سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

محمد کرباسی: دولت اوباما این روزها در تلاش برای عوض کردن رویه دوران بوش درباره رابطه با سوریه است.

در حالی که در دوران بوش، سوریه همواره به‌عنوان یک دشمن معرفی می‌شد و دولت قبلی آمریکا سعی کرد در مقابل دمشق بایستد. اکنون باراک اوباما در تلاش است که برخلاف گذشته، این کشور را در کنار خود قرار دهد.‌

واشنگتن اکنون رابرت استیون‌فورد را به‌طور رسمی به‌عنوان سفیر جدید خود به مقام‌های سوریه معرفی کرده است که نقطه بسیار مهمی در روابط میان دو طرف به حساب می‌آید.

واشنگتن از 5سال پیش تا‌کنون در دمشق سفیر نداشته و در این مدت با تهدید‌های همیشگی دولت بوش روابط 2کشور تیره و تار بوده است. آخرین سفیر ایالات متحده در دمشق مارگارت اسکوبی بود که در سال 2005 و به‌دنبال ترور رفیق حریری در لبنان به واشنگتن بازگردانده شد.

رابرت استیون فورد، سفیر پیشنهادی واشنگتن، پیش از این معاون کریستوفر هیل، سفیر آمریکا در عراق بوده است. وی همچنین بین سال‌های 2006 و 2008 سفیر آمریکا در الجزایر بوده و به همین خاطر به زبان عربی تسلط کامل دارد.

آمریکایی‌ها سال‌ها سوریه را متهم به دست داشتن در ترور نخست‌وزیر پیشین لبنان می‌کردند اما از 7 ماه گذشته تلاش‌های واشنگتن برای بهبود روابط با دمشق شدت گرفت و دمشق ناگهان به محل رفت‌وآمد دیپلمات‌های آمریکایی تبدیل شد.

بعد از موافقت رسمی سوریه با تعیین چارچوب دیپلماتیک میان 2کشور، کاخ سفید اعلام کرد که رابرت استیون فورد توانسته موافقت مجلس سنا را به‌عنوان سفیر جدید آمریکا در دمشق به‌دست آورد، این در حالی بود که در همین شرایط اوباما تحریم‌های دوران بوش علیه سوریه را برای یکسال دیگر تمدید کرد تا به خیال خود به مقام‌های دمشق هشدار بدهد که عدم‌بهبود روابط دوطرف به تقابل‌های گذشته شدت خواهد بخشید.

مقام‌های سوریه اما می‌دانند که بازگشت آمریکایی‌ها از سیاست‌های گذشته خود و تهدید‌های همیشگی ربطی به باراک اوباما و ریاست‌جمهوری او ندارد. دمشق اکنون می‌داند که این تغییر ناگهانی نشانه نیازمندی واشنگتن به این کشور در خاورمیانه است.

واشنگتن اکنون برای حل بسیاری از مشکلات خود در عراق، لبنان و همچنین ازسرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه به‌شدت به کمک سوری‌ها نیاز دارد و اکنون با سبک و سنگین کردن شرایط به این نتیجه رسیده است که سیاست تحریم گذشته هیچ فایده‌ای برای این کشور نداشته است.

به همین خاطر است که در طول ماه‌های گذشته مقام‌های سوری برخلاف دیپلمات‌های آمریکا هیچ عجله‌ای برای پیشبرد روند مذاکرات نداشتند و با گرفتن دست پیش در این رابطه تنها اعلام کردند که در حال مطالعه درباره سفیر پیشنهادی آمریکا هستند.

اما درصورتی که با تایید مقام‌های سوریه رابرت استیون فورد عازم دمشق شود مسئله به‌همین جا ختم نخواهد شد و آمریکا برای تغییر سیاست‌های دولت سوریه و روابط این کشور در راستای خواست‌های خود تلاش خواهد کرد.

بسیاری عقیده دارند که تصمیم دمشق برای بهبود روابط با واشنگتن بیشتر از هر چیز برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور است و مقام‌های دمشق با پیش‌بینی خواست مقام‌های واشنگتن قصدی برای تغییر روند سیاسی این کشور ندارند.

در این میان قدرتمندی سوریه در این رابطه باعث نارضایتی رژیم صهیونیستی شده است و هفته گذشته در اوج این خشم آویگدور لیبرمن، نخست‌وزیر این رژیم دولت بشار اسد را تهدید به جنگ و سرنگونی کرد. سفارت آمریکا در دمشق برخلاف دیگر کشورها در حومه شهر قرار ندارد.

سفارت آمریکا در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری سوریه است و مقام‌های سوریه می‌دانند که هر حمله‌ای به این کشور پیش از همه، کاخ آرزوهای واشنگتن را خراب خواهد کرد.

کد خبر 101332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز