نرگسزار‌‌های کازرون فارس که نقش هویت بخش را برای این خطه از استان ایفا می‌کند تا چندی دیگر به مرحله برداشت می‌رسد

اما نیم‌نگاهی از سوی مسئولان می‌تواند در احیا و شکوفایی هرچه بیشتر این عامل هویت بخش مثمرثمر باشد. به گزارش مهر، شهرستان کازرون در فاصله 122 کیلومتری غرب شیراز قرار گرفته و به لحاظ تاریخی نیز یکی از شهرهای با سابقه و تمدن فارس به شمار می‌رود.نرگسزارهای شهرستان کازرون در منطقه جره و بلبلک واقع شده و در منطقه جره مساحتی حدود 5/23 هکتار و با تولید گل نرگس در مساحتی حدود 8 هکتار و در منطقه بلبلک با مساحتی 5/7 هکتار و گل نرگس معادل 4 هکتار را تشکیل می‌دهد و علاوه بر این در 6 دشت دیگر منطقه نیز نرگسزار‌‌ها وجود دارند.

نرگس شهلای کازرون از جمله نوع نرگس‌هایی است که از نظر مرغوبیت، شرایط منحصر به فردی را داراست که سایر نرگس‌ها ندارند.نرگسزار‌‌های این شهرستان با مساحتی حدود 65 هکتار یکی از جاذبه‌های گردشگری کازرون به شمار می‌رود که در زمان کشت این محصول جلوه خاصی را به شهرستان می‌بخشد.

گل نرگس در استان فارس علاوه بر کازرون در منطقه خفر، شیراز و شهرستان فراشنبد نیز تولید می‌شود اما عطر نرگس کازرون از سایر مناطق استان فارس منحصر‌به‌فردتر و بهتر است.

در نخستین بارندگی سال پیازچه‌های گل نرگس خریداری و بعد از شیارکشی زمین، کشت می‌شود و تا بهمن ماه نیز به بهره‌برداری می‌رسد. هر پیازچه بین 3 تا 5 گل نرگس به بار می‌آورد و پیازچه‌ها نیز به‌طور معمول از بهبهان به‌طور متوسط هر کیلو به قیمت 20 تا 30 هزار ریال خریداری و برای هر هکتار نیز دو تا سه میلیون ریال هزینه، برای خرید آنها در نظر گرفته می‌شود.

نرگسزار‌‌های کازرون اما در پی برخی مشکلات امسال توسعه نیافته و از این بابت مسئولان می‌توانند با کمی توجه باعث شوند که این جنبه از هویت شهرستان کازرون که طی این مدت مهجور مانده احیا شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کازرون در این خصوص گفت: امسال به خاطر اینکه قدرت خرید تولید‌کنندگان کم بود و دولت نیز برای این امر هزینه چندانی در نظر نگرفت پیازچه‌های بیشتری خریداری نشد و به همین منظور نیز نرگسزار‌‌های این شهرستان توسعه چندانی نیافت.

جهانزیر والی با اشاره به اینکه نرگس کازرون پس از تولید به شیراز، تهران و در برخی مواقع به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود، افزود: این امکان برای کازرون وجود ندارد که تولیدات خود را به‌صورت مستقیم صادر کنند و در پی این امر تولیدات کازرون از شیراز به خارج از کشور صادر می‌شود

و اگر ساختار مناسبی برای این امر تدوین شود صدور نرگس به‌طور مستقیم از کازرون می‌تواند تبعات مناسب و مهمی برای این شهرستان در پی داشته باشد.وی خاطرنشان کرد: گل نرگس در شهرستان کازرون به اندازه کافی برای مصرف داخلی استان فارس تامین می‌شود و در این خصوص در استان کمبودی وجود ندارد.

شهرستان کازرون به‌عنوان زیستگاه نرگس ایران شناخته می‌شود و احیای نرگسزار‌‌های این منطقه می‌تواند نه تنها در توسعه نرگسزار‌‌های کازرون مؤثر باشد بلکه در ابعاد دیگر اقتصادی این شهرستان نیز مؤثر واقع خواهد شد.

یکی از ابعادی که می‌تواند در این بخش مؤثر باشد توجه به حوزه طبیعت‌گردی کازرون است که با معرفی نرگسزارهای کازرون، حوزه اکوتوریسم منطقه را نیز می‌توان احیا کرد.

نرگسزار‌‌های کازرون به همراه آثار تاریخی این شهر و تالاب بین‌المللی پریشان جزء مهمی از هویت این شهرستان محسوب می‌شود که با توجه بیشتر به این بخش می‌توان قدمی مؤثر در راه معرفی این شهرستان و نرگس کازرون برداشت.

کد خبر 99504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز