مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد: تعداد قابل توجهی آب منجمد بر روی کره ماه کشف شده است.

به گفته آنها آزمایش ماه گذشته سازمان هوافضای آمریکا، ناسا، برای کشف آب در ماه موفقیت‌آمیز بوده است.

ناسا ماه گذشته با پرتاب موشکی به سوی قطب جنوب کره ماه سعی کرد وجود لایه‌های یخ و بخار آب در لحظه اصابت را بررسی کند.

دانشمندانی که داده‌های ثبت شده از لحظه اصابت را بررسی کرده‌اند می‌گویند این تصادم باعث شد بخار آب و یخ در فضا پراکنده شود.

ناسا اعلام کرد: این کشف، جهش بزرگ در عرصه اکتشافات فضایی است و امیدها را برای تاسیس یک مقر دائمی قمری تقویت می‌کند.

ناسا در بیانیه جدید خود تشریح کرد:  اطلاعات اولیه حاصل از این آزمایش بزرگ بر سطح ماه نشان می‌دهد که در این ماموریت موفقیت‌آمیز، دانشمند‌ان توانستند از یک دهانه آتشفشانی قمری که همیشه سایه و تاریک است، آب پیدا کنند.

این بیانیه خاطر نشان کرد: کشف آب فصل جدیدی را در درک دانشمند‌ان از کره ماه می‌گشاید.

آنتونی کولاپرت، دانشمند‌ پروژه و محقق اصلی ماموریت 79 میلیون دلاری LCROSS در این زمینه اظهار داشت: ما نه تنها آب پیدا کردیم، بلکه این مقدار فقط یک ذره کوچک نیست، بلکه مقدار بسیار قابل توجهی است.

سازمان فضایی آمریکا ماه گذشته ماموریتی بر سطح ماه انجام داد که طی آن ابتدا یک راکت به دهانه آتشفشانی CABEUS برخورد کرد که نزدیک قطب جنوب ماه است و چهار دقیقه پس از آن بلافاصله یک فضاپیما مجهز به دوربین، پشت سر راکت پرتاب شد تا اطلاعات حاصل از این تصادم را ضبط کند.

کولاپرت خطاب به خبرنگاران تصریح کرد: ما در این دهانه آتشفشانی 20 تا 30 متری حدود حداقل یک دوجین سطل دو گالنی آب پیدا کرده‌ایم و این تازه نتایج اولیه مشاهداتمان است.

وی ادامه داد: چگونگی تمرکز و توزیع آب و سایر مواد نیاز به تجزیه و تحلیل‌های بیشتری دارد، اما الان با اطمینان می‌توانیم بگوییم که CABEUS در خود آب دارد.

آزمایش ناسا که در ماه اکتبر رخ داد، شامل اصابت یک موشک 2200 کیلوگرمی به دره‌ای در جنوب ماه بود.

به گزارش ایسنا، ناسا امیدوار بود ضربه ناشی از این برخورد به بلند شدن ستونی از گرد و غبار به ارتفاع ده هزار متر منجر شود.

ستون به وجود آمده در اثر این برخورد 1600 متر ارتفاع داشت ولی برای بررسی‌های ناسا کافی بود.

کاوشگر ناسا که موشک پرتاب شده را دنبال می‌کرد توانست ذرات یخ و بخار آب را در این ستون شناسایی کند.

به گزارش ناسا، برخورد موشک با سطح ماه، حفره‌ای به عرض 20 تا 30 متر را بر روی ماه ایجاد کرد و وجود حدود یکصد کیلوگرم آب به وسیله حسگرهای کاوشگر پرتاب شده ثبت شد.

محققین ناسا هشدار می‌دهند نتیجه اعلام شده، نتیجه اولیه تحقیقات آنهاست.
تحقیقات نشان می‌دهد آن قسمت از سطح ماه که رو به خورشید است و از زمین دیده می‌شود، از بیابان‌های روی زمین خشک‌تر است ولی مدت‌هاست این گمان وجود دارد که بتوان دخایری از آب را در سطوح تاریک ماه پیدا کرد.

محققین می‌گویند این ذخایر آب ممکن است به وسیله شهاب سنگ‌ها به ماه منتقل شده باشند.

در ماه سپتامبر نتیجه داده‌های ارسال شده از سه ماهواره تحقیقاتی از جمله یک کاوشگر هندی نشان داد لایه‌های بسیار باریکی از آب بر سطح ذرات موجود در ماه وجود دارد.

کد خبر 95145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز