چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

گروه ورزشی – محمدجواد پاینده: شصت‌و‌هشتمین شهرآورد پایتخت، امروز در ورزشگاه آزادی تهران برگزار خواهد شد.‌

 امتیاز برابر، ‌وضعیت دو تیم در طول فصل و موقعیت ویژه پرسپولیس و استقلال در جدول ، بخشی از جذابیت و حساسیت‌های این مسابقه را شکل می‌دهد اما مهم‌ترین چالش پیش‌روی شهرآورد عبور از طلسم تساوی‌هاست. پرسپولیس و استقلال از بازی رفت فصل 85 که با نتیجه 2 بر یک به سود تیم دنیزلی پایان یافت هرگز طعم پیروزی را در این بازی بزرگ نچشیده‌اند.

شش مسابقه بعدی دو تیم با تساوی مشابه یک بر یک به پایان رسید و آخرین تساوی، خشم هواداران پرسپولیس و استقلال را در پی داشت که معتقد بودند تیم‌های محبوبشان به صورت عمدی با این نتیجه، بازی را به پایان می‌رسانند.مربیان و بازیکنان دو تیم تاکید دارند همه تلاش خودشان را برای پیروزی انجام داده‌اند اما در بازی‌های گذشته حساسیت فضای این مسابقه، باعث تساوی دو تیم شده است.سعید مظفری‌زاده، امروز برای نخستین بار قضاوت در این بازی بزرگ را تجربه خواهد کرد.

جایگاه سوم،‌ سهمیه آسیایی

مکان‌های اول و دوم جدول رده‌بندی در اختیار تیم‌های اصفهانی است و استقلال و پرسپولیس با امتیاز مشابه و فاصله تفاضل گل در پله‌های سوم و چهارم جدول قرار گرفته‌اند. کسب 3 امتیاز کامل این مسابقه در فاصله 8 هفته به پایان مسابقات، می‌تواند تضمین مناسبی برای رسیدن به سهمیه حضور در رقابت‌های آسیایی باشد. نزدیکی دو تیم در جدول، معمولا باعث بالا رفتن فشار روانی و حساسیت این مسابقه شده است. علی دایی هم در آستانه این بازی تاکید کرد که برخلاف همیشه این بار شهرآورد 6 امتیاز دارد.پرسپولیس و استقلال در فصل جاری رقابت‌های لیگ، تقریبا شرایط مشابهی داشته‌اند.

در 25 هفته گذشته تعداد پیروزی، ‌تساوی و باخت‌های دو تیم برابر بوده اما خط حمله استقلال یک گل بیشتر زده و خط دفاعی این تیم سه گل کمتر دریافت کرده است. البته بازی ضعیف و عجیب سرخپوشان در بوشهر و دریافت چهار گل در آن مسابقه باعث بالا رفتن آمار گل‌های خورده این تیم شد. با این وجود خط دفاعی استقلال نسبت به پرسپولیس تا حدودی شرایط بهتری دارد و در هفته‌های گذشته ترکیب ثابت و هماهنگی پیدا کرده است.

دایی و مرفاوی؛ سومین نبرد

صمد مرفاوی و علی دایی از جوان‌ترین مربیان لیگ به شمار می‌روند اما تا کنون در کسوت مربیگری دو بار برابر هم قرار گرفته‌اند. دایی روی نیمکت سایپا مقابل استقلال صمد مرفاوی قرار گرفت و در هر دو بازی رفت و برگشت به پیروزی رسید.

بازی امروز، سومین تقابل مربیان پرسپولیس و استقلال است که البته برای نخستین بار در شهرآورد اتفاق می‌افتد. سابقه تقابل دو مربی نشان‌دهنده برتری دایی است اما فضای شهرآورد، کاملا متفاوت به نظر می‌رسد.دایی برای اولین بار به عنوان مربی در این مسابقه بزرگ حضور دارد اما مرفاوی برای چهارمین بار شهرآورد را از روی نیمکت به عنوان سرمربی تجربه می‌کند که البته در سه بازی قبلی به 2 تساوی و یک شکست دست یافته است.علی دایی به عنوان بازیکن، پرسپولیس را در شهرآورد همراهی کرده  اما هرگز پیروزی در این مسابقه را تجربه نکرده و نتوانسته با پیراهن سرخ دروازه استقلال را باز کند اما در دوره مربیگری عملکرد خوبی مقابل این تیم داشته است.

برنامه‌های سری پرسپولیس

پرسپولیس دایی در هفته‌های گذشته با دو سیستم 2-4-4 و 1-3-2-4 بازی کرده و سرمربی پرسپولیس با توجه به شرایط حریفان، آرایش مورد نظر خودش را انتخاب می‌کند. دایی در آستانه شهرآورد تاکید کرد که سیستم تازه‌ای برای بازی با استقلال انتخاب کرده اما پیش از این مسابقه، برنامه‌های خودش را افشا نمی‌کند.

علیرضا حقیقی، گزینه اول دایی برای حضور درون دروازه خواهد بود. شیث رضایی، ‌سپهر حیدری و جلال اکبری هم در دو بازی اخیر نمایش خوبی در خط دفاع سرخپوشان داشته‌اند. به جای علیرضا محمد هم که سه‌اخطاره شده، ‌علی عسگر در تمرینات به عنوان مدافع راست به بازی گرفته شد.در خط میانی، عادل کلاه‌کج تنها هافبک دفاعی پرسپولیس خواهد بود. بادامکی، ‌کریم باقری و هوار ملامحمد هم به عنوان هافبک‌های نفوذی بازی می‌کنند و هادی نوروزی در کنار محسن خلیلی، احتمالا زوج خط حمله را شکل می‌دهند.

با این وجود ممکن است دایی همین ترکیب را به شکل تهاجمی‌تری در زمین قرار دهد و از نوروزی و هوار ملامحمد به عنوان دو بال نفوذی در کنار محسن خلیلی استفاده کند. در این شرایط، پرسپولیس با سیستم 3-3-4 هجومی‌تر از بازی‌های اخیر به مصاف رقیب آبی‌پوش خواهد رفت.

تردید مرفاوی در خط حمله

صمد مرفاوی خاطره خوبی از خط دفاع چهارنفره ندارد. او در اوج بحران باز هم به روش سنتی 2-5-3 بازگشت و در بازی حساس امروز هم با همین سیستم تیمش را برابر پرسپولیس به میدان می‌فرستد. طالب‌لو که هرگز مقابل پرسپولیس شکست نخورده دروازه‌بان اول تیم مرفاوی است. در خط دفاع عمران‌زاده، منتظری و شکوری بازی می‌کنند در حالی که امیرحسین صادقی با سابقه گلزنی به استقلال آلترناتیو چهارم به شمار می‌رود. صادقی در بازی‌های اخیر استقلال نیمکت‌نشین بوده است.در خط میانی، سپهر حیدری موثرترین عنصر تهاجمی استقلال پیستون راست خواهد بود و مهدی امیرآبادی در سمت چپ قرار می‌گیرد.

حضور جان‌واریو و حسین کاظمی هم در مرکز زمین قطعی است اما مرفاوی برای انتخاب ترکیب اصلی خط میانی و همچنین هافبک هجومی تیمش، گزینه‌های متفاوتی پیش‌روی خود می‌بیند. آمادگی مناسب مجیدی، اکبرپور، برهانی و سیدصالحی باعث می‌شود سرمربی استقلال برای انتخاب بازیکنان اصلی دچار تردید شود. این احتمال وجود دارد که فرهاد مجیدی به عنوان هافبک هجومی در ترکیب قرار بگیرد و مرفاوی باز هم از زوج اکبرپور و برهانی در خط حمله استقلال استفاده کند.

کد خبر 100900

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز