گروه ادب و هنر: چهارشنبه 27 دی، مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی تئاتر در تالار وحدت برگزار می‌شود و بیست و پنجمین دوره جشنواره پس از 10 روز تلاش با تقدیر از فعالان عرصه تئاتر به کار خود پایان می‌دهد.

در جشنواره امسال 48 نمایش ایرانی و  8 گروه خارجی از کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا و روسیه در تالارهای مختلف به صحنه آمد و نمایش‌های خیابانی جشنواره نیز هر روز در فضای باز تئاتر شهر، تالار مولوی، فرهنگسرای نیاوران و فرهنگسرای بهمن به اجرا درآمدند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی از برنامه‌های دیگر جشنواره امسال بود که در خانه هنرمندان، تالار مولوی و مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

«روبرتو چولی» کارگردان آلمانی که با دو نمایش لیرشاه و مرگ وانتون در جشنواره امسال حضور داشت در دو شب پی در پی پس از اجرای نمایش لیرشاه در تالار چهار سوی تئاتر شهر با تماشاگران به گفت‌وگو نشست و به پرسش‌های منتقدان و خبرنگاران پاسخ گفت.

چولی در آغاز این نشست در تئاتر شهر گفت: تماشاگران ایرانی با عشق و علاقه فراوان در سالن‌های نامتناسب و غیراستاندارد به تماشای تئاتر می‌نشینند. این یک سرمایه عظیم و با‌ارزش است که مخاطبان تئاتر در ایران با وجود تمامی مشکلات سالن‌ها این همه شورو اشتیاق دارند و با این همه عشق و علاقه به دیدن تئاتر می‌آیند.

چولی در پاسخ به یکی از تماشاگران گفت: کارگردان تئاتر وظیفه دارد با استفاده از تکنیک‌های خاص اجرایی به تماشاگر خود درست دیدن را بیاموزد.چولی از نمایش شاه لیر به عنوان اثری کلاسیک در نوشتار و مدرن در اجرا یاد کرد که با الهام از سبک و سیاق کارگردانی «پیتر بروک» کارگردان بزرگ  جهان به صحنه رفته است.

وی گفت: در امروزی کردن این نمایش سعی کرده‌ام شخصیت‌ها را از پشت عینک تئاتر ابزورد نبینم. به اعتقاد من مهم‌ترین حس خلاقانه یک کارگردان در برخورد با یک اثر کلاسیک امروزی کردن اثر و برداشت جدید او از نمایش است.

کد خبر 13522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز