گروه سیاسی: علی لاریجانی گفت: همکاری بین ایران و مصر به نفع کشورهای اسلامی است؛ البته اختلاف نظرهایی وجود دارد اما هر چه همگرایی بیشتر باشد برای ملت‌های اسلامی سودمندتر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی 25 اسفند دومین و آخرین نشست خبری‌اش را در سال 88 برگزار کرد. اگر در نشست خبری پیش که آذرماه برگزار شد بنا به سابقه حضور علی لاریجانی در راس مذاکرات هسته‌ای کشور، پرسش‌های خبرنگاران بیشتر بر محور مسائل هسته‌ای و کمتر اقتصادی بود،

25اسفند  بنا به پایان بررسی لایحه بودجه سال 89 ‌ بیشتر پرسش‌ها‌ حول محور هدفمند کردن یارانه‌ها و بودجه سال آینده بود.لاریجانی اما به پرسش‌هایی درباره مسائل هسته‌ای، تحرک دیپلماسی پارلمانی و البته مسائل کشورهای منطقه و فلسطین نیز پاسخ داد.

رئیس مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری که به سفرهای وی به مصر و ژاپن اشاره کرد و از او پرسید، گفته شده است در سفر به مصر حامل پیامی از سوی رئیس‌جمهوری برای حسنی مبارک بودید،

گفت: قبلا هم پاسخ داده‌ام که من حامل پیامی نبودم و دلیل اصلی سفر بنده به مصر شرکت در اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی بود.رئیس مجلس ادامه داد: مباحث ما بامصربیشتر درباره فلسطین بود و‌ نظراتی را که از آنها شنیدیم برای ما بسیار مهم بود، زیرا مقامات مصری عنوان کردند که نسبت به موضوع دفاع از فلسطین و وضعیت فلسطینی‌ها با ما موافق هستند. همچنین در روابط فرهنگی و اقتصادی پیگیری‌هایی انجام شد که مورد توجه هر دو کشور قرار گرفت.

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا سال آینده روابط بین ایران و مصر از این برزخ قهر و آشتی خارج خواهد شد، گفت: روابط اقتصادی ما شکل جدیدی گرفته است، به‌گونه‌ای که بین اتاق بازرگانی ایران و مصر نامه‌ای امضا شده است و در سال آینده این روابط روان‌تر خواهد بود.

همچنین هر دوطرف نسبت به همکاری‌های فرهنگی و علمی علاقه‌مند هستند که باید پیگیری شود و با قوت موضوع را دنبال کرد. بنابراین بنده مسیر را خیلی ناهموار نمی‌بینم.

صهیونیست‌ها نمادها را جعل می‌کنند

لاریجانی با بیان اینکه این روزها با حادثه مهمی در فلسطین اشغالی مواجه هستیم که تأسف‌برانگیز است، افزود: پس از این همه سخنرانی‌هایی که آمریکایی‌ها درباره حقوق انسان‌ها و فلسطینی‌ها کردند شاهدیم که بزرگ‌ترین میراث اسلامی را دارند منهدم می‌کنند و سختگیری‌هایشان بر مردم فلسطین بسیار افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: صهیونیست‌ها هم‌اکنون در حال شهرک‌سازی‌ هستند‌ یا نمادهایی را در آنجا جعل می‌کنند و این امر ساده‌ای نیست که بتوانیم به سادگی از کنار آن بگذریم.

دفاع از فرایند دمکراتیک در عراق

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به انتخابات در عراق گفت: جمهوری اسلامی همیشه از یک فرایند دمکراتیک در عراق حمایت کرده و به‌رغم بعضی از مشکلاتی که پس از اشغال ملت عراق مواجه بودند همیشه ملت و دولت ایران در کنار ملت عراق بود. ما خوشحالیم که پارلمان عراق امروز در حال شکل یافتن است.

کمیته حقیقت‌یاب مسائل را حل کرد

خبرنگاری از لاریجانی درباره مسکوت ماندن فعالیت کمیته‌ای که برای بررسی حوادث کوی دانشگاه تشکیل شده بود، پرسید که او جواب داد: این کمیته از ابتدا تشکیل شد و با سرعت عمل کرد و بسیاری از مشکلات را در همان هفته‌های اول حل و گزارشاتی را ارائه کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه گزارش‌های این کمیته در اختیار قوه قضائیه قرار داده شده است، افزود: ریاست این کمیته با آقای ابوترابی است و امیدوارم پس از اینکه بررسی‌ها به نتیجه رسید گزارش آن را تقدیم نمایند.

زد و بندهای پشت صحنه

علی لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار یکی از رسانه‌های خارجی که درباره واقعی یا تصنعی بودن اختلاف دولت آمریکا با رژیم صهیونیستی پرسید،  اظهار داشت: 2 حالت بیشتر وجود ندارد.

یکی اینکه آمریکایی‌ها واقعا می‌خواستند یک شرایط متفاوت در فلسطین ایجاد کنند ‌که رژیم صهیونیستی اجازه نداد و پایه تحقیر جدی آمریکایی‌ها فراهم شد.رئیس قوه مقننه ادامه داد: یک تحلیل هم این است که اینگونه رفتارها یک زدوبندهایی در پشت صحنه است.

در نهایت آنچه برای مسلمانان و فلسطینی‌ها مهم است این است که در 2 حالت یک نتیجه برای ما دارد و آن فشارهای بیش از حد به مردم فلسطین است و حل نشدن مشکلاتشان و توهین به مسلمانان و ما باید به نتیجه عملی این بپردازیم.

استراتژی گفت‌وگو

لاریجانی به سفرش به ژاپن نیز اشاره کرد و در پاسخ به پرسش خبرنگار آن اچ‌کی ژاپن که درباره راهکار ایران برای خروج از بن‌بست هسته‌ای پرسید، توضیح داد: ایران استراتژی حل مسئله از طریق گفت‌وگو را دنبال می‌کند و فرصت‌های خوب برای ابتکارات وجود دارد.وی با اشاره به مذاکرات خود در ژاپن و برخی کشورهای دیگر ادامه داد: در این مذاکرات احساس کردم زمینه همکاری  وجود دارد و می‌تواند به سودطرفین  باشد و برای منطقه هم مفید  است.

تدوین سیاست‌های کلی انتخابات

خبرنگاری از علی لاریجانی درباره ضرورت اصلاح قانون انتخابات پرسید که رئیس مجلس جواب داد: اخیرا در مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های کلی انتخابات در حال تدوین است و براساس آن قانون انتخابات می‌تواند شکل ثابتی را به‌خود بگیرد.وی ادامه داد: قانون انتخابات در ایران در موارد زیادی در سال‌های مختلف تغییر کرده و تغییر در قانون انتخابات یک امر متعارف است که باتوجه به شرایط تغییر می‌کند.

زندگی عده‌ای به ایجاد اختلاف بسته است

لاریجانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره سطح همکاری‌های موجود بین دولت و مجلس و اختلافات بین این دو قوه پرسید اظهار داشت: مبنای مجلس یک همکاری دوستانه و برادرانه با سایر قواست و برای سال آینده،

گفت‌وگوهای برادرانه همراه با نقادی در مسائل کارشناسی را مفید و لازم می‌دانیم.وی با بیان اینکه زندگی عده‌ای در ایجاد اختلاف و حرکت در تضاد و بزرگ کردن مسائل کوچک است، گفت: استراتژی عده‌ای برای فرار از موضوع پشت موضوع جدید مخفی شدن و سایش‌های فرعی ایجاد کردن است که این مسائل نفعی برای کشور ندارد.

کد خبر 103620

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز