گروه سیاسی: با گذشت 2روز از دستگیری عبدالمالک ریگی توسط نیروهای امنیتی ایران، ارتباط ریگی با سازمان‌های اطلاعاتی غرب و بازتاب اقتدار امنیتی ایران همچنان جزو اخبار اصلی رسانه‌های جهان است

به گزارش خبرگزاری‌ها، تلویزیون بی‌بی سی عربی در گزارشی دستگیری عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی شرق ایران را بیانگر برتری قدرت اطلاعاتی و امنیتی تهران در داخل کشور و منطقه دانست.

این شبکه با بیان اینکه نیروهای اطلاعاتی ایران ریگی را درحالی‌که سوار بر هواپیمایی که از دوبی عازم قرقیزستان بود،  شناسایی کردند،‌افزود: نیروهای ایران هواپیما را در حریم هوایی ایران وادار به فرود اضطراری کرده و وی را  در داخل خاک ایران دستگیر کردند،

این تلویزیون تصاویری از مدارکی را که وزیر اطلاعات کشورمان در نشست مطبوعاتی دیروز در معرض دید رسانه‌ها قرار داد پخش کرد و گفت: مقامات ایران می‌گویند که آمریکا یک گذرنامه افغانی برای ریگی صادر کرده است ولی واشنگتن چنین امری را انکار کرد.

در ادامه این گزارش، محمد صالح صدقیان مدیر مرکز عربی مطالعات ایران، دستگیری ریگی را اقدامی تاثیرگذار و محدود‌کننده در تحرک گروهک ریگی در داخل ایران برشمرد.پایگاه اینترنتی نهرین نت هم گزارش داد که کارشناسان در ارزیابی یکی از موفقیت‌آمیزترین عملیات‌های اطلاعاتی ایران گفته‌اند دستگیری رئیس تشکیلات تروریستی ریگی که با هوشمندی و به دور از هرگونه هیاهو انجام شد،حمایت مالی برخی کشورهای عربی منطقه از جمله امارات وعربستان را از این گروه فاش خواهد کرد. 

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در شماره 5اسفند خود به نقل از شبکه خبری‌ ‌ای‌بی‌سی نوشت: چندین رسانه گروهی جهان از همکاری‌های سیا و دیگر دستگاه‌های جاسوسی با عبدالمالک ریگی گزارش‌هایی را مخابره کرده‌اند.

شبکه خبری ‌ای‌بی‌سی در آوریل سال   ۲۰۰۷ گزارش داد که جندالله به‌طور مخفیانه از سال   ۲۰۰۵ تاکنون از سوی سیا مورد تشویق و حمایت قرار می‌گرفته و مشورت‌های لازم به این گروه داده می‌شده است.

مقام‌های آمریکایی به نقل از منابع قبیله‌ای اعلام کردند که پول مورد نیاز جندالله توسط برادر کوچک‌تر  ریگی  و به وسیله تبعیدی‌هایی که با اروپایی‌ها و کشورهای کرانه خلیج‌فارس ارتباطاتی دارند تامین می‌شده است. این روزنامه نوشت: نام این گروه در میان فهرست 45گروهی که توسط وزارت امور خارجه آمریکا از آنها به‌عنوان سازمان‌های تروریستی خارجی ذکر شده، نیامده است. 

وضعیت امنیتی استان سیستان و بلوچستان

فرمانده سپاه سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به دستگیری ریگی وضعیت امنیتی در استان خوب است و شیعه و سنی در کنار یکدیگر و با اتحاد جشن‌های هفته وحدت را آغاز می‌کنند.

به گزارش مهر، سردارجاهد گفت: این قدرت و اقتدار به این معناست که هر کسی که سر ناسازگاری با نظام داشته باشد و بخواهد به مردم و مملکت ما ضرری وارد کند، با قاطعیت در مقابل آن می‌ایستیم و پیام دیگری به سران اشرار، ضد‌انقلاب و فتنه می‌فرستیم که به دامان جمهوری اسلامی بازگردند و آغوش نظام برای آنها باز است و هر کسی که امروز توبه کند به دامان نظام بازمی‌گردد.

کد خبر 102292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز