گروه بین‌الملل: چراغ سبز اتحادیه عرب و عقب‌نشینی تشکیلات خودگردان فلسطین از مواضع خود تحت فشارهای آمریکا باعث شد تا پس از یکسال، مذاکرات این تشکیلات با رژیم صهیونیستی از سرگرفته شود.

درحالی‌که رژیم صهیونیستی به تازگی در آخرین اقدام خود برخلاف درخواست‌های جامعه جهانی از ساخت 112واحد مسکونی جدید در کرانه باختری خبر داده است18اسفند فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرد که مذاکرات غیرمستقیم تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با میانجی‌گری جورج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه روز دوشنبه آغاز شده است.

این مذاکرات در حالی پس از یکسال از سرگرفته شده است که پیش از این تشکیلات خودگردان فلسطین توقف کامل شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را شرط اصلی خود برای بازگشت به گفت‌وگوها اعلام کرده بود. مذاکرات صلح میان دوطرف از دسامبر 2009 و به خاطر حملات 22‌روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه به حال تعلیق در آمده بود.

دور اول این مذاکرات غیرمستقیم در حالی برگزار شد که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم در نخستین مرحله از سفر خود به خاورمیانه به سرزمین‌های اشغالی رفته است و18اسفند با شیمون پرز، رئیس و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد.

بایدن که بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که از زمان روی کار آمدن باراک اوباما به منطقه سفر می‌کند روز گذشته اعلام کرد امیدوار است مذاکرات غیرمستقیم بتواند مسیر از بین رفتن بی‌اعتمادی طرفین مذاکرات را هموار کند.

هفته گذشته گروهی از وزیران امور خارجه عرب که عضو کمیته پیگیری طرح صلح عربی هستند، در نشست خود در قاهره برگزاری مذاکرات غیرمستقیم 4ماهه بین تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی را به‌عنوان آخرین تلاش تایید کردند تا به گفته خود به واشنگتن فرصت بیشتری برای وادار‌کردن تل‌آویو به اجرای تعهدات خود درخصوص توقف شهرک‌سازی بدهند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی در مقابل عقب‌نشینی اتحادیه عرب و تشکیلات خودگردان از خواسته‌های خود یکشنبه شب و همزمان با ورود میچل به سرزمین‌های اشغالی از تصمیم خود برای ساخت 112 واحد مسکونی‌ در شهرک صهیونیست‌نشین بیتار عیلیت در کرانه باختری خبر داد.

هر چند که اسرائیل با این تصمیم به صراحت توافق‌های گذشته خود را زیر پا گذاشت اما روز گذشته آمریکا بار دیگر حمایت کامل خود را از رژیم صهیونیستی نشان داد واعلام کرد که احداث این واحدهای مسکونی قانونی است.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا18اسفند گفت: ساخت آپارتمان‌های جدید نقض تعهد اسرائیل محسوب نمی‌شود؛ هر چند دوطرف باید از خود خویشتنداری نشان دهند.

بسیاری عقیده دارند که واشنگتن این بار هم مانند گذشته با دادن وعده‌ها و ضمانت‌های واهی درباره امکان تشکیل کشور مستقل فلسطین، مسئولان تشکیلات خودگردان را برای کشاندن به پای میز مذاکره فریب داده است. 

این در حالی است که ازسرگیری مذاکرات با رژیم صهیونیستی با مخالفت گسترده گروه‌های فلسطینی مواجه بوده است. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) هشدار داده است که موافقت سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف ) با از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم اقدامی خطرناک است که به شکستن انزوای رژیم صهیونیستی به‌خاطر جنایات جنگی آنها علیه ملت فلسطین در غزه کمک خواهد کرد.

احمد ابوحلبیه، نماینده فراکسیون حماس در پارلمان فلسطین هم18اسفند تاکید کرد که سفرهای مکرر مسئولان آمریکایی به منطقه و تلاش‌های گسترده آنان برای تقویت و تشویق روند سازش، فقط در جهت خدمت به منافع رژیم صهیونیستی است و نفعی برای فلسطینی‌ها ندارد.

شواهد نشان می‌دهد که اقدامات رژیم صهیونیستی این بار هم مذاکرات دوطرف را پیش از آغاز در معرض شکست کامل قرار داده است و این مذاکرات غیرمستقیم مانند 16سال مذاکرات مستقیم میان دوطرف نتیجه‌ای به‌دنبال نخواهد داشت.

توسعه فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی 18اسفند از گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خبر داد. به گزارش آسوشیتدپرس، اوزی لاندائو، وزیر امور زیر بنایی رژیم صهیونیستی18اسفند اعلام کرد که قصد دارد در طول شرکت در کنفرانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در پاریس، طرح‌های این رژیم را مبنی بر توسعه فعالیت در بخش انرژی هسته‌ای اعلام کند.

در حالی که در‌اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای از سوی رژیم صهیونیستی اثبات شده است، گزارش‌ها نشان می‌دهد که این رژیم قصد دارد یک نیروگاه جدید هسته‌ای در صحرای نقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی احداث کند.

کد خبر 103127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز