شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

گروه ورزشی: این برای اولین بار نیست که جام تختی برای فدراسیون کشتی حاشیه‌ساز می‌شود

جایی که نه تنها تعداد شرکت‌کنندگان خارجی آن کمتر از کشتی‌گیران داخلی است بلکه سطح مسابقات هم چندان قابل‌قبول به نظر نمی‌رسد؛ موضوعی که دیگر تبدیل به یک سنت شده است. در این میان اما مسئولان فدراسیون کشتی همچنان از این شیوه برگزاری مسابقات دفاع می‌کنند.

 این موضوع تا جایی بود که براساس عرف معمول مسابقه‌های بین‌المللی کشتی، باید مراسم افتتاحیه با رژه تیم‌های شرکت‌کننده و با حضور مقامات و مسئولان برگزار شود اما این کار در سی‌امین دوره مسابقه‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام تختی صورت نگرفت. دلیل این مسئله شاید تعداد اندک تیم‌های خارجی شرکت‌کننده و کمبود تعداد کشتی‌های انجام شده باشد که رقابت‌ها در روز نخست زودتر از موعد مقرر خاتمه یافت. شاید همین انتقاد بود که عارف ربطی را به واکنش واداشت.

او در گفت‌وگو با همشهری با گلایه از انتقادهای مطرح شده آن را زاییده اذهانی دانست که می‌خواهند فدراسیون کشتی را ناکارآمد جلوه دهند: «با این انتقادهای مغرضانه به شدت مخالفم، چراکه برخی از اهالی کشتی قصد دارند زحمات و موفقیت‌های اخیر کشتی را کمرنگ و ضعیف و مسئولان فدراسیون را ناکارآمد نشان دهند.»عارف ربطی می‌گوید: «روز نخست مسابقات با کیفیت خوبی در سه وزن 55،‌ 66 و 96 کیلوگرم برگزار شد و به رغم ادعای برخی دوستان که معتقدند فینال‌های کاملا ایرانی در این اوزان از حساسیت کشتی‌ها کاسته بود، باید گفت که تیم ارمنستان نیز مانند ایران توانست در روز نخست چندین مدال رنگارنگ کسب کند.»

وی در خصوص عدم برگزاری مراسم افتتاحیه رقابت‌ها گفت: «برگزارکنندگان مسابقات صلاح دیدند که این مراسم برگزار نشود و فکر نمی‌کنم این مسئله مشکل خاصی را در روند اجرایی مسابقات به‌وجود آورده باشد.» دبیر فدراسیون کشتی تعداد کم کشتی‌گیر و تیم‌های شرکت‌کننده خارجی را در عدم برگزاری مراسم افتتاحیه دخیل ندانست و افزود: «ما تلاش خود را به کار بستیم تا تیم‌های بیشتری به این رقابت‌ها بیایند و خوشبختانه
هم اکنون نیز شاهد حضور و درخشش کشتی‌گیران خارجی حاضر در رقابت‌ها نیز هستیم. با توجه به این مسئله برخلاف شایعات اخیر نمی‌توان عدم برگزاری مراسم افتتاحیه را به تعداد کم کشتی‌گیران و تیم‌ها مرتبط دانست.»

ربطی برخلاف تمام گزارش‌های ارسالی مبنی بر سطح کمی و کیفی پایین رقابت‌های جام تختی، این مسابقات را در سطحی مطلوب دانست و گفت: «کشتی‌های خوبی در حال برگزاری است و تماشاگران زیادی با حضور در سالن مسابقات مشغول تشویق کشتی‌گیران کشورمان هستند. پس واقعا بی‌انصافی است این تدارکات و زحمات را نادیده گرفت و به بزرگنمایی کاستی‌های این پیکارها پرداخت.»

وی در خاتمه به عدم حضور برخی از تیم‌های بزرگ دنیا در این رقابت‌ها اشاره کرد و گفت: «ما از مدت‌ها پیش برای اکثر کشورهای صاحب نام کشتی دنیا دعوت نامه ارسال کردیم، ‌حال چرا آنها تمایلی به حضور در این مسابقات ندارند، مسئله‌ای است که به سیاست‌های فدراسیون کشتی کشورشان مربوط می‌شود. آنچه مسلم است ما برای حضور تیم‌های بزرگ دنیا از هیچ تلاشی دریغ نکردیم و از تمام نیرو و امکانات خود در این ارتباط استفاده کردیم.»

برخورد با غایبان غیرموجه جام تختی

مانند سال‌های گذشته بار دیگر کشتی‌گیران تیم ملی در جام تختی  شرکت نکردند. محسن کاوه مربی تیم ملی کشتی آزاد دراین‌باره می‌گوید: «با غایبان غیرموجه جام بین‌المللی تختی برخورد خواهد شد. با توجه به اعلام قبلی مبنی بر حضور همه کشتی‌گیران در جام تختی، حتما با غایبان غیرموجه این مسابقات برخورد خواهیم کرد. تنها تعدادی از غایبان، عدم حضور در این رقابت‌ها را با کادر فنی هماهنگ کرده بودند.»
مربی تیم ملی در مورد داوری‌های روز اول مسابقات تصریح کرد: «با توجه به اینکه جام تختی در کنترل داوران بود، متاسفانه در چند مورد شاهد قضاوت‌های خوبی نبودیم و این امر روی چند کشتی تاثیر گذاشت. یکی از این اشتباهات در وزن 66 کیلوگرم و مبارزه سعید داداش‌پور کاملا مشهود بود.»

کاوه در مورد صدور مجوز دیرهنگام حضور در جام تختی برای رضا یزدانی خاطرنشان کرد: «پیش از این مازندرانی‌ها صحبت‌هایی با رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون کشتی داشتند. رضا یزدانی در نهایت نزد کادر فنی تیم ملی آمد و جلسه خوبی بین ما برگزار شد. چارچوب‌های کاری را برای او توضیح دادیم و بعد او اجازه حضور در جام تختی را پیدا کرد.» وی در مورد تیم‌های خارجی شرکت‌کننده در جام تختی گفت: «ارمنستانی‌ها نسبتا کشتی‌گیران خوبی را در اختیار داشتند اما ترک‌ها با تیم دوم‌شان به ایران آمده بودند. یک تیم معمولی نیز از داغستان در مسابقات حضور داشت که آزادکاران ما به راحتی آنها را شکست دادند. بیشتر هدف ما نیز آزمایش کشتی‌گیران داخلی بود و اینکه مهره‌های آماده را شناسایی کنیم.»

کد خبر 101872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز