دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

دکتر سیدمحمد ابوترابی: در آستانه روز جهانی ایدز، سازمان بهداشت جهانی گزارش خود را در مورد پیش‌بینی وضعیت بیماری‌ها و علل مرگ و میر در طول 25 سال آینده، ارائه کرد.

اگرچه پیش‌بینی‌های این گزارش بر اساس شواهدی مثل منابع مالی و روند علمی جهان صورت گرفته، ولی آمار آن تکان‌دهنده است. آماری که برخی از کارشناسان تازه آن را دست پایین در نظر می‌گیرند و معتقدند که شاید آمار واقعی 25 سال آینده بیشتر از اینها باشد.

شایعترین علل مرگ جهان

بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان جهانی بهداشت، شایعترین علت مرگ جهان در سال 2030، بیماری‌های قلبی عروقی خواهد بود. البته در حال حاضر هم شایعترین علت مرگ مردم دنیا، همین بیماری‌های قلبی هستند، اما بر اساس این گزارش، در آن سال، بیماری قلبی علت 4/13درصد از مرگ‌های جهان را تشکیل خواهد داد.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت آمده است: در سال2005 حدود 5/17 میلیون نفر از مردم دنیا بر اثر بیماری قلبی عروقی جان خود را از دست داده‌اند که در سال2015 این آمار به 7/19میلیون نفر رسیده و در سال 2030 به عدد 3/23میلیون نفر خواهد رسید.

نکته جالب پیش‌بینی‌های سازمان جهانی بهداشت این است که روند مرگ بر اثر بیماری‌های عفونی در طول 24 سال آینده سیر نزولی طی خواهد کرد و از 14میلیون مرگ در سال 2005 به 4/13میلیون مرگ در سال2015 خواهد رسید و طی 15 سال بعد از آن تقریبا ثابت خواهد ماند.

اما برخلاف مرگ بر اثر بیماری‌های عفونی، مرگ بر اثر بیماری‌های غیرواگیر در طول 24 سال آینده افزایش خواهد یافت و از 4/35میلیون مرگ در سال 2005 به 2/41میلیون مرگ در سال2015 و 6/50 میلیون مرگ در سال 2030 خواهد رسید.

البته با وجود کاهش برخی از مرگ‌ها در طول 24سال آینده، افزایش سایر مرگ‌ها به حدی خواهد بود که به طور کلی میزان مرگ و میر در جهان رو به افزایش باشد. در واقع بر اساس پیش‌بینی اخیر سازمان جهانی بهداشت، میزان مرگ و میر جهان از 58 میلیون نفر در سال 2005 به 5/63 میلیون نفر در سال2015 و به 2/73میلیون نفر در سال 2030 خواهد رسید.

این طور که از آمار گزارش اخیر این سازمان بر می‌آید، دو علت اول مرگ‌های جهان در طول 24سال آینده تغییری نخواهد کرد. به عبارتی همان‌طور که فعلا هم بیشتر مرگ‌های جهان در درجه اول در اثر بیماری‌های قلبی و در درجه دوم به دلیل سکته مغزی اتفاق می‌افتند، در سال2030 هم بیماری‌های قلبی و بعد سکته مغزی شایعترین علل مرگ‌های جهان را تشکیل خواهند داد. ولی رتبه سوم علل مرگ‌های جهان در طول این 24 سال تغییر کرده و ذات‌الریه که فعلا رتبه سوم را دارد در سال2030 جای خود را به ایدز خواهد داد.

در کنار علل مختلف مرگ مردم دنیا سرطان هم آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. اگرچه شایعترین سرطان عامل مرگ  انسان، سرطان ریه است که در حال حاضر رتبه نهم عوامل مرگ مردم دنیا را در اختیار دارد و در سال2030 به رتبه ششم صعود خواهد کرد، ولی آمار کلی مرگ‌های ناشی از تمام انواع سرطان عدد بسیار قابل توجهی است که حتی می‌توان آن را بعد از بیماری‌های قلبی عروقی در جایگاه دوم قرار داد.

در واقع، تعداد مرگ‌های ناشی از سرطان در سال2005، حدود 6/7 میلیون مورد بوده که در سال2015 به 1/9میلیون مورد و در سال2030 به 5/11میلیون مورد خواهد رسید.

یکی دیگر از پیش‌بینی‌های گزارش منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، پیش‌بینی متوسط طول عمر مردم دنیا در طول 24 سال آینده است. این طور که از نمودارهای این بخش برمی‌آید، اولا متوسط طول عمر مردم دنیا بدون استثنا در حال افزایش است و ثانیا، در همه جای دنیا حتی 24 سال آینده متوسط طول عمر زنان بیشتر از مردان است.

براساس این گزارش، بیشترین متوسط طول عمر، مثل همین حالا، در سال2030 هم متعلق به زنان ژاپن خواهد بود. با این تفاوت که به حدود 5/88سال خواهد رسید. کمترین میزان متوسط عمر مردم دنیا هم در سال2030 متعلق به مردم منطقه زیر صحرای آفریقا خواهد بود با عدد حدود 5/47 سال.

جان 28 میلیون نفر را نجات دهید

براساس این گزارش، ایدز تا 24 سال آینده به جایگاه سوم قاتلان غیرانسانی جهان دست خواهد یافت. در واقع میزان مرگ و میر ناشی از ایدز که در حال حاضر حدود 8/2میلیون مورد در سال است، به 4/3 میلیون مورد در سال 2015 و 5/6 میلیون مورد در سال 2030خواهد رسید و به این ترتیب، در طول 24 سال آینده حدود 117میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری ایدز جان خود را از دست خواهند داد.

نکته بسیار مهمی که در این گزارش به آن اشاره شده، این است که اگر روند مبارزه بهتر از آنچه اکنون هست، بشود، تعداد قربانیان ایدز در طول 24 سال آینده را می‌توان از 117 میلیون به 89 میلیون کاهش داد.

دکتر کولین مادرز، یکی از نویسندگان این گزارش، در این باره می گوید: «آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد کاملا به عملکرد ما در طول این 24سال بستگی دارد. یعنی آنچه ما پیش‌بینی کرده‌ایم، در صورت ادامه روند فعلی بهداشت جهانی رخ خواهد داد... اما با دسترسی بهتر بیماران مبتلا به ایدز می‌توان آمار مرگ و میر ناشی از ایدز را کاهش داد.»

با وجودی که دکتر مادرز برای کاهش مرگ و میر ناشی از ایدز به در دسترس قرار گرفتن داروهای ضد ایدز اعتقاد دارد، دکتر ریچارد هی، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه لندن، در این‌باره معتقد است: «آدم عاقل تمام تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد نمی‌گذارد.

ما به لیستی از استراتژی‌های مبارزه با ایدز نیاز داریم تا برای هر نقطه از جهان یکی از آنها را در پیش بگیریم. همانطور که دسترسی به داروهای ایدز می‌تواند باعث کاهش مرگ و میر ناشی از ایدز شود.»

کد خبر 10119

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز