سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی که در راس هیاتی عالیرتبه به ژاپن سفر کرده است وارد پایتخت ژاپن شد

و مورد استقبال عضو هیات رییسه مجلس نمایندگان این کشور قرار گرفت. 

علی لاریجانی در پاسخ به دعوت همتای ژاپنی خود و به منظور دیدار و گفت وگو با مسوولان این کشور شب گذشته عازم توکیو شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا،رییس مجلس را در این سفر 5 روزه تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی و زهره الهیان ، " حسن قشقاوی" معاون وزیر امور خارجه و جمعی دیگر از مقامات سیاسی و اقتصادی همراهی می کنند. 

لاریجانی قرار است علاوه بر رایزنی و گفت وگو با همتای ژاپنی خود با رییس مجلس مشاوران (سنا) این کشور نیز دیدار کند.

عصر چهارشنبه وزیر امور خارجه ژاپن با حضور در محل اقامت لاریجانی با وی دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

دیدار با نخست وزیر ژاپن از دیگر برنامه های کاری لاریجانی در سفر پنج روزه به ژاپن است.
دیدار با رهبر حزب لیبرال دموکرات ژاپن و سخنرانی درجمع اندیشمندان و دانشمندان، اساتید و دانشگاهیان ژاپن از دیگر برنامه های کاری لاریجانی است.

لاریجانی در جریان این سفر از شهر ناکازاکی که در جریان جنگ جهانی دوم توسط آمریکا بمباران اتمی و با خاک یکسان شد، بازدیدمی کند.

کشور ژاپن با جمعیتی بین 120 تا 130 میلیون نفر در شرق آسیا قرار دارد؛ حکومت ژاپن، سلطنتی مشروطه است که در آن قدرت امپراطور بسیار محدود است و بیشتر نقش تشریفاتی دارد و عملاً قدرت در دست نخست‌وزیر و دیگر اعضای منتخب شورا قرار دارد.

روابط رسمی دو کشور ایران و ژاپن درحالی وارد هشتادو یکمین سالگرد خود می شود که در سال گذشته میلادی همکاریهای سیاسی و تعاملات مقام های ارشد دو کشور شرایط خوبی را سپری کرد.

مقام های ژاپنی در دیدارهایی که با مقام های ارشد کشورمان داشتند همواره از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری بزرگ و تاثیر گذار در مسایل مختلف منطقه ای و بین المللی و به ویژه صلح و ثبات در خاورمیانه یاد می کنند.

کد خبر 102191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز