پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

آیدا ابوترابی: گوش کن؛ صدای گریه زمین را می شنوی؟ زمین ما، تنها کره خاکی قابل سکونت، دارد گریه می کند، آن هم چه گریه‌ای!

زمین روز به روز گرم تر می شود، آلوده تر می شود و ساکنانش بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

گونه های زیادی از حیوانات و گیاهان برای همیشه از روی زمین محو می شوند و جایشان را... راستی جایشان را چه چیزی می گیرد؟! اما همه اینها برای ما انسان ها یک نشانه است. یک نشانه برای تغییر. کافی است صدای گریه زمین را باور کنیم.

وقتی که میزان گازهای گلخانه ای افزایش یابد، آب اقیانوس ها، دی اکسید کربن کمتری جذب و در نتیجه خاصیت اسیدی پیدا می کنند. این مسئله زندگی جانداران زیر آب را مشکل می کندو این موضوع در سال های گذشته برای ماهی گیرهاخیلی ملموس بوده است. کافی است شما هم، این بار که کنار دریا رفتید، نگاه دقیقی به انواع گوش ماهی ها و صدف‌هایی بیندازید که روز به روز کمتر می شوند!

باران کمتر و خشکسالی باعث مرگ و میر حیوانات می شود. به عنوان مثال در کشور کنیا امسال خبری از باران های همیشگی نبود و خشکسالی باعث تلف شدن تعداد زیادی از حیوانات این منطقه شد. بسیاری از گله داران مجبور شدند گله های خود را غیر قانونی به پارک ها ببرند تا جرعه ای آب برای نوشیدن پیدا کنند.

یکی از مهم ترین نتیجه های گرم شدن زمین، آب شدن یخ های قطب است. این اتفاق به مرور باعث می شود که نسل جانداران زیادی از بین برود و خطر بلایای طبیعی مثل سیل افزایش پیدا کند. خرس قطبی و فیل دریایی دو حیوانی هستند که به دلیل گرم شدن زمین زندگی شان به طور جدی در معرض خطر قرار گرفته است.

ماهواره های فضایی ناسا اعلام کرده اند که مقدار زیادی از ذخایر آب‌های زیرزمینی در سال های گذشته کاسته شده است. بنا بر گزارش مجله «نیچر» (nature) ، 109 کیلومتر مکعب از آب های زیر زمینی در کشور هند در چند سال گذشته کم شده که این مسئله نگرانی های زیادی برای کشور پرجمعیت و فقیر هند در پی داشته است.

خبر ناراحت کننده ای است، اما اقیانوس ها به زودی «نمو»، این شخصیت کارتونی معروف را از دست خواهند داد. دلقک ماهی ها از آبزیانی هستند که زندگی آنها به طور غیر مستقیم به دلیل تغییرات آب و هوایی دستخوش تغییر شده است. دلقک ماهی ها برای پنهان شدن از دید ماهی های شکارچی، لابه لای صخره های مرجانی و شقایق های دریایی می روند؛ موجوداتی که این روزها  در آب اقیانوس ها کمتر پیدا می شوند.

کد خبر 100324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز