چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

شیراز - خبرنگار همشهری: وقتی شورای اسلامی سوم شهر شیراز کار خود را آغاز کرد، شعار جدیدی با محتوای تحول در وضعیت ترافیکی و زیبایی‌های شهری مطرح کرد

که به‌دنبال اعلام طرح‌های هدف 90 از سوی مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر انتظاراتی در میان شهروندان ایجاد کرد.

طرح‌های هدف 90 که در میان کارشناسان ترافیکی مخالفانی داشت، در برخی موارد اجرا شد. مسئولان شهرداری و برخی اعضای شورای شهر هر بار در مصاحبه‌هایی با اعلام تاریخ‌های گوناگون برای افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی این طرح‌ها اعتماد مردم را کمرنگ‌ کردند.

در 2 سال گذشته شهرداری شیراز با برگزاری بازدیدهایی، از اصحاب رسانه خواست تا مراحل کار را ببینند اما آنچه برای مردم مهم است تاریخ‌هایی است که هنوز عملی نشده و احتمالا عملی نمی‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز 30 فروردین امسال از خیزش جدیدی در فعالیت‌های شهرداری شیراز خبر داد، خیزشی که از سال گذشته آغاز شده بود. رضا خیراندیش در تبیین فعالیت‌های انجام شده که عمدتا کنارگذر و بوستان محله‌ای و پارک بود، از هدف 90 به‌عنوان یکی از مواردی که در دستور کار شهرداری قراردارد نام برد و یادآور شد: از میان 33 طرح عمرانی تاکنون ساخت بیش از نیمی از آنها شده و درصورت رفع مشکلات اعتباری تا پایان سال 1390 تمامی آنها به بهره‌برداری می‌رسند.

وی گفته بود: از 33 طرح پیش گفته، 24 تا 25 مورد مربوط به تقاطع‌ غیرهمسطح است که مطالعات آنها به وسیله دانشکده صنعتی شریف انجام شده و از میان 120 تقاطع پیش‌بینی شده انتخاب شده‌اند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تملک را اساسی‌ترین مشکل در اجرایی شدن این طرح‌ها دانست و از نبود همکاری میان بخش‌های مختلف و دستگاه‌های اداری گلایه کرد. وی درخصوص وضعیت تونل سعدی از حفاری حدود 205 متر از این تونل خبر داد و اظهار امیدواری کرد: «تا پایان سال حفاری این تونل که 600 متر طول دارد به پایان برسد.

همچنین در باره وضعیت طرح کوهسار مهدی(عج) نیز ناهماهنگی میان دستگاه‌ها را یکی از مشکلات اساسی در این زمینه اعلام کرد و گفت: «مشکلات بر سر راه این طرح با وساطت امام جمعه شیراز و استاندار برطرف شده و تا 2 یا 3 هفته دیگر عملیات از سمت دیگر آغاز می‌شود.

وی در حالی این قول را داد که از کل 500 متر طول تونل تا آن زمان کمتر از 240 متر حفاری شده بود و اگر برابر همین زمان را برای حفاری نیمه‌باقی مانده در نظر می‌گرفتند، به زمانی بیش از 2 برابر مدت اعلامی شهردار نیاز بود، بی‌آنکه آسفالت و دیگر تاسیسات مورد نیاز را مد نظر قرار دهیم. طرح‌های هدف 90 در حالی مدام مورد تاکید قرار می‌گیرد که از 33 مورد تنها 16 مورد عمرانی و در عبور و مرور شهری تاثیرگذارند و بقیه پارک و بوستان و تفرجگاه هستند.

خیراندیش در آن روز، هفته دولت امسال را زمان احتمالی افتتاح بزرگراه حسینی الهاشمی اعلام کرده بود، طرحی که قرار بود مثل تونل سعدی سال گذشته افتتاح شود و بارها تاریخ بهره‌برداری آن تغییر کرد و امروز که مردم در حال عبور و مرور از آن هستند، همانند دیگر طرح‌های شهرداری که در 2 دهه گذشته در شیراز افتتاح شده است به‌صورت ناقص مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

نکته جالب اینکه بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز که یکی از برگ‌های زرین کارنامه شهردار فعلی شیراز به حساب می‌آید، در روز افتتاح موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان شد.
در حالی که شورای سوم و شهردار منتخب این شورا ماه‌های پایانی ماموریت خود را در این دوره پشت سر می‌گذارند اما آمار و ارقام از موفق نبودن آنها در اجرا کردن قول‌هایشان خبر می‌دهد.

اما نکته جالب‌تر اینکه با وجود مشکلات مالی شهرداری‌ها در سال جاری و ادامه آن در سال آینده، معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز باز هم در اظهار نظری، سال 1389را سال شکوفایی طرح‌های هدف 90 اعلام کرد و گفت: «از سال گذشته که عملیات اجرایی طرح‌های هدف 90 آغاز شده است تاکنون 4 مورد افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده است.»

مهندس رضا خیراندیش افزود: «با توجه به روند در دست اقدام، سال آینده نیز بیش از 6 طرح هدف 90 افتتاح می‌شود که به این ترتیب، سال 1389 سال شکوفایی طرح‌های هدف 90 و تحول عمرانی شهر شیراز خواهد بود.»

اما شهردار شیراز در جلسه علنی تقدیم لایحه بودجه سال 1389 به شورای شهر از شروع نشدن طرح‌های جدید، افزایش نیافتن نیرو و کاهش هزینه‌ها در بودجه سال آینده خبر داد و گفت: «با توجه به ادامه رکود اقتصادی در سال 89، لایحه بودجه پیشنهادی به‌صورت انقباضی تدوین شده است و به همین منظور اولویت با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، شروع نشدن طرح‌های جدید و کاهش هزینه‌ها در سرفصل‌های مختلف خواهد بود.»

مهندس اعتمادی اظهار داشت: «در این بودجه اهدافی از جمله تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌منظور روان‌سازی عبور و مرور شهری با اجرای طرح‌های نوین و استفاده از فناوری اطلاعات، تسریع در تکمیل و بهره‌گیری از طرح قطار شهری و راه‌اندازی نخستین مرحله از خط یک در سال 89، توزیع عادلانه درآمدها و هزینه‌های عمرانی در مناطق شهری از طریق اجرا و توزیع طرح‌های مربوط، جهت‌گیری اجرای طرح‌های عمرانی برای رفع معضلات ترافیکی، اجتماعی و فرهنگی ریشه‌دار در مناطق مختلف شهرداری شیراز دنبال شده است.»

اعتمادی اضافه کرد: «محورهای عملیاتی در تنظیم این بودجه نیز شامل تکمیل و اقدام در جهت اجرا و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر طرح‌های هدف 90 شهر شیراز، اولویت تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام دارای توجیه فنی، اقتصادی با پیشرفت فیزیکی حداقل 60 درصد، اعمال نظام خدمات شهری پیشرو برای ارائه خدمات هرچه سریع‌تر و بهتر به شهروندان و تکریم کارکنان و تامین رفاه آنها در قالب بودجه مصوب است.

حال باید دید تا چه زمانی شهروندان شیرازی با مشکلات ناشی از اجرا نشدن طرح‌ها، اجرا و بهره‌برداری ناقص روبه‌رو باشند. موضوعی که رفع آن در دوران شورای سوم نیز همچنان ادامه یافت و آسمان خاکستری طرح‌های عمرانی، خدماتی و تفریحی را بر سر مردم شیراز همچنان گسترده نگه داشت.

کد خبر 101761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز