پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سفید کردن پشت بام‌ها می‌تواند در مبارزه با گرمایش جهانی منجر به کاهش 33 درصدی جذب گرما شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان مرکز ملی تحقیقات اتمسفری آمریکا پیشنهاد دادند که سفید کردن پشت بام‌ها می‌تواند به حفظ شهرهایی تازه‌تر و خنک‌تر و همچنین کاهش گرمای جهانی کمک کند.

در شهرها دما بین یک تا سه درجه سانتیگراد گرمتر از روستاها است. در حقیقت آسفالت خیابان‌ها و پشت بام‌های قیر اندود شده انرژی خورشید را جذب می‌کنند و منجر به ایجاد اثری به نام اثر جزیره گرما می‌شوند. [انرژی خورشیدی در منطقه ما]

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: تحقیقات ما نشان می‌دهد که با سفید کردن پشت بام‌های ساختمان‌ها حداقل در تئوری امکان کاهش گرمای فضاهای شهری وجود دارد. چراکه رنگ سیاه گرما را به شدت جذب می‌کند درحالی که رنگ سفید آن را منعکس می‌کند.

دانشمندان آمریکایی در این تحقیقات یک برنامه جدید را طراحی کردند که با استفاده از یک مدل شهر ایده‌آل ساخته شده از پشت بام‌ها، دیوارها، خیایان ها و فضاهای سبز توانایی شبیه‌سازی تعداد پرتوهای خورشیدی جذب و یا منعکس شده توسط سطوح شهری را دارد.

براساس گزارش ارث وویک، نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که اگر هر پشت بام به طور کامل به رنگ سفید نقاشی شود می‌تواند منجر به کاهش 33 درصدی گرما شود و به طور متوسط دما را 7/0 درجه سانتیگراد کمتر کند.

کد خبر 101443

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز