همشهری‌آنلاین: به منظور حمایت از یوزپلنگ‌آسیایی و حفظ و گسترش زیستگاه این‌گونه در خطر انقراض، با موافقت کمیسیون زیر بنایی دولت،‌ منطقه شکار ممنوع عباس‌آباد در استان اصفهان،‌ به پناهگاه حیات‌وحش ارتقا یافت.

به گزارش ایلنا،‌ عباس‌آباد یکی از 10 زیستگاه مهم یوزپلنگ آسیایی در کشور به شمار می‌رود که در سال‌های گذشته و در پی ردگیری یوزپلنگ‌ها در این منطقه،‌ تلاش‌های زیادی برای الحاق آن به شبکه مناطق حفاظت شده کشور صورت گرفته بود.

احمد رضا لاهیجان‌زاده، ‌مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این‌باره گفت: سازمان حفاظت محیط زیست موافقت سازمان جنگل‌ها و مراتع و وزارت صنایع و معاون را برای الحاق عباس‌آباد به شبکه مناطق حفاظت شده کشور کسب کرد و از آنجا که شورای‌عالی محیط زیست سه سال است منحل شده و کمیسیون زیر بنایی دولت اجرای وظایف این شورا را در دستور کار قرار داده، اخیرا کمیسیون زیربنایی دولت نیز با ارتقا سطح حفاظتی این منطقه که یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوزپلنگ در کشور است، ‌موافقت کرد.

لاهیجان‌زاده گفت: پناهگاه حیات وحش عباس آباد در اصفهان 320 هزار هکتار وسعت دارد و از تنوع گونه‌ای خوبی برخوردار است به طوریکه در این منطقه جمعیت قابل قبولی از قوچ و میش‌ها، ‌کل و بز، ‌جبیر،‌ آهو و خرگوش وجود دادرد که می‌تواند به عنوان طعمه‌های یوز مورد استفاده این جانور قرار گیرد.

همچنین پلنگ، ‌گربه شنی،‌ سیاه گوش و یوزپلنگ از جمله گربه‌سانان موجود در این منطقه است که در کنار انواع دیگری از پستانداران و بسیاری از گونه‌های پرندگان،‌ غنای تنوع زیستی این منطقه را افزیش داده‌اند.

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان همچنین گفت: تا چند روز آینده 3 پاسگاه محیط‌بانی که برای این منطقه در حال ساخت است به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر به جز محیط‌بانان سازمان حفاظت محیط زیست، ‌سه محیط‌بان دیگر هم با حمایت مالی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برای این منطقه به کار گرفته شده اما باز هم از نظر نیروی انسانی با کمبود مواجه هستیم و امیدواریم این مشکل به زودی مرتفع شود.

کد خبر 101760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز