جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

علی کهن‌نسب: بیست‌ویکمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی در ونکوور کانادا در حال برگزاری است

این رقابت‌ها با شرکت ورزشکاران 88 کشور جهان، با استقبال خوبی مواجه شده است.
مسئولان المپیک زمستانی 2010 در ونکوور، برای برگزاری این رقابت‌ها مجبور شدند با انتقال برف از سایر بخش‌های استان به محل رقابت‌ها، بازی‌ها را برگزار کنند. با وجود بارش سنگین برف در اغلب کشورهای اروپایی، به دنبال گرمای نسبی هوا و آب شدن برف‌ها در تپه‌های محل برگزاری مسابقات اسکی، برف مورد نیاز، به ‌وسیله بالگرد و کامیون به مکان برگزاری رقابت‌ها منتقل ‌شد.

بازی‌های المپیک زمستانی برای نخستین بار در سال 1924 به میزبانی شهر شامونی فرانسه برگزار شد. زمانی که کمیته بین‌المللی المپیک در سال 1894 تأسیس شد، یکی از ورزش‌های پیشنهادشده به آن، ورزش اسکیت روی یخ بود.

ورزش اسکیت برای اولین بار در المپیک 1908 لندن رسماً به بازی‌های المپیک تابستانی پیوست. سه سال بعد شاهزاده ایتالیایی، اوجنیو برونتا دوسیو به کمیته المپیک پیشنهاد کرد تا یک هفته از زمان المپیک تابستانی 1912 را که در استکهلم برگزار می‌شد، به بازی‌های زمستانی اختصاص دهد؛ اما مسئولان برگزاری این بازی‌ها با چنین ایده‌ای مخالفت کردند. این ایده چهار سال بعد برای المپیک 1916 که در برلین برگزار می‌شد، نیز مجدداً پیشنهاد و با مخالفت کمی روبه‌رو شد و مسئولان در نظر گرفتند یک هفته را در زمستان، به بازی‌های زمستانی اختصاص دهند.

ورزش‌هایی که در این هفته برگزار می‌شدند اسکی سرعت، اسکیت نمایشی (پاتیناژ)، هاکی روی یخ و پرش با اسکی بودند.

اولین المپیکی که بعد از جنگ جهانی اول برگزار شد، المپیک 1920 آنتورپ (بلژیک) بود. در این المپیک به جز اسکیت روی یخ، هاکی روی یخ نیز انجام ‌شد. در سال 1921 مسئولان کمیته تصمیم گرفتند بازی‌های المپیک 1924 که در شهر شامونی فرانسه برگزار می‌شد، هفته‌ای بین‌المللی برای بازی‌های زمستانی داشته باشد. به همین دلیل هفته ورزش‌های زمستانی در بازی‌های 1924 برگزار شد که اتفاقاً با استقبال خوبی هم روبه‌رو شد. در کنگره سال 1925 کمیته بین‌المللی المپیک به این نتیجه رسید که بازی‌های زمستانی را به‌طور جداگانه و  با نام بازی‌های المپیک زمستانی، هر چهار سال یک بار برگزار کند. این کمیته رسماً اولین المپیک زمستانی را با نام «بازی‌های 1924 شامونی» ثبت کرد.

تاکنون ایالات متحده چهار بار، فرانسه سه بار، کانادا، ژاپن، سوئیس، اتریش و نروژ هر کدام دو بار و آلمان و یوگسلاوی یک بار میزبان بازی‌های المپیک‌ زمستانی بوده‌اند.

کد خبر 101436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز