محمدحسن شلتوک‌کار: استان فارس یکی از استان‌هایی است که با توجه به سابقه تاریخی - فرهنگی و حضور سالانه ده‌ها هزار گردشگر ایرانی و خارجی، اهمیت آن کمتر از پایتخت نیست.

این استان و خصوصا شهر شیراز  از آنجایی که یکی از مراکز مهم فرهنگی کشور محسوب می‌شود، باید بسیاری از مولفه‌های شهروندی و اجتماعی را رعایت کند تا بتواند در جایگاه شایسته خود در کشور و جهان قرار گیرد.

معمولا در ابتدای هر سال استانداران استان‌های کشور  به مناسبت سال نو در پیام‌های نوروزی خود راهکارها و برنامه‌های خود را  برای سال جدید اعلام می‌کنند. با کمی دقت و  کاوش با کلیدواژه‌هایی که دراین گونه پیام‌ها ارائه می‌شود، می‌توان با دیدگاه‌های استانداران آشنا شد و حتی می‌توان ضعف‌ها یا قدرت مدیریتی آنها را نیز سنجید. 

البته خوب است که استانداران در پایان سال هم بتوانند با ارائه کارنامه یکساله خود موفقیت‌ها و یا ناکامی‌های خود را بیان کنند تا مردم از زبان آنها  هم از پیشرفت کار مطلع شوند و هم دلایل کندی و تندی کار را بدانند. استاندار فارس در ابتدای سال کاری خود فعلا به پیام نوروزی‌اش بسنده کرده است.

او  در پیام نوروزی خود به چند موضوعی که می‌تواند باعث پیشرفت و اعتلای استان شود و همچنین مسائل و مشکلاتی  که استان با آن روبه‌رو ست اشاره کرده است. یکی از مهم ترین موضوعاتی که استاندار آن را مطرح کرده است فعالیت‌های غیرشفاف و به قول او «چرکین» اقتصادی است که اگر این بیماری اقتصادی درمان شود، چه بسا بسیاری از مشکلات دیگر استان رفع خواهد شد. این گزارش دیدگاه‌های استاندار فارس را بررسی کرده است.

استاندار فارس اعلام کرد که در سال جدید فضای چرکین برخی فعالیت‌های اقتصادی را تغییر می‌دهد.

این نخستین نظر استاندار فارس در سال جدید برای ترسیم خط‌‌مشی مدیران استان در سال 89 بود که شاید بسیاری از افراد را در فارس به تکاپو وادارد.

روح‌الله احمدزاده کرمانی همچنین انتظار دارد مدیران، با تلاش و کار مضاعف، سنت غلط بوروکراسی‌زدگی و نامه‌نگاری‌های دست‌وپاگیر را که نوعی تنبلی بوروکراتیک و رفع تکلیف سازمانی است، به فرهنگ کار محوری که رضایتمندی مردم را در پی دارد، تغییر دهند.

این موضوع به‌طور دقیق همان است که سال‌هاست در اداره‌های استان فارس بایگانی شده  و به نظر می‌رسد استاندار فارس به خوبی بر این امر انگشت گذاشته است.
فضای نامناسب مدیریتی که سال‌هاست موجب نارضایتی مردم شده است، به‌گونه‌ای تداوم یافت که در نخستین روزهای سال جدید تذکر سخت استاندار را به همراه داشت. احمدزاده که از زمان شروع مدیریت خود به نظر می‌رسد با مدیران گریزان از خدمت مماشات نخواهد کرد، در پیام نوروزی خود با دست‌اندرکاران خدمت به مردم اتمام حجت کرد.

وی با تأکید بر لزوم تقویت ارتباط مهرورزانه مدیران استان با مردم در سال جدید گفت: «مدیران با گشاده‌رویی و سعه صدر باید به‌گونه‌ای در برابر خواسته‌ها و مشکلات مردم عمل کنند تا فضای استانداری و سایر دستگاه‌ها، به پناهگاهی برای پیگیری و به نتیجه رسیدن مشکلات مراجعان تبدیل شود.»

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان این‌که انتظار مردم فارس از استاندار این است که با اقتدار جلوی زیاده‌خواهی دلالان و منفعت‌طلبان بایستد، تصریح کرد: « امسال با تشکیل کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی در استانداری، فضای چرکین و غیرشفاف برخی فعالیت‌های اقتصادی را به فضایی امن برای سرمایه‌گذاری‌های وسیع در استان فارس تبدیل می‌کنیم.»

سال‌هاست استان فارس در زمینه توسعه اقتصادی و صنعتی با مشکلاتی از این دست درگیر است. مفاسد اقتصادی، فضای چرکین و غیرشفاف و فضای ناامن برای سرمایه‌گذاری‌، از جمله نکاتی است  که به نظر می‌رسد با خانه‌تکانی‌های احمدزاده حداقل برای کوتاه ‌مدت رفع خواهد شد.

استاندار فارس همچنین در سال جدید، کلان‌نگری را به‌عنوان نقشه دیگر پیشرفت استان فارس ترسیم کرد و یادآور شد که نظارت بر تمام بخش‌هایی که منجر به توسعه می‌شود، باید به‌صورت مداوم ادامه یابد.

وی همچنین جایگاه معاونت‌های برنامه‌ریزی و عمرانی استانداری را به‌عنوان بال‌های توسعه کلان استان معرفی کرد و گفت: «ارائه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در پیشرفت طرح عمرانی امیدوارکننده است.»

وی نظارت‌های کلان استانی این معاونت‌ها در بخش برنامه‌ای و فنی را موجب شفاف‌سازی و روان‌سازی کار دستگاه‌ها عنوان کرد و افزود:« ‌ارائه گزارش عملکرد نظارت بر دستگاه‌های اجرایی استان، فرصتی است تا دستگاه‌ها موقعیت و جایگاه خود را مورد ارزیابی جدی قرار دهند. »

احمدزاده با مهم دانستن نظارت بر انجام کارهای کلان در بخش‌های صنعتی، اقتصادی و عمرانی در استان فارس تصریح کرد: «نظارت بر تمام بخش‌هایی که منجر به توسعه می‌شود، باید در طول سال و به‌صورت مداوم ادامه یابد، چراکه کار کلان در این استان برای ما بسیار اهمیت دارد.»

وی همچنین با تأکید بر مبادله موافقتنامه‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی به‌صورت پیمانی گفت:«مشکل اساسی در استان در زمینه انجام طرح‌های عمرانی است چراکه عملکرد ضعیف برخی پیمانکاران موجب گلایه دستگاه‌های اجرایی این استان از آنها شده است. باید پیمانکارانی که صاحب صلاحیت هستند و در انجام تعهدات خود عملکرد خوبی دارند، به سایر دستگاه‌های اجرایی معرفی شوند.»

استاندار فارس در پیام نوروزی‌اش فعالیت‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی استان در سال 88 را مثبت ارزیابی کرد و افزود که در زمینه نظارت بر زمینه عمرانی هم باید نقش دستگاه‌های تخصصی بیشتر و پیشرفت فیزیکی طرح‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی که از برنامه زمان‌بندی شده، عقب هستند، باید جبران شود.»

پیام نوروزی استاندار فارس جنبه‌های دیگری نیز داشت. او در این پیام با تأکید بر لزوم ساده‌زیستی مدیران گفت: «کسانی که در حکومت اسلامی مسئولیتی پذیرفته‌اند، باید تلاش برای ریشه‌کن کردن فساد اداری را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.» وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه هر مسلمانی است، تصریح می‌کند: همه وظیفه دارند اگر استاندارشان نیز به بیت‌المال دست‌اندازی کرد، به او تذکر دهند.

احمدزاده اظهار امیدواری کرد که در سال جدید با اقداماتی که با همدلی و تلاش مضاعف مدیران استان انجام می‌گیرد، زمینه پیشرفت همه‌جانبه استان فراهم شود.

کد خبر 104330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز