وی هدف از طرح این موضوع را بررسی آن دانست و تاکید کرد: آموزش تیم‌های امنیتی امری مهم است ولی موضوع فرهنگ‌سازی موضوع بسیار مهمی است و طبقه بندی در موضوع تروریسم امری خطرناک است و همچنین باز کردن عرصه به روی آمریکایی‌ها جهت ورود آنها در هر امری و دادن مصونیت دیپلماتیک به آنها زمینه را برای ایجاد حوادثی چون قتل محمود المبحوح باز می‌کند.

دبیرکل حزب الله لبنان درخصوص گفتمان ملی اظهار داشت: ما با مطرح شدن دیگر موضوعات بر سر میز مذاکرات هیچ مخالفتی نداریم.

وی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند "موضوع این گفت‌وگوها سلاح مقاومت یا حزب‌الله است"، افزود: این موضوع گفتمان ملی یا حتی گفت‌وگوها در پارلمان نیست و اگر چنین بود در این گفت‌وگوها شرکت نمی‌کردیم.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: موضوع گفت‌وگوها استراتژی ملی برای دفاع است و این به معنای استراتژی سیاسی، امنیتی، رسانه‌ای، اقتصادی و اجتماعی است.

کد خبر 104034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز