گروه سیاسی: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:

پاسخ نامه‌ای را که سفیر انگلیس چندی پیش در واکنش به طرح 35 نماینده مجلس برای الزام دولت به قطع رابطه با انگلیس نوشته بود، 27بهمن می دهد

سایمون گس چندی پیش در نامه‌ای خطاب به علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی اتهامات وارده به کشورش مبنی بر دخالت در امور ایران را رد کرد و گفت: اقدام مجلس ایران برای کاهش یا قطع روابط با انگلیس «به نفع هیچ‌یک از طرفین نخواهد بود».

قرار است رئیس کمیسیون امنیت ملی27بهمن به این نامه پاسخ بگوید. وی نامه سایمون گس را نشانه نگرانی انگلیس از کاهش روابط با ایران دانست و گفت: انگلیس برای جبران گذشته خود باید گام‌های مثبت زیادی بردارد.

اگرچه در طرحی که 23 دی ماه در صحن علنی مطرح شد، 35 نماینده که برخی از آنها از چهره‌های متنفذ مجلس نیز بودند، خواهان قطع روابط با انگلیس شده بودند، اما به‌نظر می‌رسد، رئیس کمیسیون امنیت ملی در نامه‌‌اش به سفیر انگلیس، تصمیم مجلس برای کاهش روابط با این کشور را به او خبر خواهد داد؛ موضوعی که کمیسیون امنیت ملی نیز بر آن توافق دارد و بروجردی هم آن را تایید می‌کند: نمایندگان مجلس با توجه به نقش آفرینی‌های اخیر انگلیس در حوادث اخیر انتخاباتی، طرح قطع رابطه با لندن را مطرح کردند که در جمع‌بندی در کمیسیون امنیت ملی به طرح کاهش سطح روابط منجر شد.

باید تکلیف روشن شود

از سوی دیگر نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز در این باره با تاکید بر اینکه ما بالاخره باید تکلیفمان را با انگلیس مشخص کنیم، گفت: طرح این کمیسیون مبنی بر کاهش روابط سیاسی و اقتصادی با انگلیس نهایی شده و به‌زودی به رای مجلس گذاشته می‌شود.

اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به این سؤال که آیا براساس طرح کمیسیون امنیت ملی، سطح روابط 2 کشور از سفیر به سطح کاردار کاهش می‌یابد؟ گفت: در مورد جزئیات و شیوه کاهش روابط، وزارت امور خارجه براساس مصوبه مجلس تصمیم می‌گیرد.

تفاوت در دشمنی

موضوع کاهش روابط با انگلیس از سطح کمیسیون امنیت ملی فراتر رفته و نایب رئیس دوم مجلس در اظهار نظری ضمن استقبال از این طرح خاطرنشان کرد: تفاوتی میان آمریکا و انگلیس در دشمنی با ایران حس نمی‌کنیم. محمدرضا باهنر افزود: مجلس به جد پیگیر بحث کاهش سطح روابط با کشور انگلیس بوده و در این زمینه رایزنی‌های فشرده‌ای را نیز با وزارت امور خارجه و شورای‌عالی امنیت ملی داشته است.

وی با اشاره به مواضع لندن در زمینه پرونده هسته‌ای ایران گفت: مسئولان کشور انگلیس با تحلیل‌های ساده‌انگارانه فکر می‌کنند با اینگونه مواضع می‌توانند مردم و مسئولان کشورمان را تحت فشار قرار دهند و از همین روست که دشمنی آنها برای ما محرز شده است.

باهنر ادامه داد: انگلیس باید ادبیات خود را با ایران اصلاح و با احترام متقابل روابط خود را تنظیم کند و اگر پای خود را فراتر از این بگذارد ما نیز تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌کنیم.

در مقدمه توجیهی طرح الزام دولت به قطع رابطه با انگلیس که 23 دی ماه در صحن علنی مطرح شد، علاوه بر سوابق طولانی دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم دولت انگلیس در امور ایران، پشتیبانی مالی، تبلیغاتی و رسانه‌ای دولت انگلیس از اغتشاشات پس از انتخابات یکی از دلایل لزوم قطع رابطه با این کشور عنوان شده بود. سایمون گس در نامه‌ای که به بروجردی نوشت این اتهام را رد کرد.

کد خبر 101632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز