چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

جلال چراغپور: شهرآورد شصت‌و‌هشتم به احتمال فراوان برنده خواهد داشت.

 البته این دیدار به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست اما می‌توان برای این ادعا توجیهی یافت؛ اینکه دو تیم از صدرجدول فاصله قابل‌توجهی دارند و در جایگاه سومی و چهارمی چیزی برای از دست دادن ندارند. هرچند که بارها این پیش‌بینی با نمایش محتاطانه دو تیم پرسپولیس و استقلال به هم خورده و نتیجه‌ای جز تساوی به دست نیامده است.

چون مربیان به خوبی می‌دانند که اگر در این دیدار برنده نباشند اتفاق خاصی برای آنها رخ نمی‌دهد اما اگر بازی را به حریف واگذار کنند فشار هواداران غیرقابل تحمل خواهد بود. در واقع مربی‌ای که در این دیدار بازنده می‌شود باید خود را برای شنیدن سخت‌ترین انتقادها آماده کند. حالت دیگری هم وجود دارد؛ پیروزی در شهرآورد تیم برنده را تا مدت‌ها در بهترین شرایط روحی نگه‌می‌دارد.

پرسپولیس

برای تحلیل شرایط پرسپولیس بهترین راه این است که از خود علی دایی شروع کنیم. وقتی یک مربی در میانه فصل تیمی را در اختیار می‌گیرد حداقل 4 هفته زمان نیاز دارد تا بتواند تفکراتش را در تیم جدید پیاده کند. جالب اینکه علی دایی حالا در پنجمین بازی قرار است مقابل استقلال قرار بگیرد. دایی با سیستم 1-3-2-4  تیم خود را ارنج خواهد کرد. او این سیستم را به خوبی می‌شناسد.

13 سال با این سیستم کار کرده  و در این خصوص حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. البته در بازی امروز او با توجه به شرایط بازی بازیکنانش را ارنج خواهد کرد. استراتژی دایی در این دیدار حمله است. او تیمش را هجومی می‌چیند. اما وی یک امتیاز مهم را در اختیار دارد.

بازیکنان پرسپولیس رفته‌رفته شرایط فنی بهتری را تجربه می‌کنند. اگر بازی شاهین‌بوشهر را نادیده بگیریم باید بپذیریم که آنها در بازی هفته گذشته خود مقابل پیکان یک تیم منسجم و در عین حال هجومی نشان دادند که در کارهای دفاعی نیز کم‌اشتباه ظاهر شدند. هرچند که ضعف عمق خط دفاع پرسپولیس قابل کتمان نیست.

در عمق دفاع این تیم تعلل وجود دارد و این ضعف بهترین فرصت برای حریف است تا با استفاده از مهاجمان سرعتی به گل برسد. با همه این حرف‌ها به نظر می‌رسد که پرسپولیس مهره‌های اصلی خودش را در اختیار دارد و در خط حمله نیز دیگر مثل هفته‌های گذشته دچار آشفتگی نیست. محسن خلیلی رفته‌رفته به روزهای اوج خودش برگشته و پای این بازیکن به گلزنی باز شده است. این بهترین اتفاق برای سرمربی پرسپولیس است.

او برای پیاده‌کردن استراتژی حمله به استقلال به مهره‌ای باهوش در خط حمله نیاز دارد و در این خصوص می‌تواند حساب ویژه‌ای روی محسن خلیلی باز کند. حالا با جرات می‌توان گفت پرسپولیس استراتژی بازی هجومی را انتخاب می‌کند. درصد بازی مستقیم این تیم از درصد بازی شکسته پرسپولیس قطعا بیشتر خواهد بود. از طرفی کریم باقری نیز با اضافه‌شدن به خط حمله می‌تواند برای هر تیمی خطرناک ظاهر شود. بنابراین پرسپولیس را به‌خصوص در دقایق ابتدایی بازی امروز تیمی هجومی و پرفشار خواهیم دید.

اگر استقلال بخواهد از این اتفاق به نفع خود سود ببرد باید با استفاده از یک بازیکن سرعتی مثل آرش برهانی عمق دفاع پرسپولیس و تعلل خط دفاع این تیم را نشانه بگیرد. در این صورت شاید فشار پرسپولیس روی دروازه استقلال به ضرر خودش تمام شود. اما نکته دیگری هم وجود دارد؛ در صورتی که پرسپولیس گل اول را دریافت کند کار دایی برای برگرداندن تیمش به بازی بسیار سخت خواهد بود چون در چنین شرایطی حتی سکوت هواداران نیز نوعی استرس و فشار را به تیم تحمیل می‌کند.

در بازی‌های بزرگ بارها دیده‌ایم که حریف برنده این سکوت را به عصبانیت هم تبدیل کرده و با پاس‌های متعدد روحیه حریف و تماشاگرانش را به هم ریخته است. اما در این خصوص هم باید به نقش بازیکنانی اشاره کنیم که می‌توانند شرایط بازی و حتی نتیجه را تغییر دهند. به جرات می‌توان گفت در استقلال چنین بازیکنی وجود ندارد اما در پرسپولیس کریم باقری چنین ویژگی‌هایی را در خود دارد و اگر در روز خوب خود وارد زمین بازی شود می‌تواند در تغییر جریان بازی بسیار موثر باشد. اما در استقلال، مجیدی یک بازیکن با هوش، گلزن و فانتزی است اما جمع همه اینها نیز از او یک بازیکن تغییردهنده نمی‌سازد. به طور کلی باید بگویم دایی در این دیدار با امتیازات خوبی روبه‌روی مرفاوی قرار می‌گیرد؛ 1-ترکیب خود را شناخته است2- مهره‌های اصلی او در شرایط خوبی هستند3- کاریزمای لازم برای پیروزی در شهرآورد را دارد.

استقلال

استقلال در این فصل فراز و نشیب زیادی داشته است. نکته‌ای که درباره استقلال به چشم می‌خورد نوسان آنهاست. استقلال به تیمی تبدیل شده که گاهی کنترل آن از دست صمد مرفاوی خارج می‌شود. بهتر است برای توضیح این مسئله به تغییر نقش برخی بازیکنان اشاره کنم. به طور مثال ذهنیت ما از حسین کاظمی این نیست که به طور مداوم در کارهای هجومی شرکت کند. اما این اتفاق به دفعات در استقلال مرفاوی دیده می‌شود.

حسین کاظمی قبل از آنکه یک هافبک هجومی باشد یک هافبک دفاعی است و باید شرح وظایف یک هافبک دفاعی را برای او در نظر گرفت. اما در بازی‌های اخیر استقلال بارها دیده‌ایم که این بازیکن از استیل قبلی خود فاصله می‌گیرد. با دور شدن بازیکنان از وظایفی که سال‌هاست در انجام آن موفق بوده‌اند ما با تیمی روبه‌رو می‌شویم که کنترل آن از دست مربی خارج می‌شود.

بی‌نظمی در استقلال در برخی بازی‌ها روشن بود همان‌طور که وقتی مرفاوی تصمیم گرفت بازیکنانش را با توجه به استیل همیشگی آنها توجیه کند به موفقیت رسید. تیمش منظم بازی کرد و برنده از زمین بیرون آمد. در استقلال دو بازیکن از وظایف قبلی خود دور شده‌اند؛ حسین کاظمی و پژمان منتظری. اما حالت دیگری هم وجود دارد. اگر استقلال در بازی امروز شرایط منظم خود را حفظ کند از لحاظ فنی می‌تواند برتری خود را به پرسپولیس تحمیل کند. آنها موفق به انجام این کار خواهند شد.

دلیل آن نیز روشن است. چون استقلال از ابتدای فصل با یک طرز تفکر بازی کرده اما این شرایط در پرسپولیس وجود ندارد و آنها برخلاف استقلال با طرز تفکر دایی تنها 4 هفته است که خود را محک می‌زنند. استقلال به خوبی می‌داند که حریف در دقایق ابتدایی با انتخاب استراتژی حمله قصد دارد به گل برسد. به همین دلیل سعی می‌کند از فشار اولیه به خوبی خارج شود و حتی در میانه حملات حریف ضدحملات خطرناکی را طراحی کند. اساسا خیلی‌ها استقلال را با همین شیوه تحلیل می‌کنند.

آنها به خوبی جمع می‌شوند و می‌توانند در ضدحملات زهردار ظاهر شوند. به‌خصوص اینکه صمد مرفاوی در بازی حساس امروز ابزارهای بسیار مناسبی برای اتخاذ این شیوه در اختیار دارد. او می‌تواند با تکیه بر حرکات سرعتی جان‌واریو، مجیدی و برهانی که در ضدحملات خیلی خوب کار می‌کنند روز سختی را برای پرسپولیس رقم بزند. استقلالی‌ها به خوبی می‌دانند که حریف‌شان بازی کلاسیک را در دستور کار خود قرار می‌دهد. البته در این خصوص انتقادی به پرسپولیس وارد نیست چون آنها بازیکنان سرزنی دارند که می‌توانند به خوبی در محوطه جریمه حریف موقعیت‌هایی را به وجود بیاورند.

اما استقلال مقابل این شیوه تنها به دفاع و ضدحمله فکر نمی‌کند، شاید در دقایقی از بازی پرسپولیس تحت فشار قرار بگیرد اما اگر مرفاوی بخواهد از بازیکنی مثل اکبرپور در ترکیب ثابت خود استفاده کند باید بداند که او مثل برهانی خصوصیات یک مهاجم ضدحمله را ندارد. از طرفی مرفاوی به خوبی می‌داند که با نباختن در این دیدار می‌تواند به فعالیت خود در استقلال ادامه دهد.

همان‌طور که دایی چنین رویه‌ای دارد و قبل از هرچیز به نباختن فکر می‌کند. استقلال در بازی امروز تا جایی که امکان دارد مانع ایجاد موقعیت کرنر و کاشته برای پرسپولیس خواهد شد.آبی پوشان به خوبی می دانند که در پرسپولیس بازیکنان سرزنی همچون سپهر حیدری،کریم باقری و حتی محسن خلیلی می توانند روی ضربات کرنر و ایستگاهی خطرناک ظاهر شوند به همین دلیل در طول بازی سعی می کنند از بازی مستقیم پرسپولیسی‌ها جلوگیری کنند تا سرخ پوشان نتوانند از این راه دروازه شان را تهدید کنند.

کد خبر 100904

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز