همشهری آنلاین: به اندازه کافی بخوابید- هر مقداری که خودتان می دانید- و احتمالا متمرکزتر می‌شوید، به طور خلاقانه‌تری فکر می‌کنید، حافظه درازمدت بهتری خواهید داشت و خاطرات مهم‌تان حفظ می‌شود

این چکیده نتایج به دست آمده از مجموعه‌ای از بررسی‌های اخیر است.

به گزازش هلث‌دی دکتر رابرت سیک‌گولد، استادیار روانپزشکی در دانشکده پزشکی هارورارد و رئیس مرکز خواب و شناخت می‌گوید اما اینکه چرا خواب این اثرات را دارد و این که چگونه این اطلاعات می‌تواند به نفع شما مورد استفاده قرار گیرد، سوالاتی هستند که هنوز تحت بررسی قرار گیرد.

جسیکا پی، استادیار روانشناسی در دانشگاه نوتردام در ایندیانا که تاثیر خواب بر حافظه را مورد بررسی قرار داده است، گفت: "مغز در حال خواب غیرفعال نیست. مغز در این حالت فعال است،‌و تصمیمات پیچیده‌ای درباره این کدام خاطرات مهم هستند و باید آنها را نگهداشت، می‌گیرد."

با این حال هر دوی پین و سیک‌گولد توافق دارند اینکه چرا خواب برای حفظ خاطرات اهمیت دارد، یک راز بزرگ باقی می‌ماند.

سیک‌گولد با مقایسه انسان‌ها به یک وسیله ضبط ویدئو گفت: "معلوم می‌شود که ما مانند TiVo نیسیتیم. TiVo برنامه‌های یک ایستگاه تلویزیونی را ضبط می‌کند، ایستگاه دیگری را به شما نشان می‌دهد. ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. ما نمی‌توانیم به طور همزمان اطلاعات را برداشت و آنها را پردازش کنیم."

سیک‌گولد گفت فردی که نمی‌تواند در مورد گرفتن یک شغل جدید تصمیم بگیرد، ندرتا می‌گوید: "بروم و یک همبرگر بخورم تا مغزم به کار بیفتد." در اغلب موارد افراد خواب را انتخاب می‌کنند تا بعد به تصمیم‌گیری بهتری برسند.

 پین گفت او در پژوهش‌اش دریافت که خواب خوب شبانه می‌تواند به توانایی استنتاجی بهتری منتج می‌شود. به عبارت دیگر : "شما ممکن است از رابطه انضمامی میان A و B  و B و C را متوجه شوید، اما شما نمی‌‌فهمید که ممکن است رابطه ‌ای میان A و ‌ Cوجود داشته باشد. شواهد ما بیانگر این است که هنگامی که می‌خوابید، سلسله مراتب اطلاعات را می‌فهمید، یاد می‌‌گیرید که روابط پیچیده‌تری را استنتاج کنید."

او گفت: "خوابیدن نه تنها برای توانایی شما برای به یاد آوردن مهم است، اما به شما کمک می‌کند خلاق‌‌‌‌تر باشید، ارتباطات جالب‌توجه‌تر و دورتری را پیدا کنید و ابداع‌های بیشتری داشته باشید."

 اما چه چیزهایی در دست داریم که ما را متقاعد می‌کند که خواب شبانه خوب یک هدف ارزشمند است؟
پین گفت فهرست او از امتیازات مثبت خواب خوب افراد را متقاعد می‌کند. او گفت مردن از شنیدن اینکه "این قرص را بخورید" یا "این کار را امتحان کنید" تا حافظه‌تان بهبود پیدا کند.

به گفته او اما هنگامی که آنها می‌شنوند که خواب خوب شبانه منافع قابل‌توجهی دارد، گوش می‌کنند. او گفت: "هر کسی که می‌خواهد خلاق‌تر و مبتکرتر باشد."

سیک‌‌گولد که هیچکس "تا به حال با یک کارزار تبلیغاتی درست در این مورد انجام نداده است" تا مردم را متقاعد کند خواب کافی داشته باشند. او به شوخی گفت: "اگر به اندازه کافی نخوابید، بیمار و چاق و احمق می‌شوید."

 به گفته او در واقع محرومیت از خواب با چاقی ارتباط دارد، زیرا تنظیم انسولین را مختل کند،‌ و این امر به نوبه خود به اضافه وزن می‌انجامد.

 و پیوند خواب و بیماری و خواب و حافظه به خوبی شناخته شده است.

 گرچه میزان خواب مورد نیاز افراد با هم فرق می‌کند،‌ سیک‌گولد آزمایش‌ ساده‌ای برای تعیین اینکه خواب شما کافی است پیشنهاد می‌کند.

او گفت: "ببینید در آخر هفته که ساعت زنگ‌دار را روشن نکرده‌اید، چه اتفاقی می‌افتد. اگر بیش از زمانی که معمولا در طول هفته می‌خوابید، خوابیدید،‌ معلوم است میزان خواب‌تان کافی نیست.

سیک‌گولد پیشنهاد می‌کند یک هفته برای هشت ساعت در شب بخوابید و ببینید اوضاع بهتر می‌شود یا بدتر.

 سیک‌گولد پیش‌بینی می‌کند که هر کسی که این کار را انجام دهد،‌ متوجه خواهد شد که انجام کارهای روزانه‌اش مانند رانندگی برایش آسان‌تر خواهد شد. و جدا از اینها یک تا دو ساعت خواب اضافی ممکن است به معنای منفعتی بزرگ و حتی نجات جان فرد باشد.

کد خبر 100698

برچسب‌ها