چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 100 گروه خارجی متقاضی حضور در جشنواره تئاتر فجر هستند.

گردهمایی هنرمندان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، اعلام آمادگی 100گروه خارجی برای حضور در جشنواره تئاتر فجر، برگزاری جشنواره تئاتر منطقه یک کشور، رقابت 40گروه برگزیده نمایشی برای حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اجرای چند تئاتر جدید در تالارهای نمایشی تهران، برگزاری مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر رضوی و پایان‌یافتن جشنواره فرهنگی- هنری امام رضا(ع) با پیام رئیس‌جمهور، از مهم‌ترین رویدادهایی است که این هفته در عرصه فرهنگ و هنرهای نمایشی، شاهد آن بودیم.

چهارمین جشنواره تئاتر رضوی پس از 5 روز فعالیت در حالی به کار خود پایان داد که شهردار تهران از این رویداد مهم هنری به عنوان بخت بزرگ تئاتر ایران یاد کرد و گفت: شهرداری تهران برای جبران کمبود سالن‌های نمایش در تلاش است تا علاوه بر راه‌اندازی تالاری جهت نمایش‌های آیینی، هرچه زودتر مراحل ساخت تئاترشهر دوم را آغاز کند.

قالیباف در این مراسم که محمدرضا باهنر- نایب رئیس مجلس شورای اسلامی- و محمدحسین صفارهرندی و جمعی از مقامات و پیشکسوتان هنر تئاتر حضور داشتند، از ساخت دو مجموعه فرهنگی- هنری در عباس‌آباد و جنوب تهران خبر داد و گفت: به دلیل کمبود امکانات زیربنایی چون سالن نمایش، از اثرات عمیقی که تئاتر می‌تواند بر روح و روان جامعه داشته باشد محروم هستیم.

برگزاری مراسم پایانی چهارمین جشنواره فرهنگی- هنری امام رضا نیز از مهم‌ترین رویدادهای هفته بود که همزمان با میلاد آن حضرت در مشهد مقدس برگزار شد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد،رئیس جمهوری  طی پیامی که توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد، گفت: هنری ماندگار است که با مفاهیم آسمانی پیوند خورده باشد و متقابلاً مفاهیم آسمانی نیز جاودانگی خود را از پیوند با هنر به دست می‌آورند و استفاده هنرمندانه از معارف است که می‌تواند دستگیر رهروان معرفت باشد.رییس‌جمهور در فراز پایانی پیام خود، برگزاری جشنواره فرهنگی- هنری رضوی را نقطه عطفی در کارنامه فرهنگی کشور دانست.

صفارهرندی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی- نیز در این مراسم با تجلیل از جایگاه مرحوم بابک بیات- هنرمند فقید موسیقی کشورمان- به یادگار جاودانه او، موسیقی سریال «ولایت عشق» اشاره کرد و گفت که امیدوار است سایر هنرمندان ایران اسلامی چنین حرکت‌هایی را سرمشق خود قرار دهند و بکوشند که از سایه‌سار ائمه، بهره کافی ببرند.

وزیر ارشاد، جشنواره رضوی را همایش همبستگی همه هنرمندان ایران‌زمین برای عرض ادب به پیشگاه امام هشتم دانست و یادآور شد پیوند هنرمندان با فرهنگ رضوی، پیوند با تمامی مردم ایران در دورترین نقاط کشور است.

اعلام آمادگی 100کشور خارجی برای حضور در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از دیگر رویدادهای مهم این هفته بود. جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که هر سال همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، امسال به دلیل فرارسیدن ماه محرم، اندکی زودتر و در روز 18دی‌ماه همزمان با عید سعید غدیر فعالیت خود را آغاز می‌کند و هم‌اکنون گروه‌های ایرانی و خارجی برای حضور در این رویداد مهم آماده می‌شوند.

در این هفته اعلام شد 100گروه خارجی از سراسر جهان برای حضور در این رویداد جهانی اعلام آمادگی کرده‌اند؛ ایتالیا، فرانسه، آلمان، اتریش، سوئیس، انگلیس، دانمارک، هلند، لهستان،‌ اوکراین، هند، مجارستان، چین، ژاپن و عراق، از جمله کشورهایی هستند که متقاضی شرکت در این جشنواره‌اند.

گردهمایی هنرمندان تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، رویداد دیگری است که امروز و فردا در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

«حسین مسافر آستانه» در این مورد می‌گوید: حوزه‌های تخصصی گردهمایی بزرگ تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از ابتدای سال، فعالیت خود را آغاز کرده و در هر حوزه، هنرمندان و متخصصان واجد شرایط مشغول فعالیت هستند.

دبیر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس افزود: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در این گردهمایی به انتخاب خود 150نفر از اشخاص مرتبط با تئاتر را دعوت کرده است تا در روزهای 16 و 17آذرماه در مشهد حضور داشته باشند.

مسافر آستانه همچنین خاطرنشان کرد که دیدگاه‌ها و نظرات شرکت‌کنندگان در پایان این گردهمایی جمع‌آوری و منتشر خواهد شد.

کد خبر 10324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز