آرش نهاوندی: مطالعه کتاب از طریق اینترنت با فرمت‌ پی دی‌اف و ایجاد سایت‌های اینترنتی مختص به کتاب‌های الکترونیک سبب گرایش شدید افراد به‌ویژه نوجوانان و جوانان به این نوع کتابخوانی شده است.

کامپیوتر

 

طی سال‌های اخیر نیز کتابخانه‌‌های الکترونیک از سوی شرکت‌های دارای فناوری دیجیتال به بازار عرضه شده‌اند تا کاربران تکنولوژی جدید بی‌نیاز از لپ‌تاپ و کامپیوتر بتوانند با استفاده از این کتابخانه‌‌ها در اتوبوس، مترو، پارک‌ها و کتابخانه‌ها به کتابخوانی بپردازند. این تکنولوژی جدید کار مترجمان را نیز راحت‌تر کرده است و مترجمان با اختصاص کمترین وقت و هزینه جدید‌ترین آثار در زمینه‌های مختلف را بی‌نیاز از مراجعه به ناشر، به‌صورت فایل PDF در سایت‌های اینترنتی به اشتراک می‌گذارند و با سرعت تمام کتاب‌های خود را در معرض دید اقشار جامعه و تمامی مردم در سراسر دنیا قرار می‌دهند.

 

در واقع دیگر نه تنها نویسندگان و مترجمان آشنا به کامپیوتر و اینترنت و انواع و اقسام نرم افزارهای مختص کتابخوانی از ناشران بی‌نیاز شده‌اند که دیگر کتاب‌هایشان با قرار گرفتن بر سایت‌های اینترنتی صرفا در مرزهای داخلی کشور‌های خودشان انتشار نیافته و با یک کلیک انتشار جهانی می‌یابد.

با ورود این تکنولوژی جدید که به آن«e book» هم می‌گویند اقبال نسل جوان که به راحتی و آسایش بیشتر متمایل است، نسبت به کتاب‌های چاپی قدیمی کم شده است و دیگر آن شوق و اشتیاق سابق در میان نسل جدید کتابخوان‌ در مراجعه به کتابفروشی و خرید کتاب‌های چاپی جدید دیده نمی‌شود و در این بین تنها نسل‌های قدیمی‌تر و کمتر آشنا‌ به فناوری دیجیتال هستند که همچنان به کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها جهت دریافت کتاب‌های جدید مراجعه می‌کنند.

اکنون و در عصر حاضر در ایران نیز اغلب کتابخانه‌ها و به‌ویژه کتابخانه‌های بزرگ‌تر و مرجع دارای سایت‌هایی مختص دانلود کتاب‌های الکترونیک شده‌اند.

البته این به معنای حذف کامل کتاب‌های چاپی در بازار نیست زیرا هنوز هستند کسانی که خوشبختانه همچنان عادت خرید کتاب یا عضوشدن در کتابخانه‌ها و مطالعه کتاب‌های چاپی را حفظ کرده‌اند و حتی در میان نسل جوان نیز همچنان افرادی یافت می‌شوند که به تأسی از بزرگترهای خود سعی در حفظ این سنت قدیمی با وجود گسترش شیوه جدید کتابخوانی الکترونیک دارند.

اما این کتاب الکترونیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کتاب الکترونیک پدیده‌ای کاملا تازه است که با ورود خود به بازار روند دگرگونی در نظام آموزش و اطلاع‌رسانی را آغاز کرده است.

کتاب‌های الکترونیک صرفا نسخه‌های الکترونیک مطالب مکتوب نیستند، بلکه می‌توانند علاوه بر‏‎‍ متن، فیلم، صوت، تصاویر و انیمیشن را نیز شامل شوند؛ به‌علاوه می‌توانند درقالب پرونده‌هایی که می‌توانند توسط یک کامپیوتر اجرا شوند، مانند قالب‌های Word Text، HTML، PDF و فایل‌های اجرایی (EXE) درآیند.

اخیرا حرکتی تحت عنوان پروژه گوتنبرگ شکل گرفته است که هدف آن تبدیل کتاب‌های عادی به کتاب‌های الکترونیک است. هزاران کتاب که تاکنون در کتابخانه‌های خصوصی موجود بودند اکنون در قالب دیجیتال در دسترس همگان قرار می‌گیرند. برای خواندن اینگونه کتاب‌ها وسیله‌های همراه زیادی به بازار آمده‌اند که آمازون کیندل یکی از آنهاست.

کد خبر 112302

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز