همشهری آنلاین: رییس قوه قضاییه به مناسبت دهه فجر طی بخشنامه‌ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور دستور اعطای مرخصی به محکومین زندانی با شرایط خاص را با اخذ تامین مناسب تا پایان بهمن صادر کرد.

به گزارش ایلنا متن کامل این بخشنامه به شرح ذیل است:

با گرامیداشت ایام الله دهه مبارکه فجر به میمنت این ایام فرخنده و با توجه به آثار مثبت و سازنده مشارکت افراد در مجالس و محافل مذهبی دهه آخر ماه صفر و برای نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و فرزندان و سایر اعضای خانواده آنان مقتضی است به محکومین زندانی با رعایت شرایط ذیل و اخذ تأمین مناسب تا پایان بهمن‌ماه مرخصی داده شود.

الف) زندانیان محکوم به حبس:
1- محکومین به حبس ابد به شرط تحمل حداقل 5 سال حبس
2- محکومین به حبس بیش از 10 سال به شرط تحمل حداقل دو سال حبس
3- محکومین به حبس از 5 تا 10 سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس
4- محکومین به حبس کمتر از 5 سال به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس

ب) زندانیانی که صرفاً به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می‌برند:
1- محکومین به جزای نقدی که مقدار باقی مانده آن بیش از سی میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس
2-محکومین به جزای نقدی که مقدار باقی مانده آن کمتر از سی میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس

تبصره: محکومین به جزای نقدی که مقدار باقی مانده آن کمتر از ده میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل پنج ماه حبس، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء ‌شود.

ج ‌) محکومین جرایم غیرعمدی، محکومین مالی و یا بیماران صعب‌العلاج و لاعلاج( به تشخیص پزشکی قانونی یا پزشک معتمد):
زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرایم غیر عمد بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی، صرف‌نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخوردار خواهند بود.

تبصره: مرتکبین جرایم ذیل از شمول این بخشنامه مستثنی خواهند بود.

سرقت مسلحانه، سرقت عادی دارای بیش از سه سابقه، اقدام علیه امنیت کشور، دایر کردن مراکز فساد و فحشا، تجاوز به عنف، آدم‌ربایی، اخلال در نظام اقتصادی، جرائم باندی و عمده مواد مخدر (تریاک و ملحقات آن بیش از 100 کیلو، هروئین و ملحقات آن بیش از یک کیلو) محکومین به قصاص و اعدام و حدود شرعی و سایر محکومانی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان یا رئیس زندان یا شورای طبقه‌بندی شایستگی برخورداری از مرخصی‌ها را ندارند.

دادستانهای سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و علاوه بر آنها شورای طبقه‌بندی زندانها نیز می‌توانند در اجرای تبصره 2 ماده 124 آیین‌نامه اجرایی سازمان زندانها به واجدین شرایط مرخصی اعطاء نمایند.

کد خبر 101008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز