همشهری آنلاین: رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از قطع همکاری‌ها و ارتباطات این سازمان با موزه‌ بریتانیا خبر داد.

به گزارش ایسنا، حمید بقایی در نشستی خبری، با اعلام این مطلب گفت: موضوع انتقال منشور کوروش و برگزاری نمایشگاه آن، از موضوعی فرهنگی به موضوعی سیاسی تبدیل شده و از آن‌جا که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجموعه‌ای کاملا فرهنگی است، همه‌ ارتباطات خود را با موزه‌ بریتانیا که به مجموعه‌ای سیاسی تبدیل شده است، قطع می‌کند.

وی با بیان این‌که طرف‌های انگلیسی برخلاف وعده‌ خود که قرار بود، منشور کوروش را پیش از نوروز به ایران بفرستند، در اظهار نظری تازه، ماه ژوئیه (تیر و مرداد) را زمان انتقال منشور به ایران اعلام کردند که چنین پیشنهادی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به هیچ وجه پذیرفته نیست.

معاون رییس‌جمهور با یادآوری این‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آخرین نامه‌ خود، مهلتی را برای انتقال منشور کوروش به ایران تعیین کرده بود، اظهار داشت: مهلت تعیین‌شده فردا (18 بهمن‌ماه) به ‌پایان می‌رسد. بنابراین براساس وعده‌های داده‌شده از سوی ما مبنی بر قطع ارتباط با موزه‌ بریتانیا در صورت ارسال نکردن منشور کوروش، همه‌ ارتباطات خود را اعم از ارتباطات باستان‌شناسی و همکاری‌های نمایشگاهی، تحقیقاتی و پژوهشی با این موزه قطع می‌کنیم.

وی با بیان این‌که شکایت‌نامه‌ای از موزه‌ی بریتانیا به یونسکو می‌فرستیم، ادامه داد: موضوع خسارت‌های مالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ایجاد سیستم‌های حفاظتی منشور کوروش یا تبلیغات و اطلاع‌رسانی درباره‌ آن را نیز از طریق یونسکو و بخش حقوقی سازمان پی‌گیری می‌کنیم.

بقایی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و موزه‌ ملی ایران نامه‌ای را به موزه‌های رسمی سراسر دنیا می‌فرستند تا از این پس، در ایجاد ارتباط و همکاری‌های متقابل با موزه‌ی بریتانیا تجدید نظر کنند و وقایع و رخ‌دادهای پیش‌آمده برای ایران درباره‌ منشور کوروش را مد نظر داشته باشند.

وی گفت: موزه‌های دنیا باید بدانند، موزه‌ی بریتانیا در فعالیت‌های خود رویکردی سیاسی و غیر فرهنگی را پیش گرفته است. بنابراین موزه‌ها برای ایجاد ارتباط با موزه‌ بریتانیا پیش از هر توافقی با رؤسای این موزه، گویا باید با مسؤولان وزارت امور خارجه‌ انگلیس هماهنگی کنند.

او با بیان این‌که با تغییر گروه مذاکره‌کننده برای انتقال منشور کوروش در موزه‌ ملی ایران، واکنش طرف‌های انگلیسی به‌شدت تضعیف شد، ادامه داد: گروه مذاکره‌کننده‌ پیشین جدیت لازم را در پی‌گیری امور مربوط به انتقال منشور کوروش نداشت. به همین دلیل، در مدت یک‌ماه گذشته، این گروه با عضویت آزاده اردکانی رییس کنونی موزه‌ ملی ایران و یزدانی مدیر کل امور بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فعالیت‌های مربوط به منشور را پیش گرفتند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این‌که تضمینی برای تحقق وعده‌ موزه بریتانیا مبنی بر فرستادن منشور کوروش در چهارماه بعد وجود ندارد، اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به وعده‌ خود و قطع ارتباط با موزه بریتانیا جدی است. ما مطمئن هستیم، این موزه و بویژه بخش خاورمیانه‌ آن، از این قطع همکاری لطمه بسیاری خواهند خورد.

کد خبر 101133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز