دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: ای‌ام‌دی در ادامه رقابت با اینتل مدل‌های جدید پردازنده‌های دو هسته‌ای قدرتمند خود را برای کاربرانی که خواهان برخورداری از توانایی محاسباتی بسیار بالا در رایانه‌های شخصی خود هستند، به بازار داد.

به گزارش رویترز، ای‌ام‌دی خانواده جدیدی از پردازنده‌های خود را با نام «اتلن -۶۴اف‌اکس» به بازار داد. این پردازنده به صورت زوج به فروش می‌رسد و این بدان معناست که در هر رایانه دو عدد از این پردازنده‌ها نصب خواهند شد. هر کدام از این دو پردازنده نیز در قلب خود دارای دو هسته محاسباتی مجزا است.

به طور معمول رایانه‌های خانگی  یا شخصی تنها به یک پردازنده مجهز هستند و استفاده از بیش از یک پردازنده تنها در رایانه‌های مرکزی شبکه‌ها مرسوم است اما پردازنده‌های جدید  که به صورت دوتایی مورد استفاده قرار می‌گیرند ویژه آن دسته از کاربران خانگی که نیاز به توان محاسباتی غیرمعمول دارند، ارائه شده است.

این بدان معناست که به طور مثال کاربر خانگی که به یک رایانه با دو پردازنده جدید ای‌ام‌دی مجهز است می‌تواند همزمان با اجرای یک بازی رایانه‌ای سنگین، یک دی‌وی‌دی ضبط کند و در همین حال یک فیلم از اینترنت دانلود کند.

اینتل نیز چندی پیش پردازنده جدیدی را به نام «کور ۲ اکستریم» ارائه کرده بود که نخستین پردازنده چهار هسته‌ای جهان محسوب می‌شود. مسئولان  اعلام کرده‌اند که نخستین پردازنده چهار هسته‌ای این شرکت با نام اختصاری «بارسلونا» در نیمه نخست سال میلادی آینده به بازار خواهد آمد.

در حالی که تا چندی پیش اینتل و ای‌ام‌دی به عنوان مهمترین تولیدکنندگان پردازنده‌های رایانه‌ای در زمینه ارائه پردازنده‌های سریعتر با یکدیگر رقابت می‌کردند، هم‌اکنون رقابت میان این دو شرکت به ارائه پردازنده‌هایی با هسته‌های محاسباتی بالاتر و نیز استفاده از فناوری‌های نانومتری پیشرفته‌تر کشیده شده‌است.

در همین راستا ای‌ام‌دی سال گذشته نخستین پردازنده‌های دو هسته‌ای را زودتر از اینتل به بازار داد اما اینتل موفق شد ماه گذشته نخستین پردازنده چهار هسته‌ای را به بازار دهد.

از سوی دیگر درحالی که هر دو شرکت در سالهای گذشته از فناوری ۹۰نانومتری برای تولید پردازنده‌های خود استفاده می‌کردند، اینتل خانواده پردازنده دو هسته‌ای خود را سال گذشته با معماری  ۶۵نانومتری تولید کرد درحالی که ای‌ام‌دی نخستین محصول  ۶۵نانومتری خود را سال آینده و با معرفی پردازنده بارسلونا به بازار خواهد داد. (هر نانومتر یک میلیاردیوم متر است)

کد خبر 10095

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز