یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: سی‌امین دوره پیکارهای بین‌المللی کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی به دلیل غیبت بسیاری از نام‌آوران کشتی ایران و جهان طی دو روز در سالن پیروزی شهر اصفهان در سطحی نازل و فاقد کیفیت لازم برگزار و در پایان قهرمانی آسان دیگری نصیب کشتی‌گیران کشورمان شد.

 تجربیات کسب شده از این دوره مسابقه‌ها اگرچه از لحاظ ظاهر نمی‌تواند آنچنان که باید و شاید مورد تجزیه و تحلیل جدی قرار بگیرد، اما نمایش پشتوانه‌های کشتی ایران و ویترینی برای جدی‌تر دیده شدن جوانان تنها امتیاز قابل‌ملاحظه این رقابت‌ها بود.

جوانانی همچون حسام مقدم، حسن رحیمی، سعید صالحی، محسن جهانبخشیان، مرتضی رضایی‌قلعه و چند کشتی‌گیر دیگر می‌توانند تضمینی برای رشد و شکوفایی بیشتر این ورزش در کشور باشند.در میان 132 شرکت‌کننده 35 کشتی‌گیر خارجی از کشورهای ترکیه، ارمنستان، عراق و داغستان روسیه بودند که هیچ نشانی از قدرت واقعی کشتی‌ کشورهای خود نداشتند و به همین دلیل در تمامی اوزان مقام قهرمانی نصیب کشتی‌گیران داخلی شد که این نمره منفی در کارنامه برگزارکنندگان است و فیلا به شدت با برگزاری مسابقات بین‌المللی با این شکل مخالف است.

نکته دیگر، غیبت تعدادی از ملی‌پوشان کشتی ایران بود که ظاهرا آنها نیز با چراغ سبز غلامرضا محمدی، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد از چنین امتیازی برخوردار شده بودند. مهدی تقوی، حسن رحیمی، جمال میرزایی، صادق گودرزی، سعید ابراهیمی و فردین معصومی سرشناس‌ترین کشتی‌گیران غایب در این جام بودند. البته این شایعه هم شنیده می‌شود که سرمربی تیم ملی این دسته از کشتی‌گیران را به دلیل انتخاب آنها در فهرست 14 نفره تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2010 ماخاچکالای روسیه از حضور در جام تختی معاف کرده است.

ظاهرا در پی قهرمانی کشتی فرنگی در جام جهانی 2010 در کشور ارمنستان، مربیان تیم ملی کشتی آزاد نیز به این نتیجه رسیده‌اند که با تمام توان و قدرت در جام جهانی حاضر شوند. البته در خلال برگزاری مسابقات در اصفهان این خبر هم به گوش رسید که ملی‌پوشان به دلیل اینکه شرایط کشتی گرفتن برایشان در ماخاچکالا آن هم مقابل تیم‌هایی که بسیاری از آنها از کشتی‌گیران روسی بهره می‌برند بسیار سخت است، با ترفند غیبت در جام تختی خود را از حضور در جام جهانی دور کرده‌اند. البته غلامرضا محمدی به شدت این شایعات را رد می‌کند و می‌گوید: «آنها با ما هماهنگ هستند و ما هم مصمم به حضوری قدرتمندانه در جام جهانی هستیم.»

آمادگی بالای محمدی و یزدانی

در میان تمام اشکالات بزرگ این مسابقات و ضعف در برگزاری جام تختی، نمایش دو ملی‌پوش مازندرانی کشتی آزاد ایران جلوه خاصی داشت. مراد محمدی، قهرمان سال 2006 که از آن سال تاکنون دچار فراز و نشیب‌های فراوانی شده خود را یک کشتی‌گیر 60 کیلویی آماده نشان داد. او که به نظر می‌رسد این روزها سبک کشتی ‌اش را تغییر داده و از حالت دفاعی خارج شده اگرچه فرصت رویارویی با حریف جوان خود مسعود اسماعیل‌پور را پیدا نکرد، اما در تمام کشتی‌هایی که به میدان رفت از حریفانش برتر بود و در نهایت هم در فینال مقابل مصطفی آقاجانی در دو تایم به پیروزی رسید و مدال طلا را به دست آورد.

با توجه به آمادگی و تجربه بالای محمدی بعید به نظر می‌رسد که مربیان تیم ملی فرصت حضور این کشتی‌گیر در جام جهانی را از او بگیرند.کشتی‌گیر دیگری که خود را خوب و آماده نشان داد رضا یزدانی، دارنده دو مدال برنز جهان بود. یزدانی که در فینال لیگ کشتی خیلی‌ها را ناامید کرده بود این بار نمایشی امیدوارکننده داشت.

او در پی غیبت سعید ابراهیمی این بار آماده نشان داد و با پیروزی مقابل تمامی حریفانش خود را به عنوان مدعی اصلی پوشیدن پیراهن تیم ملی و حضور در جام جهانی مطرح کرد. اما بزرگ‌ترین مشکل حال حاضر این است که بی‌اعتمادی خاصی میان این کشتی‌گیر و مربیان تیم ملی وجود دارد که بزرگ‌ترین مانع برای ملی‌پوش‌ شدن یزدانی است. مربیان تیم ملی جدی‌ترین مشکل این کشتی‌گیر را بی‌انضباطی‌های اردویی او می‌دانند و می‌گویند که او کمتر در اختیار ماست و به همین دلیل کمتر می‌توان برایش برنامه‌ریزی کرد. در ‌حال حاضرآنچه که مشهود است خلأ بزرگ در این وزن است. با این وجود اگر مشکلات بین یزدانی و مربیان تیم ملی حل و فصل و تعامل لازم میان آنها برقرار شود به نظر می‌رسد در‌حال حاضر این کشتی‌گیر بهترین گزینه است.

داداش‌پور، قربانی قضاوت اشتباه

در اوزان 55، 66، 74 و 120 کیلوگرم به ترتیب عباس دباغی، محسن جهانبخشیان، احسان لشگری و محمدرضا آذرشکیب صاحب عنوان قهرمانی شدند که قهرمانی آنها شانس حضورشان در جام‌جهانی را بالا می‌برد. دباغی در غیاب حسن رحیمی و در شرایطی که از سوی کشتی‌گیرانی همچون فرزان بهرامی، وحید جلالی‌بهار و محمدحسین سلطانی تهدید می‌شد به این مهم دست یافت.

او در فینال مقابل حریف ارمنستانی‌اش کمی لغزش نشان داد. جهانبخشیان و ریاحی در غیاب دو عنوان‌دار جهانی اوزان 66 و 74 مهدی تقوی و صادق گودرزی صاحب مدال طلا شدند. به نظر می‌رسد این دو کشتی‌گیر با تمرینات منظمی که داشته‌اند حالا بیشتر از هر زمانی ادعای ملی‌پوش شدن دارند. حادثه بزرگ وزن 66 کیلوگرم در جام تختی شکست سعید داداش‌پور قهرمان آسیا مقابل رضا رجب‌زاده بود که با قضاوت اشتباه داوران شکل گرفت و سرانجام قهرمانی محمدرضا آذرشکیب در سنگین‌وزن که در پی قهرمانی در جام یاشاردوغو برایش بسیار روحیه‌بخش بود.

کد خبر 101960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز