مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

آیدا ابوترابی: این بار در دوچرخه می‌خواهیم با دستگاهی آشنا شویم که با آن می­‌توان متوجه لرزش زمین شد

به این معنی که وقتی زلزله‌­ای اتفاق می‌­افتد، وقوع آن را با صدای زنگ اطلاع می‌­دهد. البته لرزه­‌نگاری که ما امروز با اجزای آن آشنا می­‌شویم،‌ نمونه بسیاری ساده‌­ای است و نباید از آن انتظار داشت به تکان‌‌های خفیف زمین حساسیت نشان دهد. در واقع ساخت این دستگاه ما را با روش کار لرزه­‌نگار یا لرزش‌‌سنج  آشنا می­‌کند و به ما ایده می‌­دهد که چه­‌طور از وسیله­‌های دیگری استفاده کنیم و میزان دقت و حساسیت آن را بالا ببریم.

برای شروع به وسیله­‌های زیر احتیاج داریم:

یک تخته چوبی، یک سرپوش، ‌یک قیف پلاستیکی، یک وزنه قلاب ماهی‌گیری، مقداری آلومینیوم و آنچه که برای به کار انداختن یک زنگ اخبار لازم است. (لزومی ندارد که فقط از این وسیله‌­ها استفاده کنید. چنان­چه با روش کار لرزه­‌نگار آشنا شوید، خودتان می‌توانید هر آنچه را که به نظرتان مناسب است، جایگزین کنید.)

مطابق شکل باید ابتدا قیف را روی تخته چوبی بچسبانید. سپس آن را با روکشی از آلومینیوم بپوشانید. این کار برای این انجام می‌شود که آلومینیوم رساناست و در صورت برخورد وزنه آهنی به آن، مدار بسته می‌شود و زنگ به صدا در می‌آید.

حال باید از یک سرپوش استفاده و چیزی مثل وزنه قلاب ماهی‌گیری را که هم سنگین باشد و هم از جنس فلز، ‌به آن وصل کنید. برای این کار از یک تکه سیم استفاده کنید. دقت داشته باشید اندازه سیم باید طوری باشد که وزنه کمی پایین‌تر از قیف قرار بگیرد و تکان دادنش سبب برخورد با دیواره آلومینیومی قیف شود. همان‌طور که در شکل می‌بینید، سرپوش بالای قیف است و علاوه بر این که وزنه را نگه داشته است، محافظی هم برای آن محسوب می‌شود تا تکان‌ها و جریان هوای اطراف دستگاه باعث حرکت آن نشود.

اکنون باید زنگ اخبار را وصل کنید. برای این کار می‌توانید کیت‌های آماده را به کار ببرید،یا مثل آنچه در تندرهای قبلی یاد گرفته‌­اید، خودتان یک مدار را با باتری و زنگ وصل کنید. حتی می‌توانید از چراغ‌های کوچک هم استفاده کنید.

لرزه‌نگار آماده است. برای امتحان آن را روی یک میز قرار دهید و با تکان دادن میز، منتظر صدای زنگ بمانید. حالا وقت آن است که فکر کنید چگونه می‌توان حساسیت آن را بالا برد.

کد خبر 101429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز