سه‌شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۳
۰ نفر

گروه ورزشی: این برای اولین بار است که کشتی فرنگی ایران قهرمان جام جهانی می‌شود

و شاید بیشترین سهم را در این قهرمانی محمدبنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران داشته باشد که حتی بدون حمید سوریان تیمی را که خود ساخته بود و به دلیل اختلاف در المپیک پکن آن را همراهی نکرد، حالا بعد از ناکامی المپیک به قهرمانی جهان رساند.  به همین دلیل است که او خوشحال‌ترین فرد کنار تشک کشتی جام جهانی در ارمنستان بود وقتی تیم ملی قهرمان جهان شد.

تیم کشتی ایران با اقتدار در جام جهانی کشتی فرنگی 2010 قهرمان شد تا آغاز سال جدیدی میلادی برای دوبنده‌پوشان ایران با درخشش مدال زرین جهان، امیدبخش فرارسیدن روزهای درخشانی در این سال باشد که کشتی‏گیران ایران نشان‏های طلایی بازی‌های آسیایی گوانگجو را یک‌به‌یک تصاحب خواهند کرد. جام جهانی کشتی 2010 با حضور هشت تیم برتر جهان به صورت مسابقه تیم به تیم در ایروان ارمنستان طی دو روز برگزار شد که با چهار پیروزی پیاپی ایران و قهرمانی جام جهانی کشتی همراه شد تا روزهای اوج‌گیری مدیریت یزدانی‌خرم پس از عملکرد موفق نمایندگان کشورمان در مسابقات قهرمانی جهان، همچنان استمرار داشته باشد.

پیروزی مقابل کوبا و اسکاندیناوی

ملی‏پــوشان فـرنگی‏کــار کشورمــان پس از کسب دو پیروزی ارزشمند در نخستین روز جام جهانی کشتی برابر تیم‏های ملی کوبا و منتخب اسکاندیناوی که اولی پراهمیت‏تر از دومی بود، از مرحله مقدماتی صعود کردند و در دومین روز این رویداد، آخرین دیدار مرحله مقدماتی را با عبور از سد نمایندگان ارمنستان میزبان با موفقیت سپری کردند تا باپیروزی بر تیم ملی ترکیه، جام قهرمانی را از آن خود کنند و بدین ترتیب قدرت خود را برای دیگر میادین سال 2010 برابر جهانیان به نمایش بگذارند. تیم ملی کشتی فرنگی ایران در نخستین دیدارش توانست تیم کوبا را با نتیجه 4 بر 3 پشت سر گذارد.

در این دیدار حساس و نزدیک، نوروزی، عبدولی، نعمت‌پور و قربانی توانستند مقابل حریفان خود به پیروزی برسند. ضمن اینکه محمد فقیری، حمید ریحانی و باباجان‌زاده نیز مقابل رقبای خود شکست خوردند. در دیگر دیدار گروه یک، ارمنستان از سد تیم نوردیک (منتخب کشورهای اسکاندیناوی) گذشت. در گروه دوم این رقابت‌ها هم تیم ترکیه توانست 6 بر یک مجارستان را شکست دهد و روسیه نیز از سد تیم گرجستان گذشت.  تیم کشتی ایران در دومین دیدارش در رقابت‏های جام جهانی کشتی فرنگی با نتیجه 6 بر یک تیم نوردیک (منتخب اسکاندیناوی) را شکست داد. 

در وزن 55 کیلوگرم، محمد فقیری توانست با نتیجه 7 بر صفر امیل ساندبرگ را شکست دهد. امید نوروزی هم در وزن 60 کیلوگرم با نتیجه 3 بر صفر از سد فردریگ بجیریوس گذشت. در وزن 66 کیلوگرم نیز سعید عبدولی موفق شد با حساب 6 بر صفر بر ماتیاس گانتر غلبه کند.حمید ریحانی در وزن 74 کیلوگرم نتوانست این روند پیروزی را ادامه دهد و با نتیجه 8 بر صفر مغلوب مارک مادسن شد، ولی طالب نعمت‌پور در وزن 84 کیلوگرم توانست 6 بر صفر بر جیم پترسون غلبه کرده و تیم اعزامی ایران را صاحب یک پیروزی دیگر کند. در وزن 96 کیلوگرم بابک قربانی با توجه به عدم حضور فرنگی‌کار تیم نوردیک به پیروزی رسید و در وزن 120 کیلوگرم هم بشیر باباجان‌زاده موفق شد با نتیجه 4 بر صفر جان یورن را شکست دهد.

عبور از ترکیه برای قهرمانی

تیم کشتی فرنگی ایران، صبح یکشنبه در آخرین دیدار خود در مرحله مقدماتی برای صدرنشینی در گروه و صعود به دیدار فینال به مصاف تیم ارمنستان، میزبان رقابت‏ها رفت. تیم ملی ایران در مسابقه سرگروهی برابر ارمنستان، موفق شد حریف خود را با حساب 4 بر 3 شکست دهد و با سه برد متوالی راهی فینال مسابقات شود. امید نوروزی، سعید عبدولی، حبیب‌الله اخلاقی و امیرعلی اکبری کشتی‌گیران پیروز ایران در این مسابقه بودند.

ایران در مسابقه فینال باید با ترکیه مبارزه می‌کرد. ترک‌ها در دور مقدماتی کشورهای روسیه، گرجستان و مجارستان را شکست داده بودند. در جدال فینال جام جهانی کشتی فرنگی، تیم ملی ایران موفق شد با حساب 4 بر 3 ترکیه قهرمان مسابقات جهانی 2009 دانمارک را از پیش رو بردارد و بر سکوی قهرمانی بایستد. محمد فقیری در 55 کیلو، امید نوروزی در 60، سعید عبدولی در 66 و امیر علی اکبری در 96 کیلو بردهای ایران را رقم زنند تا شاگردان محمد بنا به یک قهرمانی شیرین دست یابند.

ایران، نایب قهرمان جام یاشاردوغو 

در روزی که تیم ملی کشتی فرنگی قهرمان جهان شد، آزادکاران نیز روز خوبی را پشت سر گذاشتند، چه تیم منتخب کشتی آزاد ایران با کسب یک مدال طلا، یک نقره و 3 برنز به مقام نایب‌قهرمانی رقابت‌های بین‌المللی جام یاشار دوغو ترکیه دست یافت.

در روز پایانی رقابت‌های کشتی آزاد جام یاشاردوغو ترکیه، مصطفی حسین‌خانی کشتی‌گیر وزن 66 کیلوگرم کشورمان در دو دیدار ، کشتی‌گیرانی از ترکیه و روسیه را شکست داد ولی مقابل حریف کانادایی مغلوب شد و به گروه بازنده‌ها رفت. حسین‌خانی در گروه بازنده‌ها با شکست کشتی‌گیرانی از مغولستان و ترکیه صاحب مدال برنز شد. در همین وزن، مهران نصیری از دور رقابت‌ها کنار رفت. در وزن 96 کیلوگرم اباذر اسلامی که کشتی‌گیرانی از سوریه و گرجستان را شکست داده بود و مقابل حریف ترکیه‌ای مغلوب شده بود در گروه بازند‌ه‌ها ابتدا کشتی‌گیری از قزاقستان را شکست داد ولی در دیدار رده‌بندی در سه تایم مغلوب کشتی‌گیر کشور میزبان شد و به مقام پنجم رسید.

در همین وزن عرفان امیری از کسب مدال بازماند. در پایان این رقابت‌ها تیم ایران با کسب یک مدال طلا توسط محمدرضا آذرشکیب در وزن 120 کیلوگرم، یک مدال نقره توسط سعید احمدی در وزن 60 کیلوگرم و سه مدال برنز توسط فرزان بهرامی، مصطفی حسین‌خانی و سعید ریاحی در اوزان 55، 66 و 74 کیلوگرم با کسب 55 امتیاز نایب قهرمان شد. تیم آذربایجان با 66 امتیاز اول شد و تیم ترکیه نیز با 53 امتیاز پس از تیم ایران به مقام سوم دست یافت.

کد خبر 101640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز