دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۰

همشهری آانلاین: حالا دیگر کسی نمی پرسد که آیا در سطح ماه آب وجود دارد یا خیر، بلکه می پرسد چه مقدار آب می‌توان در ماه یافت!

دانشمندان با استفاده از دستگاه کوچک نصب شده بر مدارگرد اکشتافی هندی (چاندرایان 1) میزانی قابل ملاحظه یخ آب را در قطب شمال ماه کشف نمودند.

این رادار ترکیبی کوچک و کم وزن، بیش از 40 حفره یا گودال کوچک را که پر از یخ آب می‌باشد در قطب شمال ماه کشف نموده است. اندازه حفره‌ها بین 2 تا 15 کیلومتر است. هر چند کل میزان یخ به قطر و ضخامت آن در هر حفره یا گودال بستگی دارد، اما بر اساس تخمین در کل امکان دارد تا 600 میلیون متر مکعب یخ آب در ماه وجود داشته باشد.

به گفته پاول سپودیس، پژوهشگر ارشد در انستیتو علوم سیاره‌ای و ماه در هیوستن؛ " تصاویر به دست آمده از چندین ابزار و نتایج اطلاعات  ابزار نصب شده در چندین مأموریت ماه نشان می‌دهد که پروسه تولید، مهاجرت، رسوب و ابقای آب در ماه همیشه صورت می‌گیرد. کشفیات تازه نشان می‌دهد برخلاف تصور قبلی مردم، ماه اکنون برای اقامت علمی، اکتشافی و عملیاتی به مراتب جالب‌تر و جذاب‌تر است."

در جریان سال گذشته، رادار کوچک چاندرایان 1 تمام حفره‌های قطب ماه را که همیشه در سایه‌اند و هرگز از زمین دیده نمی‌شوند، نقشه‌برداری نمود. رادار برای انجام این کار از روش قطبش نمودن امواج رادیویی منعکس شده استفاده نمود تا ذرات سطح ماه را مشخص نماید. نتایج نقشه‌برداری نشان داد که ذرات کشف شده نشانه‌های شبیه یخ را دارند.

بعد از بررسی اطلاعات،  تیم علمی نشان‌های قوی دال بر موجودیت یخ آب را به دست آورد که این یافته برای مأوریت‌های بعدی، محل کشف و استخراج را مشخص می‌سازد.

به گزارش آسمان پارس، نتایج این تحقیقات با یافته‌های دیگر ابزارهای ناسا مطابقت دارد و باعث شناخت بیشتر عملی از اشکال مختلف آب در سطح ماه برای دانشمندان می‌شود. در گذشته مدارگرد نقشه‌بردار کانی‌شناسی ماه مولکول‌های آب را در مناطق قطبی ماه کشف نمود و این در حالی است که ماهواره رصدگر حفره ماه متعلق به ناسا که در ماه نوامبر با سطح آن برخورد نموده بود، بخار آب را در غبار برخاسته از این برخورد کشف نموده بود.