گروه اقتصادی:‌ اختلاف دولت و مجلس درباره رقم درآمد هدفمندکردن یارانه‌ها همچنان ادامه دارد.

 دولت در لایحه بودجه سال 89 این رقم را 40هزار میلیارد تومان برآورد کرده در حالی که طبق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها دولت در سال اول اجرای این قانون حداکثر باید 20هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. 

اختلاف دوم که مرتبط با اختلاف اول است مربوط به زمان اجرای طرح است. روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور در نشست خبری خود در این باره اظهار داشت که از نظر دولت، امسال سال اول اجرای هدفمندکردن یارانه‌هاست و سال آینده سال دوم اجرای این قانون است و به همین دلیل، دولت رقم درآمد هدفمندکردن یارانه‌ها را در بودجه 89 بالغ بر 40هزار میلیارد تومان برآورد کرده است؛

یعنی درآمد 2 سال متوالی را در بودجه 89 منظور کرده است. اما رئیس مجلس شورای اسلامی‌که 28 بهمن در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس حضور یافته بود، در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور درباره اینکه دولت امسال را سال اول اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها می‌داند، اظهار داشت: از نظر مجلس، سال اول اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها سال 1389 است و اگر دولت در این باره ابهامی‌دارد، از مجلس استفسار کند.

علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، با اعلام این خبر افزود: آقای لاریجانی در این جلسه تاکید کرد که رقم 40هزار میلیارد تومان مندرج در بودجه 89 خلاف قانون است.

به گفته یوسف‌نژاد، غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی نیز در جلسه28 بهمن کمیسیون تلفیق بودجه حضور یافت و تاکید کرد که هدفمندکردن یارانه‌ها و افزایش قیمت‌ها باید در 5 سال و 5 مرتبه و با سال پایه سال 89 اجرا شود.

تعامل دولت و مجلس

یوسف‌نژاد  به همشهری  گفت: آقای لاریجانی رئیس مجلس همچنین اظهار داشت که میان مجلس و دولت صف‌بندی وجود ندارد و لازم است با تعامل با یکدیگر بودجه را به شکل مطلوب و درست پیش ببریم.

وی ادامه داد: رئیس مجلس تاکید کرد که اگر دولت دیدگاه‌ها و نظراتی را در بودجه اعمال کرده است، درصورتی‌که این دیدگاه‌ها مطابق قانون و اسناد بالادستی باشد با آن موافقت می‌کنیم و تنها اعمال سلیقه‌هایی از دولت را قبول خواهیم کرد که منطبق بر اسناد بالادستی باشد.

یوسف‌نژاد دیگر صحبت‌های رئیس مجلس را در مورد رابطه با دولت و نفت عنوان کرد و گفت: رئیس قوه مقننه تاکید کرد که رابطه فعلی میان دولت و نفت منطقی نیست و پیشنهاد‌داد که وزارت نفت که در گذشته 20 درصد درآمدهای نفتی را برای خود هزینه می‌کرد، مثل سایر دستگاه‌ها از خزانه اعتبار بگیرد تا فعالیت‌های عمرانی و جاری این وزارتخانه نیز در بودجه به شکل شفاف دیده شود.

کد خبر 101791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز