یکشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۴ - ۲۰:۴۳
۰ نفر

باورش سخت است هنگامی که اهالی ری، تهران و شمیرانات یلدا را با دورهمی‌های فرحبخش گرامی می‌داشتند عده‌ای در همین تهران خودمان به نحوست این بلندترین شب سال باور داشتند.

یلدا

همشهری آنلاین- سروش جنابی : از نیمه دوم آذر ماه به‌ بعد هر کس در تهران قدیم به فراخور حال خود و خانواده‌اش درصدد تهیه "سور و سات" شب یلدا برمی‌آمد تا در کنار خانواده، همسایه و دوستان آخرین و بلندترین شب سال را به‌ خوبی و خوشی بگذارانند و به استقبال زمستان و سپس جشن نوروز بروند.

نصرالله حدادی، تهران پژوه، با بیان این مطلب در یادداشتی آورده است: «از واپسین شب پاییز و آغازین روز زمستان ، شب یلدا مردم به امید بازگشت نوروز، گرما و رُستن سبزی‌ها به انتظار می‌نشستند و هر چند می‌دانستند زمستان نمی‌باید فقط "خشکه سرما" می‌بود و باید با بارش‌های فراوان نویدِ "ترسالی" را می‌داد و با هر بارش برف و باران آن را نعمت الهی برشمرده و شکرگزاری می‌کردند.»

اما بر خلاف اکثریت پایتخت‌نشین‌های آن سال‌ها که شب یلدا را نماد برکت و فراونی نعمت می‌دانستند، عده‌ای به نحس بودن چنین شبی باور داشتند.

برخی از ساکنان تهران‌ که احتمالاً اصالت تهرانی هم نداشته‌اند، سرمای سوزناک زمستان و تاریکی بلندترین شب سال را چنان اتفاق ترسناک و دلهره‌آوری می‌دانستند که در چنین شبی به درگاه خداوند پناه می‌بردند.

اردشیر آل‌عوض، محقق فرهنگ عامه، می‌گوید: «عده‌ای که عمدتاً از مهاجران تهران قدیم بوده‌اند به نحس بودن شب یلدا باور داشتند و اعتقادشان بر این بود که در چنین شبی باید بیدار ماند.»

او این گفته را از ابوالقاسم انجوی شیرازی در کتاب «جشن‌های زمستانی» نقل می‌کند: «در تهران ۱۵۰ سال پیش، هنگام اذان صبح روز اول دی، مردان مذهبی و روحانیون در هر محله‌ای به پشت‌بام خانه‌ها می‌رفتند و تا طلوع آفتاب دعا و مناجات می‌خواندند. در بسیاری از محله‌های تهران اتاقک‌هایی وجود داشت و «شب‌خوان‌ها» در این اتاقک‌ها دعا و مناجات می‌خواندند.»

به نوشته همین کتاب، شب‌خوان‌ها بعد از طلوع آفتاب، جلو خانه‌ها را برف‌روبی و آب و جارو می‌کردند و معتقد بودند هر که تا ۴۰ روز این اعمال را انجام بدهد حاجت‌روا خواهد شد.

کد خبر 1004523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha