پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

شیوا حریری: همین دیروز حیاط خانه‌مان را کود دادند و بعد خاک پر شد از گل‌های بهاری. پامچال و بنفشه و مینا. درخت گیلاسمان هم که چندروز است شکوفه داده.

روزهای آخر زمستان این‌طوری است. طبیعت که شروع می‌کند به جوانه‌زدن، شکوفه کردن، سبز شدن، آدم‌ها هم دلشان می‌خواهد با او همراه شوند. شیشه‌ها که پاک می‌شود از غبار سالانه، دیوارها که شسته می‌شود، سفیدی ملافه‌ها که چشم را می‌زند، نفسی که تازه می‌کنیم از این همه تمیزی،  باید یاد سبزه هم بیفتیم و یاد گلدانی که یک سال است خالی مانده.

بهار فقط توی باغچه اتفاق نمی‌افتد. این سوی پنجره هم منتظر بهار است و منتظر شما که کاری کنید. در این صفحه پیشنهادهای دوچرخه را برای بهاری شدن بخوانید. حتماً خودتان هم فکرهایی در سر دارید که می‌توانید اجرایش کنید.

تجربه‌ای به شیرینی سبزه

دیگر وقتش است. مادرم هم هر سال همین روزها به فکرش می‌افتد. همین روزهاست که چند مشت گندم یا عدس یا ماش یا قره‌ماش یا... می‌ریزد توی آب تا خیس بخورد و جوانه بزند و... بله، داریم درباره‌ سبزه سبز کردن حرف می‌زنیم. جلو گل‌فروشی‌ها هم چند روزی است که سر و کله‌ بشقاب‌های سبزه پیدا شده. ظرف‌های بزرگ یا کوچک، کوزه‌های گلی یا کاسه‌های سفالی. اما مادرم می‌گوید سبزه را باید توی خانه سبز کرد. می‌گوید دانه باید توی خانه جوانه بزند و ریشه بدواند و برگ بدهد. می‌گوید سبزه سبز کردن هنر می‌خواهد و حوصله می‌خواهد، اما لذت دارد.

هیچ فکر کرده‌اید که شما هم این لذت را تجربه کنید؟ با سبزه‌ای کوچک شروع کنید، اندازه پوست تخم‌مرغ.

مقدار خیلی کمی عدس یا تخم سبزی شاهی را توی کاسه‌ای آب بریزید و بگذارید یک روز خیس بخورد و پوسته‌اش باز شود و جوانه های سفیدش در بیاید. روی پوست تخم‌مرغ نقاشی بکشید و بگذارید خشک شود. یک تکه پنبه را توی دستتان گلوله کنید، آن را خیس کنید و توی پوست تخم‌مرغ بگذارید. حالا دانه عدس یا شاهی را روی پنبه بریزید و آن را جلوی پنجره بگذارید تا نور ببیند.اگر سبزه را در جای گرم(نه خیلی گرم) بگذارید زودتر رشد می‌کند.یادتان باشد که باید پنبه همیشه خیس باشد.

لوبیای سحر‌آمیز

می‌گویند مردمان ایران باستان نوروزها در هفت سینی هفت دانه سبز می‌کردند و می‌گویند هفت‌‌سین امروز ما از آن هفت‌سینی می‌آید. پس اگر ما هم علاوه بر سبزه‌های رایج نوروزی، لوبیا هم سبز کنیم، رسمی از رسوم نیاکانمان را به جا آورده‌ایم.

خوبی لوبیا این است که واقعاً سحر‌آمیز است! خیلی زود جوانه می‌زند و برگ می‌دهد و خیلی زود قد می‌کشد و بالا می‌رود. اگر آن را توی گلدان بکارید و از آن مراقبت کنید، پر برگ می‌شود و لوبیا هم می‌دهد. اگر آن را در باغچه‌‌تان بکارید که دیگر مزرعه لوبیا خواهید داشت!

اما قبل از این‌که به مزرعه لوبیا فکر کنید، به رشد هر روزه یک دانه لوبیا نگاه کنید.

یک تکه کاغذ خشک‌کن یا دستمال کاغذی کلفت را به اندازه یک شیشه خالی ببرید و آن را لوله کنید و توی شیشه بگذارید. یک دانه لوبیا را بین شیشه و کاغذ قرار دهید. کاغذ همیشه باید خیس باشد، اما اگر توی شیشه زیاد آب بریزید و لوبیا توی آب باشد، می‌پوسد. شیشه را پشت پنجره بگذارید تا نور بخورد. به رشد جوانه‌ها و ریشه‌ها نگاه کنید و وقتی لوبیا بلند شد به فکر مزرعه‌تان باشید!

دستمال خوش‌بو

بی‌دلیل نیست که یکی از خوردنی‌های مهم نوروز سبزی‌پلوست؛ این‌قدر که روزهای آخر اسفند و فروردین ماه سبزی‌ها متنوع‌اند و تازه.

برای درست کردن دستمال خوشبو به دستمال یا روسری‌های رنگارنگ و سبزی‌های معطر نیاز دارید. سبزی‌های معطر خیلی متنوع‌اند؛ استوقدوس، نعناع، ترخون و مرزه، رزماری، آویشن، پونه و خیلی چیزهای دیگر. اما توی سبزی‌فروشی‌های ما بعضی از این سبزی‌ها به راحتی پیدا می‌شود. بعضی برگ‌ها هم عطری هستند؛ مثل برگ اکالیپتوس یا گل عطری. شما هم همان‌ها را تهیه کنید، توی دستمال بگذارید و دستمال را لوله کنید یا سرش را جمع کنید و روبان ببندید.

این دستمال‌های خوشبو را می‌توانید برای خودتان درست کنید و توی اتاق یا کمد لباس بگذارید یا هدیه بدهید. هدیه عجیبی است و ممکن است دوستتان از دریافتش تعجب کند. اما بعد بوی خوب این هدیه را حتماً‌ دوست خواهد داشت.

باغ کوچکی در اتاق

امروز و در این صفحه حرف،‌ حرف گیاه است و کاشتن. دلتان می‌خواهد پشت پنجره‌تان باغچه داشته باشید؟ یکی از باغچه‌ها ترکیب چند گیاه آپارتمانی در کنار هم است. درست کردن باغچه دیگر کمی طول می‌کشد، چون قبلش باید سبزی بکارید. توی گلدان‌های کوچکی تخم چند سبزی مختلف را بکارید؛ جعفری، شوید، ریحان، نعناع و... آبش بدهید تا رشد کند. وقتی سبزی‌ها در آمد، کار باغبانی شروع می‌شود.

ته یک گلدان سفالی مقداری سنگریزه بریزید و روی سنگریزه‌ها خاک بپاشید. بهتر است از خاک‌های آپارتمانی استفاده کنید تا دچار پشه و جانوران موذی نشوید! گیاه‌ها را از گلدان خارج کنید، توی خاک بگذارید و روی آن خاک بریزید. بعد به گلدانتان آب بدهید. اگر دوست دارید، می‌توانید روی گلدان نقاشی کنید. به گیاهانتان هر دو، سه روز یک بار آب بدهید.

پیشنهاد همراه با جایزه!

و قول بدهید دست‌کم یکی از این پیشنهادها را انجام بدهید و گزارش کارتان را همراه یک عکس برای دوچرخه بفرستید. تا آخر اردیبهشت برایتان صبر می‌کنیم. اگر کارتان خوب باشد، شاید چاپش کردیم و بهتان جایزه هم دادیم!

کد خبر 103042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز