دومین پیست اسکی زمستانی کشور و بزرگ‌ترین پیست اسکی منطقه جنوب در تلاطم مشکلات غوطه‌ور شده، در حالی که مسئولان استان فارس می‌توانند با حمایت‌های خود از مشکلات آن بکاهند

به گزارش مهر شهرستان سپیدان در شمال غربی استان فارس از نقاط پربارش استان به شمار می‌رود که میزان بارش در آنجا بعضی سال‌ها به بیشتر از  هزار  میلی‌متر می‌رسد و بیشتر بارش آن به‌صورت برف است.

پیست اسکی سپیدان از سال 64 با حداقل امکانات موجود فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 80 تصمیم بر این شد که در نقاط برف‌گیر شهرستان و در نزدیکی این پیست باشگاهی فرهنگی، ورزشی، تفریحی راه‌اندازی شود. در این رابطه سرمایه‌گذار نیز اعلام آمادگی کرد و مسئولان نیز از واگذاری به بخش خصوصی استقبال کردند.

بر این اساس مقرر شد در این مجموعه ورزشی تجهیزاتی مدرن و کامل و امکاناتی نظیر هتل نیز ساخته شود و بخش خصوصی پس از بر عهده‌گیری مدیریت این مجموعه تصمیم گرفت که نخستین تله کابین را از فرانسه خریداری کند. به همین منظور سازمان تربیت بدنی قول مساعد داد که حدود یک میلیارد تومان به بخش خصوصی وام دهد.

تا این زمان که مسئولان در مکاتبات اداری و حمایت‌های لفظی در مورد پیست اسکی سپیدان و مجموعه ورزشی پولاد کف مسئولیت داشتند، همه موضوعات به خوبی پیش می‌رفت اما زمانی که موعد عمل کردن به وعده‌ها فرا رسید، تلخی‌های عدم‌حمایت نه تنها بر بخش خصوصی فشار آورد بلکه تمام مجموعه را در بحرانی فرو برد که اکنون آن را با مشکلات متعدد درگیر کرده است.

مسئولان کنار کشیدند

مدیرعامل پیست اسکی پولاد کف سپیدان در تشریح مشکلات این مجموعه گفت: ابتدا که قرار بود این پیست به بخش خصوصی واگذار شود، تمامی مقامات استان وعده‌های امیدوار‌کننده‌ای دادند اما امروز که مشکلات مالی به مجموعه فشار آورده، همه خود را کنار کشیده‌اند.

اصغر ظریف‌کار افزود: 3 تا 4 سال است که این مجموعه موفق به دریافت وام نشده و در پی آن نیز تمامی طرح‌ها ناقص و نیمه‌تمام رها شده و به‌رغم اینکه برای این مجموعه هزینه زیادی از سوی بخش خصوصی صرف شده، پیست اسکی با مشکلات زیادی مواجه شده است.

وی افزود: چندی پیش برای پیست، دستگاه برف‌ساز مصنوعی از ایتالیا خریداری و به مجموعه اضافه کردیم که بر این اساس بخشی از بهای آن پرداخت شد اما حدود 60 هزار دلار آن باقی ماند که به خاطر مشکلات مالی ناشی از عدم‌حمایت‌های لازم موفق به پرداخت بقیه نرخ دستگاه نشده‌ایم و در پی آن قرار است شرکت فروشنده دستگاه مذکور را پس بگیرد.

ظریف‌کار با اشاره به اینکه برای تجهیز این مجموعه 11 میلیارد تومان هزینه شده که از این میزان 3 میلیارد فقط تسهیلات بانکی بوده است، گفت: تاکنون یک میلیارد تومان اقساط عقب افتاده داریم که سالانه میلیون‌ها تومان سود آن است و در پی این بدهی‌ها بانک‌ها اخطار داده‌اند که وثیقه‌های سپرده شده را به حراج می‌گذارند.

مدیر عامل مجموعه ورزشی و پیست اسکی پولاد کف سپیدان با اشاره به هزینه‌های سنگین آموزش کارکنان که این مجموعه برای راه‌اندازی و کیفیت بخشی متحمل شده است، یادآور شد: در دور اول سفر ریاست‌جمهوری مقرر شد یک میلیارد تومان وام به مجموعه پرداخت شود و در این خصوص بین استاندار پیشین فارس و مدیر عامل وقت سازمان تربیت‌بدنی کشور در موارد متعدد مکاتبه شد اما هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت و در دور دوم سفر موضوع دوباره مطرح شد و رئیس‌جمهور دستور داد که یک سال اقساط عقب مانده مجموعه با تاخیر پرداخت شود که بعد از 3 تا 4 ماه کارهای اداری، بانک‌ها مدعی شدند که به دلیل معذوریت‌های مختلف قادر به انجام این کار نیستند.

ظریف‌کار تاکید کرد که با این شرایط به نظر نمی‌رسد این مجموعه بتواند به‌مدت طولانی دوام بیاورد و اگر فعالیت آن متوقف شود، به‌طور حتم از سرگیری کار آن به زودی امکانپذیر نخواهد بود.

بومیان منطقه کمک کنند

مدیر داخلی پیست اسکی سپیدان نیز با اشاره به زیانها و خسارات بسیاری که این مجموعه به‌دلیل مشکلات متحمل شده است، گفت: عدم‌حمایت‌های مسئولان از این بخش به شکلی بود که حتی سیمان مورد نیاز برای نصب تله کابین از بازار آزاد تامین شد که این اقدام نیز هزینه‌های زیادی در برداشت.

وی با اشاره به مشکلاتی که حتی در بخش تامین زمین برای پیست اسکی ایجاد شده است یادآور شد: به‌خاطر مشکلات موجود هیچکدام از کارهای پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده هنوز به سرانجام نرسیده است.

فرج‌الله رضایی با اشاره به اینکه طی 3 ماه اخیر حقوق کارکنان هم پرداخت نشده، افزود: این مجموعه نه تنها از جانب مسئولان مورد حمایت قرار نمی گیرد بلکه همشهریان ما در سپیدان نیز لطف چندانی به این مجموعه ورزشی ندارند به رغم اینکه برای شهروندان سپیدانی تخفیف 50 درصدی در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: پیست اسکی سپیدان ماهانه حدود 650 نفر مراجعه‌کننده دارد در حالی که آمار مراجعین پیست تهران روزانه حدود هزار نفر است از طرف دیگر، مجموعه پولاد کف در طول روز از اسکیت‌سواری که وارد مجموعه می‌شود و قصد استفاده از امکانات مختلف را دارد حدود 12 هزار تومان برای یک روز دریافت می‌کند در حالیکه این رقم در تهران خیلی بیشتر است که این مسائل همگی نشان‌دهنده محدودیتهای مجموعه ورزشی در بخش درآمدهای خود است.

کد خبر 98582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز