مجموع نظرات: ۰
جمعه ۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

اصفهان- مهدی قانونی- خبرنگار همشهری: با توجه به‌وجود ترافیک مزاحم و آزاردهنده در شهرهای بزرگ کشور مثل تهران، اصفهان، مشهد و... و با در نظر گرفتن اینکه تهران یکی از شهرهای آلوده دنیاست

نیاز مبرم و فوری برای بررسی عوامل و به اجرا گذاشتن راه‌حل‌های کاهش آلودگی‌ها و زیان‌های ناشی از ترافیک، بسیار حیاتی و ضروری به‌نظر می‌رسد. با توجه به اینکه در زمینه فرهنگ‌سازی‌ و استفاده بهینه از وسایل حمل‌ونقل، اقدام کارساز و قابل توجهی از سوی دستگاه‌های مسئول نشده است، بازنگری فرهنگ ترافیک و مدیریت شهری برای ارائه خدمات بدون نیاز به سفر‌های درون شهری، افزایش توان ناوگان عمومی حمل‌ونقل شهری و ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل عمومی، از اساسی‌ترین کارهایی است  که  در اداره شهر به آن پرداخته شود.

با در نظر گرفتن مشکلات حاد ترافیکی و عوارض بسیار ناگوار آن و با توجه به اینکه شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان و مشهد بیشتر به یک تونل دود، آلودگی و محیط عذاب‌آور تبدیل شده‌اند تا یک شهر قابل زندگی و آرامش بخش، لزوم توجه اساسی به ارائه و اجرای طرح‌های کارشناسی شده برای حل ترافیک و مشکلات ناشی از آن بسیار حیاتی است.

در این زمینه فرهنگ‌سازی‌‌هایی که منجر به پیشگیری از مشکلات می‌شود، کم هزینه‌ترین و بهترین کاری است که می‌توان انجام داد. سطحی نگری و از دست دادن زمان منجر به بحرانی بزرگ می‌شود. نباید زمان و مدیریت عاقلانه را از دست بدهیم. هر‌چند اجرای طرح‌هایی می‌تواند راه برون رفت از این مشکلات را در این شهرها به‌نحوی مشخص ساماندهی کند.

اصفهان  به‌رغم طرح‌های بزرگ در حال انجام، با توجه به بافت خاص منطقه و مرکزیت موقعیت خود در کنارگذرها و راه‌های کمربندی شهر با مشکلی بزرگ روبه‌روست که این معضل تاثیر خود را بر حمل‌ونقل درون شهری به‌طور ویژه‌ای نشان داده است.

نیمه‌تمام ماندن کنار‌گذر شرقی اصفهان به‌دلیل عدم ‌آزاد‌سازی‌ فضای مورد‌نیاز بزرگراه که با توجه به سابقه 15 ساله موجود، در موردی مشابه، تفکری جایگزین را طلب می‌کند، همچنین دروازه‌های ورودی جنوبی، غربی و تا حدی دروازه شمالی شهر با توجه به حضور شهرک‌های اقماری و شهر‌های جدید و بافت گسترده جمعیتی آن، شهر را در مواردی با معضل‌های جدی روبه‌رو کرده است.

براساس برآوردهای ترافیکی و محاسبات مشاور، با اجرای طرح رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان، معادل کل هزینه ساخت این حلقه حفاظتی، صرفه‌جویی خواهد شد.

در برنامه‌ریزی‌ها و اولویت دهی اقدامات عمرانی، پیش‌بینی زود هنگام مشکلات و توجه به سرمایه‌های ملی به‌عنوان یک اصل مدیریتی ضروری است که بر این اساس می‌توان با تحلیل داده‌ها و آمارها، بسیاری از واقعیت‌ها را که همگام با منافع ملی است، برگزید و بر آن اتکا و در راستای آن حرکت کرد.

در این ارتباط معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با تاکید بر ضرورت تخصیص بودجه‌های ملی برای ساخت حلقه چهارم ترافیکی اصفهان تصریح کرد: براساس مطالعات جامع حمل‌ونقل، میزان ترافیک نقاط دروازه‌ای شهر در سال 1383 رقمی معادل 235 هزار وسایل نقلیه در روز و67 درصد آن ترافیک عبوری شمال، جنوب و غرب به شرق و شمال بوده است که با احتساب 5 درصد رشد سالانه این تعداد در سال گذشته برابر 383 هزار دستگاه را شامل می‌شود که رقمی قابل توجه و تاثیر‌گذار در تمامی محاسبات است.

نوریان از ساخت رینگ حفاظتی شهر به‌عنوان طرحی ملی نام برد و اعلام کرد: ساخت این رینگ علاوه بر کاهش مشکلات ترافیکی شهر که ناشی از ورود وسایل نقلیه عبوری از محورهای بیرونی شهر است، منجر به بهبود دسترسی‌ها و پیوستگی شهرهای استان خواهد شد و جریان‌های ترافیکی از  تمامی  نقاط کشور را بدون ورود به مراکز شهری هدایت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه با ساخت حلقه چهارم ترافیکی، شاهد صرفه‌جویی در زمینه‌های مختلف از جمله کاهش مصرف سوخت و زمان سفر، جلوگیری از اتلاف وقت، کاهش آلودگی محیط‌زیست و خسارات ناشی از آن و کاهش هزینه‌های استهلاک وسایل نقلیه خواهیم بود،

اضافه کرد: فقط با محاسبه 2 فاکتور صرفه‌جویی در مصرف سوخت و جلوگیری از اتلاف وقت، هزینه ساخت حلقه چهارم پس از 2 سال و یک ماه بهره‌برداری جبران شد که چنین سرمایه‌گذاری منحصر به‌فرد است و تاثیرات بسزایی در کاهش اتلاف سرمایه‌های ملی به‌دنبال خواهد داشت.

نوریان طول رینگ چهارم را 78 کیلومتر اعلام و خاطرنشان کرد: براساس مطالعات و محاسبات مشاور طرح، برآورد هزینه‌های ساخت و آزادسازی 3 هزار و550 میلیارد ریال و مدت زمان اجرای طرح 5 سال است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تاکید کرد: لازم است با تخصیص بودجه‌های ملی و مدیریت استانی هرچه سریع‌تر نسبت به ساخت این شریان مهم و تاثیر‌گذار اقدام شود تا از اتلاف سرمایه‌های ملی جلوگیری شود.

رینگ چهارم، دروازه‌های شهر‌های یزد، حبیب‌آباد، دولت‌آباد، شاهین شهر، نجف‌آباد، لنجان، پیربکران، شهرضا و مبارکه را به یکدیگر متصل می‌سازد.

کد خبر 100516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز