مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

آیدا ابوترابی: اخترک 2020 یک ستاره کوچک معمولی نیست!

می‌شود گفت که یکی از معدود جرم‌های آسمانی اهل مطالعه و کنجکاو، در همسایگی کهکشان راه شیری است که بر حسب اتفاق یک روز وقتی با تلسکوپ نقره‌ای رنگش که به گفته خودش آدم‌­ها تا 1000 سال دیگر هم نمی­‌توانند یکی مثل آن را بسازند، به سیاره زمین نگاه می‌­کرد، متوجه نشریه دوچرخه شد و شروع به خواندن آن کرد...(البته این را هم بگویم که اخترک 2020 از وقتی که کره زمین را کشف کرده دیگر کار و زندگی­‌اش را ول کرده است و مدام در زندگی و کار ما زمینی­‌ها سرک می‌­کشد و گه گاه ایراداتی هم می‌­گیرد!) همین‌طور که با اشتیاق مشغول خواندن «دوچرخه» بود، از بین مطلب­‌ها، توجهش به خبرهای نجومی جلب شد و بعد از کمی تحقیق، فهمید که خوانندگان ما علاقه زیادی به نجوم و اتفاق­‌هایی که در جهان می افتد دارند. آنجا بود که فکری به نظرش رسید و تصمیم گرفت که کار تازه‌­ای را شروع کند. از طریق ماهواره­ ارتباطی‌­اش با ما تماس گرفت و گفت که حاضر است با ما همکاری کند و خبرهای مربوط به فضا و ستاره­‌ها را برایمان بفرستد!

این شد که ما هم ستونی را به جناب اخترک 2020 اختصاص دادیم تا هر چند وقت یک بار ما را از اتفاق‌هایی که در گوشه و کنار کیهان می‌افتد با خبر کند و با توضیحات اخترکی خودش، به ما بگوید که آن دور دورها چه می گذرد.

یک نقاشی از چگونگی برخورد مریخ با زمین

سلام! این آخرین گزارش اخترک 2020 در آخرین ماه سال 1388 شمسی است. این روزها بحث داغی بر سر زبان‌ها افتاده که باعث شده من بیشتر از قبل به پیچیدگی شما زمینی‌ها پی ببرم. خبری نه چندان علمی که بسیاری از سایت‌های معروف و رسانه‌ها به بررسی و بازتاب آن در سراسر کره‌زمین پرداختند. به تازگی شایعه‌ای به وجود آمده که بر اساس آن سیاره زمین در سال 2012 میلادی از بین خواهد رفت. وقتی من این خبر را شنیدم بسیار تعجب کردم و به همین دلیل تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کردم تا ببینیم شما زمینی‌ها که در بسیاری از موارد دانش و هوشتان مرا به حیرت وا می‌دارد، چه‌طور چنین مسئله‌ای را عنوان کرده‌اید و حتی جنبه علمی به آن داده‌اید! ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که قومی به نام «مایا» ها که قرن‌ها پیش در امریکای مرکزی زندگی می‌کردند،‌ با توجه به تقویم بومی‌شان پیش‌بینی کرده‌اند که جهان در سال 2012 میلادی به کلی دگرگون خواهد شد! آنها ادعا کرده‌اند که تمام کسوف و خسوف‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند و تقویم آنها بسیار دقیق و علمی است. البته درباره این پیش‌بینی حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شده است و به همین دلیل من به سراغ دکتر پژمان نوروزی مدرس نجوم رفتم و در یک گفت وگوی کوتاه نظر ایشان را در این  زمینه پرسیدم: « این مسئله از نظر من خنده‌دار است، این که شهاب سنگی تا دو سال دیگر به کره‌زمین برخورد می‌کند و یا سیاره مریخ بعد از تصادف با زمین باعث ازبین رفتن هر دو سیاره می‌شود، هیچ کدام جنبه علمی ندارند. در واقع بسیاری از سایت‌های علمی هم با دامن زدن به این مسئله و مطرح کردن بحث‌های نجومی، تنها بازار این پیش‌گویی‌های افسانه‌ای را داغ کرده‌اند که در نتیجه فیلم و داستان‌هایی هم در این باره ساخته شده است.»

شهاب سنگی که بیشتر از 10سال است دانشمندان آن را بررسی می کنند

اما خبر بعدی هم باز از سیاره مریخ یا بهرام است. این‌طور که پیداست شما زمینی‌ها به این راحتی دست از این سیاره بر نمی‌دارید! دانشمندان در تحقیقات جدیدی پی برده‌اند که در گذشته میکروب‌هایی در این سیاره وجود داشته‌است. حتماً می‌پرسید که چه‌طور چنین چیزی اثبات شده است؛ در واقع نزدیک 10 سال است که گروهی از محققان در تگزاس امریکا، تکه سنگ دو کیلوگرمی را که در سال 1980 میلادی در منطقه آنتارکتیکا – جایی نزدیک قطب جنوب_ کشف شد، بررسی می‌کنند. در واقع این سنگ بخشی از یک شهاب‌سنگ است که گفته می‌شود در آن نوعی باکتری معروف به باکتری مریخی زندگی می‌کند. این مسئله در ابتدا با کمی شک و تردید مطرح شد اما آزمایش‌های جدید وجود این باکتری‌ها را اثبات کرده است. آنها در منطقه‌های دیگری از مریخ هم پیدا شده‌اند و این فرضیه را که در گذشته، زندگی در این سیاره وجود داشته است، محکم‌تر می‌کنند.

اما برسیم به آخرین خبر اخترکی امسال. پنجم اسفند، روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی و روز مهندسی بود. خواجه نصیر یکی از دانشمندان بنام ایرانی است که فعالیت‌های زیادی در علوم مختلف مثل مثلثات، هندسه، زیست شناسی، فلسفه و ...داشته است. اما بخشی از کارهایش که من به آنها علاقه‌مند شدم، تحقیقات نجومی اوست. یکی از مهم‌ترین آنها ساخت رصدخانه بزرگی در شهر مراغه است که محل گردهمایی و تحقیق ستاره‌شناسان آن زمان بوده است. به دستور او در نزدیکی این رصدخانه کتابخانه بسیار بزرگی هم  ساخته شد که چند صد هزار جلد کتاب در آنجا
نگه داری می‌شده است. خواجه نصیر جدول دقیقی از چگونگی حرکت سیاره‌ها و ستاره‌ها به دست آورد و آن را در یکی از کتاب‌هایش به نام «زیج ایلخانی» توضیح داد. بررسی حرکت زمین و خورشید و ابداع روش نجومی برای مشاهده آسمان از فعالیت‌های این دانشمند بزرگ بوده است.

کد خبر 102087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز