یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: ۳۵ سال پیش، اینتل در روز چهاردهم نوامبر ۱۹۷۱ نخستین پردازنده رایانه‌ای خود را با نام اینتل ۴۰۰۴ به بازار داد.

به همین مناسبت موزه «تاریخ رایانه» در ماونتن ویو آمریکا مراسمی جهت بزرگداشت   ۳۵ سالگی تراشه‌های سیلیکونی رایانه‌ای برگزار کرد.

پردازنده‌ها در حقیقت مغز اصلی رایانه‌ها و بسیاری از تجهیزات الکترونیکی امروزی محسوب می‌شوند و مهمترین بخش از محاسبات رایانه‌ای در آنها صورت می‌گیرد. اینتل نخستین پردازنده سیلیکونی خود را به سفارش یک شرکت ژاپنی سازنده ماشین‌حساب به نام بیزی‌کام (Busicom) تولید کرده بود.

بیزی‌کام با استفاده از این پردازنده ماشین‌حسابی به نام بیزی‌کام  -۱۴۱ پی‌اف تولید کرد و ۱۰۰ هزار عدد از این دستگاه را در جهان فروخت.

پردازنده اینتل ۴۰۰۴  با ابعاد  ۴ سانتیمتر در  5/4سانتیمتر با توان محاسباتی مشابه با توان محاسباتی نخستین رایانه جهان به نام انیاک بود.

رایانه انیاک که چند سال قبل از پردازنده اینتل  ۴۰۰۴  ساخته شده بود، به جای یک پردازنده، از   ۱۸ هزار لامپ خلاء استفاده می‌کرد و دارای ابعادی مشابه ابعاد یک اتاق متوسط بود.

اینتل که همچنان یکی از مهمترین سازندگان پردازنده‌های رایانه‌ای جهان محسوب می‌شود، در ماه جاری نسل جدید پردازنده‌های چهار هسته‌ای خود را نیز به بازار داده‌است.

پردازنده‌های ۲ هسته‌ای فعلی اینتل هم‌اکنون۲۹۱ میلیون ترانزیستور دارند که این تقریبا ۱۰۰ هزار برابر تعداد پردازنده‌های مورد استفاده در پردازنده اینتل ۴۰۰۴ در سال ۱۹۷۱ است.

کد خبر 8771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز