مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

مرتضی مهدیزاده : یکی از نیازهای اصلی هر شهر، پروسه‌ای است که از آن به مدیریت شهری تعبیر می‌شود؛ مبحثی تخصصی، زمان‌بر، دقیق و پیچیده که می‌تواند سیمای شهر را دگرگون کند.

تخصصی بودن یعنی اینکه باید در انجام چنین مدیریتی تخصص‌های شهرسازی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی، هماهنگ و همراه هم اقدام کنند. از سوی دیگر نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق و ایجاد زیرساخت‌های کاربردی و عملی برای پیشبرد مدیریت شهری سبب آن می‌شود که برنامه‌های در دست اجرا همواره با صرف زمان‌های گاه طولانی همراه باشد؛ به این موضوع توقف پروژه‌ها به‌دلیل کم‌بود یا دیر رسیدن اعتبارات را هم اضافه کنید.

در اجرای مدیریت شهری علاوه بر درنظر گرفتن نیازهای فعلی شهر، باید افق دید
چندین ساله‌ای را درنظر گرفت، زیرا پروژه‌های شهری باید بتوانند تا چندین سال آینده نیازهای شهری که رشد جمعیت، توسعه جغرافیایی و... را در پیش دارد، برآورده کند. همین امر نیاز به کارشناسی، نظارت و اجرای دقیق مدیریت شهری دارد. اما از همه مهم‌تر آن است که مدیریت هر شهری تابع یکسری از موضوعات و موارد خاص آن شهر از نظر جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، منطقه‌ای و بومی است که سبب می‌شود در مدیریت شهری بحث اجرایی برای هر شهر، منحصر‌به‌فرد و کاملاً پیچیده باشد.

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس شورای شهر اصفهان درخصوص مدیریت شهری در این کلانشهر گفت: اکنون مدیریت شهری این کلانشهر از نظر توان اجرای پروژه‌های مختلف به جایی رسیده است که در سطح کشور و حتی جهان می‌تواند حرف اول را بزند. این در حالی است که اصفهانی‌ها، به‌خصوص مدیریت شهری در تمام مقاطع مباحث شهری در سطح کشور حرف اول را می‌زنند.

وی اصفهان را به‌عنوان مهمانخانه ایران توصیف و اعلام کرد: شورا و شهرداری در راستای چشم‌انداز 20‌ساله حرکت می‌کنند که برای ترسیم افق آینده آن در  تمامی  زمینه‌ها حرف اول را در کشور و دنیا خواهند زد. ساختار مدیریتی شهر اصفهان از لحاظ سازمانی و تشکیلاتی قابل توجه است. مجلس شورای اسلامی، قوه‌قضائیه و دولت باید در گردش فعالیت‌های مدیریت شهری برای افزایش سرعت برآورده‌کردن خواسته‌های مردم مشارکت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ایجاد تفکر جهاد خدمت‌رسانی در مدیریت شهری سبب می‌شود که گردش فعالیت‌ها در مدت 12‌ماه به‌صورت برنامه‌ریزی دقیق اجرا شود و اگر مجلس، دولت و قوه‌قضائیه در این سیکل مشارکت کنند سرعت اجرایی و عملیاتی کارها افزایش می‌یابد. جذب سرمایه‌گذاری در طرح‌های شهری بسیار مهم است و تا‌کنون در این زمینه فعالیت‌های خوبی در شهر اصفهان انجام شده است.

وی درمورد آلودگی هوای این شهر، تعداد روزهای آلوده شهر اصفهان تا دی‌ماه را 205‌روز اعلام و تصریح کرد: نسبت به سال گذشته رقمی نزدیک به 80‌روز هوای آلوده بیشتری داشته‌ایم. ماه‌های تیر و مرداد از بحرانی‌ترین ماه‌های سال‌جاری از نظر آلودگی بوده و تنها 31‌روز هوای پاک را پشت‌ سر گذاشته‌ایم که تمامی این ارقام لزوم توجه به وضعیت هوای شهر اصفهان و جدیت و اهتمام تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با مباحث آلودگی هوای شهر را می‌طلبد. وی از کارهای مؤثر بر کاهش آلودگی هوا در سطح کلانشهرها را مشارکت شهروندان در این موضوع دانست و اظهار داشت: ایجاد فضاهای اطلاع‌رسانی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای خصوصاً همراهی صدا‌و‌سیما در بهبود وضعیت هوای شهر مؤثر و مطلوب است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به سالروز هوای پاک اشاره کرد و یادآور شد: آلودگی هوای اصفهان نگران‌کننده است و باید توجه ویژه‌ای به فضای سبز این شهر شود.
وی همچنین از نمایندگان مجلس خواست تا کارخانه‌ها و صنایع آلاینده مستقر در این شهر را موظف به نصب امکانات و تجهیزات لازم برای کنترل آلایندگی هوا و گسترش فضای سبز کنند. وضعیت آلودگی هوا و میزان آلاینده‌ها در شهر اصفهان به‌خصوص ذرات معلق  چنان زیاد است که علاوه بر تهدید سلامتی شهروندان موجب ناپدید‌شدن خط‌کشی معابر می‌شود.

عباس حاج رسولی‌ها همچنین افزود: حدود 50 تا 60 مدیر تصمیم‌گیر در شهرداری به‌طور شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و تاکنون هیچ‌گونه خلافی در مسائل مالی، کاری و قانونی از آنان دیده نشده است. این در حالی است که همه پروژه‌ها با زمانبندی پیش رفته و تا آخر سال به بهره‌برداری خواهد رسید اما بهره‌برداری از پروژه مترو به سال آینده خواهد افتاد.
وی همچنین به طرح احیای میدان عتیق اشاره کرد و گفت: با اجرای این پروژه بافت‌های فرسوده احیا شده و حمل‌ونقل توسعه می‌یابد که سبب افزایش توجه گردشگران داخلی و خارجی به اصفهان خواهد شد.

ترافیک کلافه‌کننده

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر - رئیس شورای اسلامی شهر قم – نیز اظهار داشت: هوای قم طی سال‌88 به مرز هشدار نرسید اما هوای آلوده را پشت سر گذراند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: قم تنها شهری است که در کشور دارای طرح جامع حمل‌ونقل است و درحالی‌که سالانه بیش از 10‌میلیون زائر وارد قم می‌شوند، بودجه مناسبی به احداث مترو در قم اختصاص نیافته است. پروژه مونوریل و قطار شهری هر کدام با درنظرگرفتن بهترین شرایط در 3 و 5سال دیگر آماده بهره‌برداری خواهند بود، درحالی‌که ترافیک به‌ویژه در مرکز شهر قم مردم را کلافه کرده است.

وی افزود: با توجه به قانون بودجه مشکلی در اعتبار برای ایجاد مونوریل وجود ندارد و تا 3سال آینده مونوریل، کار خود را در استان قم آغاز می‌کند و شهروندان می‌توانند برای تردد در شهر از مونوریل استفاده کنند.  رئیس شورای اسلامی شهر قم از مطالعه زمین‌های مونوریل خبر داد و بیان کرد: با توجه به اینکه قرار است ستون‌هایی در زمین قرار بگیرند، کارشناسان در حال مطالعه زمین‌ها هستند تا از مقاومت آنها اطمینان لازم را حاصل کنند و برای ایجاد مونوریل مشکلی به‌وجود نیاید.

حجت‌الاسلام آتش‌زر با اشاره به میزان بودجه دریافت‌شده برای مونوریل تصریح کرد: تا‌کنون 15‌میلیارد تومان از بودجه تخصیص‌یافته برای مونوریل دریافت شده است و با استفاده از آن این پروژه در حال اجراست.  رئیس شورای اسلامی شهر قم به اهمیت وجود مونوریل در این استان اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به پر‌جمعیت‌بودن استان، ایجاد مونوریل می‌تواند کمک زیادی به حمل‌ونقل شهری کرده و مسافران زیادی را در داخل شهر جا‌به‌جا کند. آتش زر ادامه داد: در همین راستا می‌توان از طرح‌های کوتاه‌مدت همچون تکمیل 3رینگ عبور و مرور در داخل شهر قم و اتصال آنها به یکدیگر استفاده کرده و بار ترافیکی را از مرکز شهر کم کرد.

وی همچنین تصریح کرد: طرح‌های مطالعاتی این پروژه‌ها انجام شده و درصورت تأمین زمین و نقدینگی در کمتر از یکسال به بهره‌برداری می‌رسد و گشایشی در گره کور ترافیک قم است.
رئیس شورای شهر قم با تأکید بر ضرورت عضویت شورای شهر و شهرداری در شورای ترافیک این استان گفت: شورای شهر و شهرداری از ارکان اصلی ترافیک در یک شهر هستند و باید در شورای ترافیک استان عضو باشند. شورای ترافیک استان ویژگی‌های خاصی دارد که به‌طور کلی مسائل و مشکلات استانی را بررسی می‌کند. 

وی با اشاره به اعضای این شورا افزود: به‌دلیل این ویژگی‌ها شورای شهر و شهرداری که از ارکان اصلی ترافیک در استان‌ها هستند در این شورا عضو نیستند که ما در حال پیگیری برای عضویت در این شورا هستیم.

رئیس شورای شهر قم با بیان اینکه در شهرهای بزرگ شورای ترافیک شهرستان هم تشکیل می‌شود، گفت: در این شورا که نسبت به شورای استان بسیار کوچک‌تر و از اعضای کمتری تشکیل شده است، شهرداری عضو است اما می‌توان گفت عملا این شورا قدرت تصمیم‌گیری زیادی ندارد.

وی ادامه داد: البته در استان‌های دیگر شورای ترافیک شهرستان،‌ فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهند اما در استان قم شورای ترافیک شهرستان با توجه به عدم‌عضویت ارگان‌های اساسی چون استانداری در این شورا جوابگو نیست و ‌خیلی موضوعیت ندارد.  حجت‌الاسلام والمسلمین آتش‌زر با تأکید بر اینکه شورای شهر و شهرداری مهم‌ترین ارکان ترافیک در شهرها هستند، بیان داشت: شهرداری در حال حاضر به‌عنوان مدعی در جلسات شورای استان شرکت می‌کند اما چون حق رأی در این جلسات را ندارد، عملا حضور  این ارگان  نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

وضعیت نگران کننده

همچنین سید حمید حسن‌زاده - رئیس شورای اسلامی شهر اهواز- گفت: از ابتدای تشکیل شورای سوم، احساس شد که در شهر اهواز با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم بود و به اعضای شورا نیز گوشزد کردم که با یک بحران در شهرداری اهواز مواجه می‌شویم که باید در مقابل آن مقاومت کرد. شهر اهواز فضای بسیار آلوده و مسمومی دارد و شورای اول و دوم نیز نتوانست بر عملکرد شهرداری اهواز نظارت کافی داشته باشد.  وی تأکید کرد: اگر برخی افراد احساس می‌کنند انتقاد اعضای شورا نسبت به شهردار، جوسازی است بدانند این طور نیست و این حق اعضای شورا است که به‌عنوان نمایندگان شهروندان از حقوق آنان دفاع کنند.

حسن‌زاده درباره وضعیت و روند پروژه‌های عمرانی در سطح شهر گفت: در حال حاضر وضعیت پروژه‌های عمرانی رضایت‌بخش نیست؛ هرچند پس از طرح سؤالات کمی تغییر کرد اما بازهم رضایت‌بخش نبوده است. شهرداری حتی نتوانسته اعتبارات عمرانی سال گذشته را جذب کند که این در تاریخ شهرداری بی‌سابقه است.

کد خبر 102641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز