گروه بین‌الملل: یک روز بعد از آنکه جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا با در آغوش گرفتن مقامات رژیم صهیونیستی، ساخت شهرک‌های جدید را به معنای لغو تعهدات این رژیم ندانست، مقامات رژیم صهیونیستی مجوز ساخت 1600 واحد دیگر را در شرق بیت‌المقدس صادر کردند

این اقدام تل‌آویو در صدور 2 مجوز ساخت و ساز شهرکی به فاصله 48 ساعت، صدای آمریکا را بلند کرد و جو بایدن که هنوز در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد با انتشار بیانیه شدید‌اللحنی به این اقدام اعتراض کرد.

روز دوشنبه و همزمان با آغاز مذاکرات غیرمستقیم میان دولت خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با حضور و میانجی‌گری جورج میچل، فرستاده ویژه واشنگتن و همچنین با ورود بایدن به سرزمین‌های اشغالی، وزارت کشور رژیم صهیونیستی مجوز ساخت 112 واحد مسکونی جدید در شهرک یهودی‌نشین بیتار علیت در کرانه باختری را صادر کرد.

این اقدام با واکنش جهانی رو‌به‌رو شد اما بایدن در نخستین دور از مذاکرات خود با نخست‌وزیر و رئیس رژیم صهیونیستی گفت که این اقدام به معنای نقض تعهدات گذشته تل‌آویو نیست.

او در نخستین روز از مذاکرات 4 روزه خود با مقامات رژیم صهیونیستی آنها را در آغوش گرفت و از دوستی محکم و ناگسستنی میان واشنگتن و تل‌آویو و منافع و تهدیدهای مشترک دو طرف سخن گفت. اما اقدام روز سه‌شنبه رژیم صهیونیستی این فضا را تغییر داد.

بعد از اعلام ساخت 1600 واحد مسکونی جدید برای شهرک‌نشینان یهودی در بیت‌المقدس شرقی، بایدن سه‌شنبه شب در مهمانی شام با بنیامین نتانیاهو با تاخیری 2ساعته حاضر شد و بیانیه‌ای در محکومیت این اقدام صادر کرد.

او در این بیانیه گفت: «من تصمیم اسرائیل برای پیشبرد برنامه واحدهای مسکونی در بیت‌المقدس شرقی را محکوم می‌کنم.  ماهیت و زمان اعلان این تصمیم، به‌ویژه در زمان آغاز گفت‌وگوهای غیرمستقیم، دقیقا اقدامی است که اعتمادی را که به آن نیاز داریم تضعیف می کند و با گفت‌وگوهای سازنده ای که در اسرائیل داشته‌ام مغایر است.»

19اسفند  همچنین بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز تصمیم به ساخت‌ شهرک‌های جدید در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را محکوم کرد. دبیرکل سازمان ملل ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین را در چارچوب قوانین بین‌الملل غیرقانونی خواند.

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین نیز19اسفند با محکوم کردن این اقدام آن را نشانه‌ای از کارشکنی در تلاش‌های آمریکا برای شروع مذاکرات غیرمستقیم خواند. عباس همچنین در تماس تلفنی با عمروموسی، دبیرکل اتحادیه عرب از وی خواست اعراب را برای انجام اقدام مناسب در این زمینه بسیج کند.

کابینه رژیم صهیونیستی19اسفند از بایدن به خاطر همزمان شدن صدور مجوز ساخت شهرک‌های جدید با سفر او عذرخواهی کرد. دفتر نتانیاهو هم19اسفند اعلام کرد که از این تصمیم تا زمان اعلام آن از سوی وزارت کشور بی‌خبر بوده‌است. وزارت کشور رژیم صهیونیستی در اختیار حزب افراطی شاس است که شریک ائتلافی نتانیاهو در دولت به حساب می‌آید.

19اسفند  بایدن از سرزمین‌های اشغالی به کرانه باختری رفت تا در ادامه سفرش با مقامات دولت خودگردان فلسطین دیدار و گفت‌وگو کند. در این دیدار سلام فیاض و محمود عباس مراتب اعتراض و گلایه خود را از شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی به اطلاع بایدن رساندند. بایدن امروز در ادامه سفر خاورمیانه‌ای خود به اردن می‌رود.

از سوی دیگر نخست‌وزیر قطر 19اسفند  گفت: اتحادیه عرب برای اتخاذ واکنشی رسمی و منسجم به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی، نشستی ویژه برگزار خواهد کرد.

19اسفند اتحادیه اروپا نیز تصمیمات جدید رژیم صهیونیستی برای شهرک‌سازی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس را محکوم کرد.

هدف رژیم صهیونیستی، محاصره قدس است

تحلیلگران با نگاهی به تصمیمات جدید رژیم صهیونیستی در زمینه ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین می‌گویند که رژیم صهیونیستی قصد دارد با گسترش شهرک‌سازی‌ها طرف‌های درگیر در روند صلح را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد و قدس را در محاصره شهرک‌های رژیم صهیونیستی قرار دهد تا صحبتی از سرنوشت آن در مذاکرات به میان نیاید.

اینگونه تصمیمات رژیم صهیونیستی برای نخستین‌بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود زیرا این رژیم در هفته‌ها و به‌ویژه روزهای اخیر تحرکات شهرک‌سازی خود را به شکل گسترده ای افزایش داده است.

رژیم صهیونیستی همچنین با این اقدامات خود به رئیس تشکیلات خودگردان آسیب جدی وارد خواهد کرد و او را نزد مردم فلسطین تضعیف می‌کند.نزدیک به 500 هزار یهودی در بیش از 100 شهرک که از زمان اشغال کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس در سال 1967 ساخته شده، زندگی می‌کنند.

کد خبر 103209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز