محمدرضا منصوریان: پیکارهای بین‌المللی کشتی فرنگی جام یادگار امام(ره) طی دو روز در شهرستان قم برگزار شد و در پایان بار دیگر کشتی‌گیران کشورمان به راحتی مقام قهرمانی را به دست آوردند.

تیم ایران این بار با کسب 6 مدال طلا، 6 نقره و 8 برنز این عنوان را کسب کرد و تنها در یک وزن مقام قهرمانی به کشتی‌گیر آذربایجانی رسید. به جز تیم عراق تیم‌های ارمنستان، قزاقستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان با نفراتی جوان در این دوره حاضر شده بودند. با توجه به پیشرفت کشتی فرنگی ایران در دنیا این انتظار وجود دارد که تنها تورنمنت قابل بحث کشتی فرنگی در ایران در سطح بهتری برگزار شده و قهرمانان بزرگ این رشته در جهان در این رقابت‌ها شرکت کنند.

دو هفته پیش بود که جام تختی با استقبال بسیار کم تیم‌های مطرح خارجی روبه‌رو شد و با حضور انبوه کشتی‌گیران آزادکار کشورمان در این رقابت‌ها همه عناوین قهرمانی به ایران رسید. در کشتی فرنگی هم در جام یادگار امام (ره) شاهد همین اتفاق بودیم و قطعا برگزاری‌تورنمنت‌هایی با این سطح، حضور کم خارجی‌ها و در عوض شرکت چندین کشتی‌گیر داخلی در هر وزن هیچ کمکی به افزایش سطح کیفی این رقابت‌ها نخواهد کرد.

بازگشت طلایی قهرمان سابق آسیا

عنوان قهرمانی وزن 55 کیلوگرم در حالی به محمد فقیری رسید که این کشتی‌گیر جوان
روز به روز شرایط بهتری را در این وزن پیدا می‌کند. او که در تیم ملی ایران در جام جهانی به مقام قهرمانی دست یافته در جام یادگار امام (ره) نیز خود را بهتر از دیگر مدعیان این وزن نشان داد و روی سکوی قهرمانی ایستاد. فقیری در حال حاضر پشت سر حمید سوریان بهترین گزینه برای این وزن است که تا حدودی خیال مربیان تیم ملی را از لحاظ یک پشتوانه خوب برای سوریان راحت کرده است.وزن 60 کیلوگرم تنها وزنی بود که مدال طلای آن به کشتی‌گیران کشورمان نرسید. با غیبت امید نوروزی، ملی‌پوش این وزن دیگر نفرات حاضر از جمله محمدرضا قضایی و امین سوری اگرچه روی سکو رفتند اما نشان دادند که هنوز قابل اعتماد نیستند. به نظر می‌رسد با پایان دوره قهرمانی‌های علی اشکانی و حمید باوفا، بهترین فرد برای این وزن امید نوروزی باشد.

انار اسداوف، کشتی‌گیر آذربایجانی تنها کشتی‌گیر خارجی بود که در جام یادگار امام(ره) محمدرضا قضایی را برد و مدال طلا گرفت. در وزن 66 کیلوگرم با غیبت سعید عبدولی، مدال طلا به افشین بیابانگرد رسید. این کشتی‌گیر جوان با نمایش‌های خوب همه حریفانش را در این تورنمنت شکست داد و حالا در کنار عبدولی می‌تواند از گزینه‌های جدی برای پوشیدن پیراهن تیم ملی باشد. در وزن 74 کیلوگرم مهدی محمدی کشتی‌گیر باسابقه تیم ملی از غیبت فرشاد علیزاده استفاده کرد و صاحب مدال طلا شد.

در وزن 84 کیلوگرم حادثه بزرگ، بازگشت طلایی داود عابدین‌زاده، قهرمان سابق آسیا و نایب‌قهرمان بازی‌های آسیایی بود. عابدین‌زاده که به نظر می‌رسد با بازگشت محمد بنا به روزهای اوج خود بازگشته، با پیروزی مقابل داود اخباری در فینال در حالی به مدال طلا رسید که سامان طهماسبی دارنده مدال برنز جهان هم در مسابقات حضور داشت و حالا با احیای دوباره عابدین‌زاده در این وزن به نظر می‌رسد مبارزات آتی میان مدعیان وزن 84 کیلوگرم دیدنی‌تر از همیشه باشد.

طالب نعمت‌پور در جام یادگار امام(ره) در یک وزن بالاتر کشتی گرفت و باخت و حبیب‌الله اخلاقی از دیگر مهره‌های مطرح در کنار داود عابدین‌زاده هستند.در وزن 96 کیلوگرم زمانی که امیر علی‌اکبری با مجوز سرمربی تیم ملی استراحت کرد، بابک قربانی جوان به راحتی صاحب رتبه نخست شد و مدال طلا گرفت. کشتی قربانی و محمدرضا اکبری در فینال البته مشکلاتی در داوری داشت. در وزن 120 کیلوگرم مسعود هاشم‌زاده که بعد از ناکامی در مسابقات جهانی دانمارک دیگر مورد توجه محمد بنا سرمربی تیم ملی قرار ندارد، اگرچه خود را تا دیدار نهایی این وزن رساند، اما در فینال مغلوب محمد قربانی شد و به مدال نقره قناعت کرد.

به نظر می‌رسد با توجه به حضور مدعیان جوان در سنگین‌وزن شانس هاشم‌زاده برای رسیدن به پیراهن تیم ملی روز به روز کمتر می‌شود. در پایان مسابقه‌های جام
یادگار امام(ره) تیم ایران با کسب 69 امتیاز قهرمان شد و تیم‌های قزاقستان، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و عراق در رده‌های بعدی قرار گرفتند؛هر چند این قهرمانی به هیچ وجه نمی‌تواند به عنوان یک امتیاز مثبت در کارنامه برگزارکنندگان و متولیان کشتی تلقی شود.

کد خبر 102467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز