پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

آیدا ابوترابی: صدها جلد کتاب فقط در یک وسیله کوچک قابل حمل؛ به این می‌گویند کتابخانه قرن بیست و یکم.

این که بتوانی به راحتی کتاب های زیادی را با خودت حمل کنی، در جیبت بگذاری و هر وقت و هر کجا که خواستی آن را بخوانی. کتاب خوان الکترونیکی ( book reading-E) نسل جدیدی از وسیله های دیجیتالی است که صدها جلد کتاب در حافظه‌اش جا می شود و هر روز دارای امکانات پیشرفته تری می شود.

دستگاه های اولیه بعد از مدتی چشم را خسته می کردند، اما نمایشگرهای جدید این دستگاه، قابلیت شبیه سازی کاغذ یا  kni-E را دارند و می توان ساعت‌های طولانی به آن خیره شد بدون آن که سوزش و یا خستگی چشم احساس کرد.

kni-E نوعی کاغذ الکترونیکی است که  از مواد خاصی ساخته می شود. اجزای اصلی جوهر الکترونیکی ، میلیون ها میکروکپسول کوچک است که قطری اندازه موی سر انسان دارد. هر میکروکپسول شامل ذرات سفید با بار الکتریکی مثبت و ذرات سیاه با بار الکتریکی منفی است که در مایع شفافی معلق است. با اِعمال میدان الکتریکی منفی، ذرات سفید به طرف بالای میکروکپسول حرکت می‌کنند و دیده می شوند. در همین زمان، میدان الکتریکی مخالف، ذرات سیاه را به طرف  پایین میکروکپسول می کشد تا دیده نشوند.

از مزایای این نوع نمایشگر این است که نور تولید نمی کند  و ظاهری کاملاً شبیه به کاغذ دارد و زاویه دید آن نزدیک به 180 درجه است؛ به علاوه این که مصرف باتری آن بسیار پایین است.

خط کشیدن و علامت گذاری قسمت‌های دلخواه و یا نوشتن یادداشت در کنار متن کتاب، از جمله امکانات دیگری است که نمونه های جدید این وسیله دارند.با این وسیله ، اندازه متن را می توان به راحتی تغییر داد، در تاریکی کتاب خواند و عکس دید و حتی موسیقی گوش کرد. با وجود این که بازار فروش کتاب‌های الکترونیکی به کمک دستگاه‌های پیشرفته کتاب خوان داغ‌تر می شود و روز به روز به تعداد افرادی که به جای خرید کتاب ، به سایت‌های فروش کتاب الکترونیکی مراجعه می‌کنند بیشتر می‌شود، بسیاری از نویسنده ها مخالف الکترونیکی شدن کتاب هایشان هستند. مثلاً رولینگ، نویسنده کتاب های «هری پاتر» اعلام کرده که هرگز اجازه نخواهد داد کتاب‌هایش به صورت الکترونیکی به فروش برسند.

کد خبر 100847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز