گروه محیط‌زیست- اسد‌الله افلاکی: برای نخستین بار در کشور، سرشماری پستانداران شاخص حیات‌وحش توسط تشکل‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی انجام می‌شود

در این سرشماری که با حمایت پروژه حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی، دفتر امور مناطق و زیستگاه‌ها و دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست و با همکاری محیط‌بانان صورت می‌گیرد 120 داوطلب از 8تشکل زیست‌محیطی شرکت خواهند داشت.

آمار‌گیری از 8بهمن ماه جاری آغاز می‌شود و تا 20 اسفند ادامه می‌یابد. به‌همین منظور نشستی در پارک‌ملی پردیسان با حضور داوطلبان آمارگیری و نمایندگان برخی تشکل‌های زیست‌محیطی و جمعی از مسئولان محیط‌زیست برگزار شد و طی آن محورهای مهم آمارگیری و چگونگی آن به بحث گذاشته شد.

هوشنگ ضیایی، مشاور معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در حاشیه این نشست به همشهری گفت: برای این آمار‌گیری فرم‌های خاصی تهیه شده که در آن، تاریخ، محل آماربرداری، نوع حیوان، ترکیب جنسی و سن حیوان درج می‌شود. کل و بز، قوچ و میش، آهو، و جبیر که بیشتر در معرض شکار قرار دارند گونه‌های مورد نظر در این آمارگیری هستند..

ضیایی با اشاره به اینکه این آمار وضعیت گونه‌ها و جایگاه آنها را در طبقه بندی حفاظت جهانی نشان می‌دهد، تصریح کرد: پایه و مبنای صدور پروانه شکار در سال آینده همین آمار خواهد بود زیرا برای نخستین‌بار، اطلاعاتی علمی و جامع از این‌گونه‌ها در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد و در نتیجه مسئولان محیط‌زیست می‌توانند با اطمینان خاطر پروانه شکار صادر کنند یا منطقه‌ای را قرق کنند تا جمعیت گونه از خطر انقراض درامان بماند.

تغییر رویکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست

به گزارش همشهری در این نشست، نخست تشکل‌های زیست‌محیطی برخی از پروژه‌های دردست اجرای خود را در قالب پاورپوینت معرفی کردند که با استقبال شرکت‌کنندگان مواجه شد. محمدباقر صدوق، معاون طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست که در این نشست حضور داشت با آنکه ترجیح داد بیشتر شنونده باشد تا گوینده، پس از نمایش و معرفی پروژه‌های اجرا شده از سوی تشکل‌ها، به خبرنگار ما گفت: : براساس راهکارهای تعریف شده، سازمان محیط‌زیست به‌ویژه حوزه معاونت طبیعی و تنوع‌زیستی، حمایت از تشکل‌های زیست‌محیطی را در دستور کار دارد؛

از جمله با توجه به توان تشکل‌ها، طرح‌های علمی و مطالعاتی را به آنها واگذار و با کمک‌های مالی و قانونی از آنها پشتیبانی می‌کند. بدین ترتیب باب همکاری با این نهادهای مردمی برای حفاظت از محیط‌زیست باز است و تلاش سازمان بر این است که دامنه این فعالیت‌ها گسترده شود.

انتظار تشکل‌ها

در حالی که از انتصاب محمد باقر صدوق، به سمت معاونت طبیعی و تنوع سازمان حفاظت محیط‌زیست کمتر از 6‌ماه می‌گذرد، بسیاری از کارشناسان معتقدند با وجود آنکه دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست منحل شده اما آمدن این مدیر کهنه‌کار، بستر فعالیت تشکل‌های مردمی را فراهم ساخته است.

شهاب چراغی، عضو هیأت مدیره انجمن بوم‌پژوهان، تشکلی که طرح مطالعاتی زاغ بور را از سال 85 آغاز کرده است و همچنان این طرح را در دست مطالعه دارد، درخصوص مشکلات تشکل‌های زیست‌محیطی به همشهری گفت: مهم‌ترین مشکل، تشکل‌ها این است که تا‌کنون محیط‌زیست آنها را به رسمیت نشناخته است.

تا پیش از این، مسئولان سازمان، تشکل‌ها را افرادی بی‌دغدغه می‌دانستند و تصور مسئولان این بود که تشکل‌ها به‌دنبال بزرگ کردن مسائل و مشکلات کوچک محیط‌زیست هستند و براساس همین دیدگاه، برای تشکل‌ها اعتبار و ارزشی قائل نبودند، درحالی که برخی از تشکل‌ها به‌طور تخصصی کار می‌کنند.

چراغی با اشاره به اینکه نسبت به آینده بسیار خوشبین است ، افزود: امیدواریم با تغییر رویکرد سازمان، تشکل‌ها از حمایت‌های سازمان برخوردار شوند و این نهادهای مردمی در جایگاه خود قرار بگیرند.فاطمه حسینی،

عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی، یکی از تشکل‌های شناخته شده زیست‌محیطی که تاکنون فعالیت‌های مطالعاتی و میدانی متعددی در زمینه حیات وحش به‌ویژه یوزپلنگ ایرانی انجام داده است، درباره مشکلات تشکل‌ها گفت: بسیاری از دانشجویان با عشق و علاقه وارد تشکل‌های زیست‌محیطی می‌شوند

اما از آنجایی که این تشکل‌ها درآمدزا نیستند ناگزیر پروژه‌های در دست اجرا را رها می‌کنند و جذب کارهای درآمدزا می‌شوند.

وی گفت: با توجه به تغییر رویکرد مسئولان سازمان محیط‌زیست، این امید ایجادشده است که تشکل‌ها جایگاه خودشان را پیدا کنند، به شیوه‌ای که بر تعداد اعضای این نهادهای مردمی افزوده شود و با برطرف شدن مشکلاتی که اکنون گریبانگیر این تشکل‌هاست زمینه همکاری و مشارکت آنها در حفاظت از محیط‌زیست بیش از پیش فراهم شود.

کد خبر 100425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز