چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۵ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

رویدادهای جدید همیشه با استرس همراه هستند. چه این رویدادها خوشایند باشند مانند ازدواج و چه ناخوشایند مانند جدایی.

 زندگی در خوابگاه هم از جمله موارد استرس‌زایی است که بعضی‌ها در طول‌زندگی با آن روبرو می‌شوند. تا به حال  سنگی در برکه یا حوض انداخته‌‌اید؟ امواج ایجاد شده درست مانند وضعیت کسی است که قرار شده در خوابگاه زندگی نماید.به طور کلی هر گونه تغییر و دگرگونی در شرایط زندگی ما انسانها با افزایش سطح تنش و فشار روانی یا همان استرس همراه خواهد بود.

 رویدادها مانند سنگی هستند که در برکه زندگی ما تلاطم ایجاد می‌کنند.آسیب‌های زندگی در خوابگاه به دو بخش تقسیم می‌شوند :

1 -‌ آسیب‌های فردی که ممکن است موجب انحراف دانشجو از مسیر اصلی‌اش شود عبارتند از:

اعتیاد: این آسیب کسانی را تهدید می‌کند که به دلیل ضعف‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و خانوادگی آمادگی انحراف را دارند.دوری از خانواده و کاهش حمایت‌ها و نظارت‌های این نهاد اجتماعی و مهم خود بر آسیب‌پذیری افراد می‌افزاید.


غربت: دوری از خانواده به دلیل نقش حمایتی آن دشوار است. این مسأله موجب احساس تنهایی در دانشجو شده و زمینه وابستگی‌های عاطفی، افت تحصیلی و غیره در او می‌شود.


مسائل اقتصادی: از آنجایی که اغلب ما جزء قشر متوسط محسوب می‌شویم، مسائل اقتصادی برای دانشجوی جوانی که از شهر و دیار و منابع اقتصادی محروم است،‌گاهی مشکل‌آفرین می‌شود.


مسائل فرهنگی: گوناگونی فرهنگی ایران زمین به قدری است که شمال تا جنوب و شرق تا غرب این ملک آریایی مملو از عادات و رسوم خاص آن منطقه است. عدم توجه و پذیرش برخی از این اصول، سبب بروز اصطکاک در محیط خوابگاه می‌گردد.


مشکلات تحصیلی: افت تحصیلی به ویژه در ترم نخست، اغلب روی می‌دهد اما گاهی اوقات سازگار نشدن با شرایط حاکم بر خوابگاه این افت را شدیدتر کرده و گاهی به کلی عادت‌های مطالعه را تغییر می‌دهد.


2 - آسیب‌های اجتماعی که ممکن است موجب انحراف دانشجو از مسیر اصلی‌اش شود عبارتند از:

عدم سازگاری: زندگی در اجتماع تابع شرایط و قوانین خاص آن جامعه است. بر این اساس نمی‌توان هر موقع که دلمان خواست، کانال تلویزیون را عوض کنیم یا با صدای بلند زیر آواز بزنیم.

 ارتباطات بین فردی: همانطور که پیش‌تر نیز عنوان شد احساس تنهایی و غربت افراد را در مقابل برقراری روابط عجول و حسی آسیب‌پذیر می‌سازد. در نتیجه دانشجویان بدون توجه به جایگاه و نقششان در جامعه دست به ارتباطات می‌زنند که بیشتر احساسی است تا منطقی.

تداخل نقش‌ها: هر یک از ما‌  در زندگی نقش‌هایی را بر عهده می‌گیریم. تخطی یا عدم توجه از این نقش‌ها به طور حتم به نفع ما نخواهد بود. شما یک دانشجوی شاغل هستید. اگر این نقش به نقش یک شاغل دانشجو تبدیل شود شما از نظر تحصیل با مشکل روبرو خواهید شد.

زندگی خوابگاهی اگر به شیوه درست اتفاق بیافتد به یکی از خاطره‌انگیزترین دوران‌های شما تبدیل می‌گردد. می‌خواهید بدانید چگونه؟

1 - از قوانین گله‌مند نباشید. هر قانونی برای این که نظم آن جامعه مختل نشود، با مقداری محدودیت همراه خواهد بود. این را بدانید که قانون بد از بی‌قانونی بهتر است چرا که می‌توان قانون بد را تغییر داداما بی‌قانونی را نه.

2 - جذب فعالیت‌های اجتماعی شوید. کارهای گروهی مثلا تشکیل یک تیم والیبال یا یک تیم درسی چون همبستگی را بالا می‌برد، امیدبه زندگی را در شما افزایش خواهد داد و امید به زندگی بالا یعنی لذت‌بردن از دوران‌های زندگی مانند زندگی خوابگاهی.

3 - عضو کانون‌ها شوید. کانون‌هایی مانند کانون هلال احمر و کانون‌های علمی را با توجه بیشتری بنگرید چرا که رسالت این کانون‌ها به گونه‌ای است که به رشد شما در زندگی کمک می‌نماید.

کد خبر 10263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز