شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

گروه‌ ورزشی – محمدرضا منصوریان: در حالی که حدود 10 روز دیگر قرار است پیکارهای بین‌المللی جام تختی در شهر اصفهان برگزار شود اظهارات رافائل مارتینتی، رئیس فدراسیون جهانی کشتی «فیلا» در ارتباط با تورنمنت جایزه بزرگ جام یاریگین در روسیه دارای اهمیت فراوانی است.

او می‌گوید: «کشورهایی که تورنمنت‌های بین‌المللی کشتی را برگزار می‌کنند نباید با استفاده از شرایط میزبانی بیشتر از چهار کشتی‌گیر در هر وزن داشته باشند. روس‌ها در جام یاریگین خلاف این موضوع عمل کرده‌اند و ما به آنها اخطار داده‌ایم که ممکن است این جام را از شکل کنونی ‌آن که به صورت جایزه بزرگ است، خارج کنیم.»

توجه مارتینتی به اینگونه مسابقات در نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد که فیلا در خصوص نحوه برگزاری آن کاملا حساس است و نمی‌خواهد هر کشوری طبق سلیقه خاص خود آن را برگزار کند. جام تختی یکی از قدیمی‌ترین تورنمنت‌های کشتی در جهان است که در سال‌های اخیر به دلایل متعددی از سطح بالایی برخوردار نبوده و به همین دلیل کمتر مورد استقبال کشتی‌گیران صاحب‌نام جهان قرار گرفته است. از قرار معلوم امسال رایزنی‌های زیادی صورت گرفته تا جمعی از بهترین‌های کشتی دنیا در جام تختی حاضر شوند تا نماینده فیلا گزارش مناسبی از برگزاری آن به مقامات فدراسیون جهانی ارائه کند.

در‌حال حاضر حضور تیم‌هایی از آمریکا، ترکیه، روسیه و جمهوری‌های آسیای میانه و حتی ارمنستان قطعی شده و این احتمال وجود دارد که تا شروع آن، تیم‌ها و نفرات بیشتری در جام تختی سال جاری حاضر شوند. یزدانی‌خرم، رئیس فدراسیون کشتی درباره این موضوع می‌گوید: «برای حضور بزرگان کشتی دنیا به جام تختی ابتدا باید از خودمان شروع کنیم.

کشتی ایران در دنیا باید به حد و اندازه‌ای برسد که دیگران داوطلب حضور در مسابقاتی که ما برگزار می‌کنیم، باشند. ما باید به اوج برسیم تا آنها مشتاقانه در جام‌های بین‌المللی که در ایران برگزار می‌شود، شرکت کنند. اینکه امروز کشتی‌گیران برتر جهان از مسابقاتی مثل جام یاریگین در روسیه خوب استقبال می‌کنند، به این دلیل است که کشتی‌ این کشور در سطح بالایی قرار دارد و ما تا زمانی که به چنین استانداردهایی نرسیم، نمی‌توانیم انتظار زیادی در خصوص آمدن بزرگان کشتی دنیا به جام تختی داشته باشیم.» رئیس کشتی البته طرح مطلوب خود برای برگزاری جام تختی را اینگونه مطرح می‌کند که باید چنین تورنمنت‌هایی را به صورت تیم به تیم و با حضور بهترین تیم‌های کشتی جهان برگزار کنیم.

پیکارهای انتخابی برای جام تختی

برای اینکه در جام تختی 88 کشتی‌گیران بیشتری شانس حضور در این میدان را داشته باشند جمعی از کشتی‌گیران مطرح کشور طی دو روز در سالن آزادی در پیکارهای انتخابی شرکت کردند و حالا کمیته فنی از میان آنها تعدادی را برای شرکت در جام تختی گزینش می‌کند.

فرزاد جعفری در 55 کیلوگرم، مصطفی آقاجانی در 60، محسن آقاجانی در 66، علی‌اصغر مرادی در 74، علیرضا گودرزی در 84، یاسر سرقربانی در 96 و کمیل قاسمی در 120 کیلوگرم نفرات اول دیدارهای انتخابی در تهران بودند. شکست کشتی‌گیرانی همچون سعید امیری، مصطفی یونسی‌نیا، حامد تاتاری، جعفر شمس، جواد داداشی، محسن جهانبخشیان و... حضور آنها در جام تختی را با ابهام روبه‌رو ساخته است. رضا یزدانی نفر سوم جهان نیز با غیبت در این مسابقه‌ها شانس حضور در این جام را از دست داد.

تمرینات ملی‌پوشان کشتی فرنگی برای جام جهانی

پیش از آغاز جام تختی برگزاری رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی در ارمنستان میدان جدی دیگری برای کشتی ایران است و ملی‌پوشان کشتی فرنگی این روزها زیر نظر محمد بنا خود را برای شرکت در این رقابت‌ها آماده می‌کنند. با تشخیص کمیته فنی کشتی فرنگی محمد فقیری در 55 کیلوگرم، امید نوروزی در 60، سعید عبدولی در 66، فرشاد علیزاده و حمید ریحانی در 74، حبیب‌الله اخلاقی و طالب نعمت‌پور در 84 ، بابک قربانی در 96 و امیر علی‌آبادی و بشیر باباجان‌زاده در 120 کیلوگرم نفرات تیم ملی ایران در جام جهانی هستند.

قرار است در پیکارهای جام جهانی کشتی فرنگی در سال 2010 جمشید خیرآبادی و ایرج اسفندیاری به عنوان مربی، محمد بنا را در این مسابقات همراهی کنند. جام جهانی کشتی فرنگی طی روزهای 24 و 25 بهمن‌ماه در شهر ایروان برگزار می‌شود و 10 تیم برتر جهان در دو گروه به صورت تیمی با هم رقابت می‌کنند.

کد خبر 101050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز