شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

گروه ورزشی: چالش بر سر بودجه ورزش از هفته گذشته و زمانی که نمایندگان مجلس مشغول بررسی لایحه بودجه سال 89 بودند، آغاز شد؛ جایی که گروهی از رسانه‌ها از 5 برابر شدن بودجه ورزش خبر دادند.

از سوی دیگر، رئیس کمیته تربیت بدنی مجلس با رداین خبر،5 برابر شدن بودجه ورزش را تکذیب کرد. البته در این میان مباحث کارشناسی جایی در میان رسانه‌ها ندارد. پیش از این نیز خبری منتشر شده بود که علی سعیدلو به دلیل ناراحتی از عدم تخصیص بودجه مورد تقاضای خود استعفا می‌دهد؛ موضوعی که با تکذیب رئیس سازمان ورزش روبه‌رو شد.

اما روز پنجشنبه روز خوبی برای علی سعیدلو و سازمان ورزش بود؛ چه نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بندهای هزینه‌ای لایحه بودجه 1389 کل کشور، بند دیگری درخصوص توسعه ورزش الحاق کردند. با تصویب نمایندگان مجلس به منظور توسعه ورزش همگانی، ورزش قهرمانی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی، تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند، یک درصد از اعتبارات خود را در امر تربیت بدنی و ورزش هزینه کنند.

براساس این مصوبه، اعتبارات موضوع این بند، بر اساس آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، هزینه می‌شود. در پی این حرکت باورنکردنی مجلس، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی پس از اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی کشور به امر توسعه ورزش، ازحمایت‌های رئیس‌جمهور و نمایندگان نسبت به ورزش تشکر کرد. سعیدلو در پیام خود آورده است: «افزایش بودجه ورزش کشور در حالی که کمک بسیار زیادی به توسعه ورزش در ابعاد همگانی، قهرمانی و زیرساخت‌ها خواهد کرد به همان اندازه مسئولیت تمام دست‌اندرکاران این امر را افزایش می‌دهد.»

افزایش حداکثری بودجه ورزش

امیدوار رضایی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و رئیس  فراکسیون ورزش مجلس در تشریح مصوبات ورزشی مجلس در حوزه بودجه می‌گوید: «خوشبختانه ورزش در سال آینده روزهای خوبی را پیش‌رو خواهد داشت و اعتبارات چشمگیر و بی‏نظیری به این بخش تعلق گرفته است. در لایحه بودجه حدود 430 میلیارد تومان اعتبار سازمان تربیت بدنی وجود داشت و همچنین علاوه بر مصوبات فوق که در کمیسیون تلفیق و مجلس تصویب شده، آمده است که حدود 1003 میلیارد تومان اعتبار در امر ورزش برای سال 89 در نظر گرفته شده است.»

همچنین ماده 117 بند «ب» قانون برنامه چهارم توسعه برای سال 89 نیز تنفیذ شد که این مصوبات برای ورزش منحصر به فرد است. رضایی‌درادامه گفت: در بند2 – جزء «ی» مصوب شد «پرداخت وجه از طرف وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان کمک یا هدیه به صورت نقدی و غیرنقدی به سازمان تربیت بدنی و ورزش آزاد شد.» که این بند دست سازمان ورزش را در پرداخت‏ها باز خواهد کرد.

وی افزود: «در بند 2- جزء «م» نیز دولت مکلف شد حداقل 25 درصد از اعتبارات فصل تربیت بدنی (1003 میلیارد تومان) به میزان 250 میلیارد تومان را صرفا به تقویت ورزش روستاها و احداث اماکن و فضاهای ورزشی روستاهایی که فاقد سالن ورزشی هستندیا سالن ورزشی نیمه‌تمام دارند، اختصاص دهد.»

رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی پیرامون بند 2- الحاقی که در صحن علنی مصوب شد و نتیجه تلاش و حرکت جمعی فراکسیون ورزش در کمک به این حوزه بود، خاطرنشان کرد: «به منظور توسعه ورزش همگانی، ورزش قهرمانی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی، دستگاه‌های اجرایی (وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها، موسسات، نهادها و ...) برای نخستین بار مکلف شدند یک درصد از اعتبارات خود را در امر ورزش و تربیت بدنی هزینه نمایند (حدود 2000 میلیارد تومان برآورد می‌شود) و در تبصره این ماده نیز ذکر شده که اعتبارات این موضوع براساس آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، هزینه می‌شود که این رقم سنگین قطعا در تسریع حرکت ورزش کمک خواهد کرد و مجلس نیز  به عنوان حامی و ناظر بر عملکرد دولت در این حوزه نقش‌آفرین خواهد بود.»

وی ضمن رد این خبر که عوارض سیگار از بودجه ورزش حذف شد، تاکید کرد: «در این بخش نیز برای ورزش به عنوان یکی از محورهای توسعه سلامتی از عوارض فروش سیگارهای داخلی و خارجی به میزان 300 میلیارد تومان اعتبار تصویب شد که حداقل 25 درصد آن باید با نظر سازمان تربیت بدنی صرف امر ورزش کشور شود و در واقع ورزش در این حوزه نیز همچنان اعتباراتی که محق آن است را دریافت کرده و این قطعا در صورت عدم تعامل مثبت مجلس و دولت و رایزنی فراکسیون ورزش محقق نمی‏شد که باید همین جا از همکارانم در مجلس برای همراهی تشکر کنم.»

کد خبر 103294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز